Rozdział 4 - Realizacja likwidacji obiektu jądrowego - Wymagania bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej dla etapu likwidacji obiektów jądrowych oraz zawartość raportu z likwidacji obiektu jądrowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.270

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 lutego 2013 r.

Rozdział  4

Realizacja likwidacji obiektu jądrowego

§  6.
1.
Realizacja likwidacji obiektu jądrowego może zostać podzielona na kilka etapów, z których pierwszy obejmuje usunięcie paliwa jądrowego z obiektu jądrowego oraz częściowy demontaż obiektu jądrowego, pozwalający na uzyskanie stanu bezpiecznego takiego, że:
1)
niemożliwe jest wystąpienie awarii reaktywnościowych;
2)
w przypadku elektrowni jądrowej i reaktora badawczego nie jest konieczne odprowadzanie ciepła powyłączeniowego;
3)
nie jest już konieczne stosowanie ochrony fizycznej materiałów jądrowych.
2.
Jeżeli pomiędzy poszczególnymi etapami realizacji likwidacji obiektu jądrowego występują przerwy trwające co najmniej 5 lat, to rozpoczęcie kolejnego etapu realizacji likwidacji wymaga zgłoszenia Prezesowi Agencji. Do zgłoszenia załącza się zaktualizowany program likwidacji obiektu jądrowego.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zgłoszenie składa się co najmniej 6 miesięcy przed planowanym terminem rozpoczęcia realizacji danego etapu likwidacji obiektu jądrowego.
4.
Poszczególne etapy realizacji likwidacji obiektu jądrowego kończy się przez zastosowanie barier zabezpieczających niezdemontowane jeszcze systemy oraz elementy konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego w celu zapobieżenia przedostawaniu się substancji promieniotwórczych do środowiska.
§  7.
W przypadku likwidacji obiektu jądrowego odłożonej i rozłożonej w czasie zapewnia się:
1)
doprowadzenie obiektu jądrowego do stanu bezpiecznego oraz utrzymanie go w stanie bezpiecznym do czasu rozpoczęcia realizacji likwidacji oraz przez cały czas likwidacji obiektu jądrowego, tak aby można było bezpiecznie realizować odłożone w czasie etapy likwidacji obiektu jądrowego;
2)
utrzymanie systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego oraz nadzór nad nimi w okresie przed rozpoczęciem pierwszego etapu realizacji likwidacji obiektu jądrowego zgodnie z programem likwidacji obiektu jądrowego.
§  8.
W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w jednostce organizacyjnej posiadającej zezwolenie na likwidację obiektu jądrowego stosuje się sprawdzone techniczne metody prowadzenia prac.
§  9.
Prace likwidacyjne prowadzi się zgodnie z procedurami likwidacyjnymi uwzględniającymi wymagania bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej, ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dokumentuje w dokumentacji prac likwidacyjnych.
§  10.
1.
Metody dekontaminacji i demontażu systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego wybiera się tak, aby przy optymalizacji narażenia pracowników i osób z ogółu ludności, o której mowa w art. 9 ustawy, oraz optymalizacji oddziaływania na środowisko, zminimalizować ilość wytwarzanych w procesie likwidacji obiektu jądrowego odpadów promieniotwórczych.
2.
W odniesieniu do czynności likwidacyjnych, takich jak dekontaminacja, cięcie i przemieszczanie dużych elementów konstrukcji lub wyposażenia, postępujący demontaż lub usuwanie systemów bezpieczeństwa, które mogą stwarzać zagrożenie, ocenia się ich wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną i prowadzi się je w taki sposób, aby ograniczyć zagrożenie i utrzymać je w akceptowalnych granicach. Dotyczy to zwłaszcza zachowania funkcji systemu obudowy bezpieczeństwa reaktora - w przypadku elektrowni jądrowej lub reaktora badawczego - w zapobieganiu niekontrolowanemu przedostawaniu się do środowiska substancji promieniotwórczych podczas prowadzonych prac demontażowych.
3.
Zapewnia się aktualizację procedur likwidacyjnych w miarę postępujących zmian w obiekcie jądrowym podczas jego likwidacji. W toku likwidacji nie wolno podejmować żadnych prac likwidacyjnych nieujętych w procedurach likwidacyjnych.
4.
Przed zastosowaniem jakichkolwiek nowych lub niesprawdzonych metod prowadzenia prac likwidacyjnych wykazuje się, że ich zastosowanie jest zasadne oraz uwzględnia się w analizie optymalizacyjnej załączonej do programu likwidacji obiektu jądrowego.
§  11.
1.
