Rozdział 2 - Warunki wyłączenia - Wyłączenie określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.198.1315

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2010 r.

Rozdział  2

Warunki wyłączenia

§  7.
Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych w zakresie, w jakim dotyczą wyłącznie dystrybucji części zamiennych oraz świadczenia usług serwisowych, podlegają wyłączeniu, jeżeli:
1)
udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży części zamiennych lub usług serwisowych objętych porozumieniem nie przekracza 30 %,
2)
udział nabywcy i grupy kapitałowej, do której należy nabywca, w rynku właściwym zakupu części zamiennych lub usług serwisowych objętych porozumieniem nie przekracza 30 %

- z zastrzeżeniem § 9.

§  8.
1.
Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych w zakresie, w jakim dotyczą wyłącznie dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, podlegają wyłączeniu, jeżeli udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży tych pojazdów nie przekracza 30 %, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz § 9.
2.
Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych ustanawiające systemy dystrybucji selektywnej ilościowej nowych pojazdów samochodowych podlegają wyłączeniu, jeżeli udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży tych pojazdów nie przekracza 40 %, z zastrzeżeniem § 9.
3.
Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych ustanawiające systemy dystrybucji selektywnej jakościowej nowych pojazdów samochodowych podlegają wyłączeniu niezależnie od udziału ich stron w rynku.
4.
Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych w zakresie, w jakim dotyczą wyłącznie dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, zawierające zobowiązania wyłącznej dostawy podlegają wyłączeniu, jeżeli udział nabywcy i grupy kapitałowej, do której należy nabywca, w rynku właściwym zakupu tych pojazdów nie przekracza 30 %, z zastrzeżeniem § 9.
§  9.
1.
Jeżeli udziały w rynku, o których mowa w § 7 i 8, nie przekraczają odpowiednio 30 % lub 40 %, ale po zawarciu porozumienia wertykalnego w sektorze pojazdów samochodowych wzrastają powyżej:
1)
tych wielkości, nie przekraczając jednak odpowiednio 35 % lub 45 %, wyłączenie stosuje się przez okres dwóch lat kalendarzowych następujących po upływie roku, w którym progi odpowiednio 30 % lub 40 % zostały przekroczone po raz pierwszy;
2)
odpowiednio 35 % lub 45 %, wyłączenie stosuje się przez okres roku kalendarzowego następującego po upływie roku, w którym progi odpowiednio 30 % lub 40 % zostały przekroczone po raz pierwszy.
2.
Okres wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, nie może łącznie trwać dłużej niż dwa kolejne lata kalendarzowe po upływie roku, w którym udziały w rynku, o których mowa w § 7 lub 8, przekroczyły odpowiednio progi 30 % lub 40 % po raz pierwszy.
§  10.
1.
Udziały w rynku, o których mowa w § 7 pkt 1 oraz § 8 ust. 1 i 2, oblicza się w przypadku:
1)
dystrybucji nowych pojazdów samochodowych - na podstawie łącznej wielkości sprzedaży pojazdów samochodowych objętych porozumieniem wertykalnym w sektorze pojazdów samochodowych i innych pojazdów uznawanych za ich substytuty, sprzedanych przez dostawcę;
2)
dystrybucji części zamiennych - na podstawie łącznej wartości sprzedaży części zamiennych objętych porozumieniem wertykalnym w sektorze pojazdów samochodowych i innych części zamiennych uznawanych za ich substytuty, sprzedanych przez dostawcę;
3)
świadczenia usług serwisowych - na podstawie łącznej wartości usług serwisowych objętych porozumieniem wertykalnym w sektorze pojazdów samochodowych, sprzedanych przez członków sieci dystrybucyjnej dostawcy, wraz z innymi usługami serwisowymi, sprzedanymi przez tych członków, które są uznawane za ich substytuty.
2.
Jeżeli niedostępne są dane dotyczące:
1)
wielkości sprzedaży - udział w rynku oblicza się na podstawie wartości sprzedaży;
2)
wartości sprzedaży - udział w rynku oblicza się na podstawie wielkości sprzedaży;
3)
wartości i wielkości sprzedaży - udział w rynku oblicza się na podstawie innych wiarygodnych informacji rynkowych.
3.
Udziały w rynku, o których mowa w § 7 pkt 2 i § 8 ust. 4, oblicza się na podstawie wielkości lub wartości zakupów rynkowych, a w razie braku tych danych - na podstawie ich szacunkowych wielkości.
