§ 9. - Wymagania Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej produktów leczniczych weterynaryjnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2015.1952
Akt obowiązujący Wersja od: 25 listopada 2015 r.
§ 9.
1.
Procedury, o których mowa w § 8 pkt 1, obejmują:1)
odbiór i sprawdzenie dostaw;2)
przechowywanie produktów leczniczych;3)
czystość i konserwację pomieszczeń;4)
rejestrowanie warunków przechowywania;5)
zabezpieczenie produktów leczniczych w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieupoważnionym;6)
wstrzymywanie w obrocie i wycofywanie z obrotu i stosowania produktów leczniczych;7)
rejestrowanie zamówień klientów;8)
rejestrowanie zwracanych produktów leczniczych;9)
rejestrowanie reklamacji.2.
Procedury, o których mowa w § 8 pkt 2, obejmują:1)
sprawdzenie, czy produkt leczniczy jest opakowany zgodnie z obowiązującymi wymaganiami oraz czy jest przygotowany do transportu zgodnie z warunkami określonymi w dokumencie przewozu;2)
sprawdzenie, czy informacje zamieszczone na opakowaniu transportowym lub w dokumencie przewozu są zgodne z dokumentacją zakupu lub sprzedaży produktu leczniczego, obejmującą w szczególności:a)
nazwę i adres dostawcy i odbiorcy,b)
nazwę produktu leczniczego,c)
postać, dawkę lub stężenie produktu leczniczego,d)
numer serii i datę ważności produktu leczniczego,e)
nazwę i kraj wytwórcy,f)
ilość opakowań,g)
datę przywozu i czas trwania transportu;3)
sprawdzenie, czy dokumentacja zakupu lub sprzedaży jest zgodna z danymi dotyczącymi:a)
opisu lub identyfikatora elementów opakowania bezpośredniego i zewnętrznego,b)
numeru specyfikacji i daty jej wystawienia,c)
szczególnych warunków przechowywania produktu leczniczego,d)
daty przyjęcia lub wydania,e)
orzeczenia o wynikach badań jakościowych danej serii produktu leczniczego, wykonanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 65 ust. 10 ustawy,f)
ceny produktu leczniczego, z określeniem zastosowanej marży;4)
sporządzenie protokołu, o którym mowa w § 8 pkt 2.3.
Procedury, o których mowa w § 8 pkt 3, obejmują:1)
oddzielne składowanie produktów leczniczych nieuszkodzonych, które zostały zwrócone z innej hurtowni farmaceutycznej lub apteki;2)
warunki, które muszą spełniać produkty lecznicze wymienione w pkt 1, aby mogły być ponownie włączone do sprzedaży, w tym zapewnienie:a)
opakowania oryginalnego i nienaruszonego,b)
magazynowania we właściwych warunkach,c)
wystarczającego czasu pozostałego do upływu terminu ważności produktu leczniczego,d)
ponownego sprawdzenia produktów leczniczych przez osobę do tego upoważnioną, z uwzględnieniem:-
rodzaju produktu leczniczego,-
specjalnych warunków magazynowania, jeżeli są one wymagane; w przypadku wątpliwości należy zwrócić się o wyjaśnienie do posiadającego pozwolenie na dopuszczenie do obrotu lub wytwórcy,-
czasu, jaki upłynął od wydania produktu leczniczego;3)
przechowywanie prowadzonych rejestrów zwrotów przez okres 3 lat;4)
ponowne włączanie do sprzedaży przez Osobę Odpowiedzialną zwracanych produktów leczniczych.4.
Przepisy ust. 3 pkt 1 i 3 stosuje się odpowiednio do produktów leczniczych nieodpowiadających wymaganiom jakościowym, w tym wycofanych z obrotu.5.
Procedury, o których mowa w § 8 pkt 4, obejmują:1)
system rejestracji dostaw - w przypadku reklamacji zgłaszanej w trybie pilnym - zapewniający możliwość natychmiastowego zidentyfikowania i skontaktowania się ze wszystkimi odbiorcami danego produktu leczniczego; Osoba Odpowiedzialna podejmuje decyzję o poinformowaniu wszystkich odbiorców lub tylko odbiorców serii, której dotyczy reklamacja;2)
zarejestrowanie faktu zwrotu, nieprzyjęcia zwrotu lub reklamacji produktów leczniczych sfałszowanych oraz potwierdzenie przyjęcia tych produktów; w każdym przypadku powinna zostać podjęta decyzja w formie pisemnej co do zniszczenia tych produktów leczniczych.6.
Procedury, o których mowa w ust. 1-5, powinny być zatwierdzone, podpisane i opatrzone datą przez Osobę Odpowiedzialną.