Jeżeli po wyłączeniu obiektu jądrowego z eksploatacji na jego terenie pozostaje wypalone paliwo jądrowe lub odpady promieniotwórcze wytworzone podczas eksploatacji, to materiały te należy usunąć i przekazać do składowiska odpadów promieniotwórczych, chyba że w programie likwidacji obiektu jądrowego założono inny sposób postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, w szczególności ich przerób lub przetworzenie.
2.
Wszystkie odpady promieniotwórcze powstałe w trakcie likwidacji obiektu jądrowego zagospodarowuje się zgodnie z programem likwidacji obiektu jądrowego.
3.
Jeżeli dla określonych rodzajów odpadów promieniotwórczych nie została podjęta ostateczna decyzja dotycząca ich usunięcia z terenu obiektu jądrowego, to zapewnia się bezpieczne przechowywanie tych odpadów do czasu ich przeniesienia do składowiska odpadów promieniotwórczych.
§  12.
1.
Po zakończeniu czynności demontażowych i dekontaminacji przeprowadza się kompleksowe pomiary stanu radiologicznego obiektu jądrowego i jego terenu, w tym określenie aktywności resztkowych radionuklidów pozostałych po likwidacji, w celu potwierdzenia, że zostały spełnione kryteria ochrony radiologicznej ustalone w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego i w przepisach ustawy oraz osiągnięte zostały cele likwidacji obiektu jądrowego.
2.
Dane z pomiarów dozymetrycznych wykonanych po zakończeniu czynności demontażowych i dekontaminacji dokumentuje się w postaci końcowego raportu z kontroli dozymetrycznej, który zawiera:
1)
wyszczególnienie zastosowanych kryteriów ochrony radiologicznej;
2)
opis metod i procedur do zastosowania w celu spełniania kryteriów ochrony radiologicznej;
3)
dane pomiarowe wraz z ich analizą statystyczną oraz opisem systematycznego podejścia przy wykonywaniu pomiarów dozymetrycznych.
§  13.
Do czasu zakończenia likwidacji obiektu jądrowego prowadzi się okresowe przeglądy bezpieczeństwa z częstotliwością określoną w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego - nie rzadziej niż raz na 10 lat. Zakres tych przeglądów obejmuje co najmniej:
1)
określenie rzeczywistego stanu technicznego systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego - przez analizę danych z monitoringu i pomiarów oraz doświadczeń eksploatacyjnych;
2)
zaktualizowanie danych o ilości i aktywności substancji promieniotwórczych znajdujących się w obiekcie jądrowym;
3)
aktualne analizy bezpieczeństwa;
4)
zagadnienia organizacyjne;
5)
zagadnienia ochrony radiologicznej;
6)
wypełnienie wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz ocenę efektywności zarządzania na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i jakości;
7)
obsadę pracownikami i ich kwalifikacje;
8)
przygotowania awaryjne;
9)
oddziaływanie radiologiczne na ludność i środowisko;
10)
warunki przechowywania odpadów promieniotwórczych;
11)
starzenie systemów oraz elementów konstrukcji i wyposażenia obiektu jądrowego mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
12)
postęp naukowo-techniczny w odniesieniu do metod likwidacji obiektów jądrowych;
13)
zmiany w otoczeniu obiektu jądrowego, z uwzględnieniem zagrożeń naturalnych i będących skutkiem działalności człowieka;
14)
zmiany wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej zawartych w obowiązujących przepisach;
15)
wnioski wynikające z doświadczeń z prac likwidacyjnych wykonanych w danym obiekcie lub w obiektach podobnych.
§  14.
Dokumentację z likwidacji obiektu przechowuje się zgodnie z:
1)
wymaganiami dotyczącymi archiwizacji dokumentów, określonymi w ramach zintegrowanego systemu zarządzania;
2)
wymaganiami określonymi w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego;
3)
przepisami o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  15.
1.
W toku realizacji likwidacji obiektu jądrowego program likwidacji obiektu jądrowego podlega okresowemu przeglądowi i - w razie potrzeby - aktualizacji, z częstotliwością określoną w zezwoleniu na likwidację obiektu jądrowego.
2.
Przegląd i aktualizacja uwzględniają w szczególności ewentualne zmiany w strategii likwidacji, postęp prac likwidacyjnych, odstępstwa od harmonogramu, zmiany w obiekcie jądrowym lub w wymaganiach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej od czasu sporządzenia programu likwidacji obiektu jądrowego, postęp technologiczny oraz konieczność prowadzenia dalszych prac likwidacyjnych.
3.
Aktualizacja programu likwidacji obiektu jądrowego w toku realizacji likwidacji tego obiektu wymaga zatwierdzenia przez Prezesa Agencji.