4.
Udział w rynku oblicza się na podstawie danych dotyczących roku kalendarzowego poprzedzającego rok zawarcia porozumienia wertykalnego w sektorze pojazdów samochodowych.
5.
Przy obliczaniu udziału w rynku nie uwzględnia się sprzedaży dokonywanej między przedsiębiorcami należącymi do jednej grupy kapitałowej.
§  11.
Wyłączeniu podlegają porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych, w zakresie dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, zawarte z dystrybutorem, jeżeli zawierają postanowienie, że dostawca zgadza się na przekazanie praw i zobowiązań wynikających z tego porozumienia innemu dystrybutorowi działającemu w ramach systemu dystrybucji, wybranemu przez tego dystrybutora.
§  12.
Wyłączeniu podlegają porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych, w zakresie dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, zawarte z dystrybutorem, jeżeli zawierają postanowienie, że wypowiedzenie porozumienia przez dostawcę może zostać dokonane wyłącznie w formie pisemnej, z podaniem szczegółowego uzasadnienia rozwiązania porozumienia, co ma zapobiec rozwiązaniu przez dostawcę porozumienia z dystrybutorem, z uwagi na stosowanie przez nich praktyk dopuszczalnych na podstawie rozporządzenia.
§  13.
1.
Wyłączeniu podlegają porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych, zawarte przez dostawcę nowych pojazdów samochodowych z dystrybutorem, jeżeli zostały zawarte:
1)
na okres co najmniej 5 lat, a każda ze stron zobowiązała się do powiadomienia drugiej strony o zamiarze nieprzedłużenia porozumienia w terminie co najmniej 6 miesięcy przed upływem okresu, na jaki porozumienie zostało zawarte, lub
2)
na czas nieokreślony, a okres wypowiedzenia porozumienia przez którąkolwiek ze stron wynosi co najmniej 2 lata, lub
3)
na czas nieokreślony, a okres wypowiedzenia porozumienia przez którąkolwiek ze stron wynosi co najmniej rok, jeżeli:
a)
z przepisów prawa lub z warunków porozumienia wiążącego dostawcę wynika dla niego obowiązek zapłaty odpowiedniego odszkodowania za rozwiązanie porozumienia lub
b)
dostawca rozwiązuje porozumienie ze względu na konieczność reorganizacji całej sieci dystrybucyjnej lub znacznej jej części.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wypowiedzenia porozumienia z powodu rażącego naruszenia jego istotnych warunków.
§  14.
1.
Wyłączeniu nie podlegają porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych, jeżeli dostawca nowych pojazdów samochodowych odmawia niezależnym uczestnikom rynku dostępu do informacji technicznej, sprzętu diagnostycznego i innego wyposażenia, narzędzi, włącznie z odpowiednim oprogramowaniem, lub szkoleń, wymaganych do wykonywania usług serwisowych dotyczących tych pojazdów samochodowych, lub podejmowania kroków zmierzających do skutecznej ochrony środowiska.
2.
Dostęp, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności nieograniczone korzystanie z systemów kontroli elektronicznej oraz systemów diagnostyki pojazdów samochodowych, programowania tych systemów zgodnie ze standardowymi procedurami dostawcy, instrukcje wykonywania usług serwisowych i szkolenia, oraz informacje niezbędne do korzystania z narzędzi i wyposażenia diagnostycznego i serwisowego.
3.
Dostęp, o którym mowa w ust. 1, należy zapewnić niezależnym uczestnikom rynku w sposób niedyskryminujący, bezzwłoczny i proporcjonalny, a informacje powinny być dostarczane w postaci umożliwiającej ich wykorzystanie; jeżeli przynajmniej jeden z elementów objętych prawem dostępu podlega prawom własności intelektualnej lub przemysłowej lub stanowi przedmiot know-how, nie można odmówić dostępu do niego w sposób, który może być uznany za nadużycie pozycji dysponenta tych praw lub know-how.
4.
Niezależnymi uczestnikami rynku, o których mowa w ust. 1 i 3, są przedsiębiorcy nienależący do systemu dystrybucji, którzy są bezpośrednio lub pośrednio zaangażowani w świadczenie usług serwisowych, a w szczególności niezależne warsztaty, producenci sprzętu lub narzędzi serwisowych, producenci części zamiennych, niezależni dystrybutorzy części zamiennych, wydawcy informacji technicznej, kluby automobilowe, przedsiębiorcy świadczący pomoc drogową, oferujący usługi kontroli i testowania oraz oferujący usługi szkolenia i doskonalenia dla warsztatów i ich pracowników.