Rozdział 3 - Zasady i sposób prowadzenia książek meldunkowych oraz rejestrów i kartotek mieszkańców. - Wykonywanie obowiązku meldunkowego oraz prowadzenie ewidencji ludności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1961.56.313

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1966 r.

Rozdział  3.

Zasady i sposób prowadzenia książek meldunkowych oraz rejestrów i kartotek mieszkańców.

§  11.
1.
W miastach i osiedlach książki meldunkowe prowadzą administratorzy domów, a w ich braku - właściciele domów.
2.
Książkę meldunkową dla wsi prowadzi sołtys z podziałem na domy znajdujące się we wsi. Jeżeli na terenie wiejskim znajdują się domy składające się z 3 lub więcej mieszkań bądź zakłady wymienione w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3 - prowadzi się dla każdego z nich odrębną książkę meldunkową. Książkę meldunkową prowadzi w tych przypadkach administrator, a w jego braku - właściciel domu.
3.
Administrator domu może zlecić prowadzenie książki meldunkowej dozorcy domu.
§  12.
1.
Książki meldunkowe w miastach i osiedlach prowadzi się oddzielnie dla każdego domu z podziałem na lokale znajdujące się w domu i oddzielnie dla każdego zakładu wymienionego w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3, chociażby zakład ten stanowił część domu.
2.
Dla domów będących pod wspólnym zarządem i stanowiących zwarty zespół można prowadzić jedną książkę meldunkową z zachowaniem podziału na poszczególne domy i lokale w tych domach.
3.
Wzór książki meldunkowej stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia. W zakładach wymienionych w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3 książka meldunkowa może być - za zgodą organu ewidencji i kontroli ruchu ludności - przystosowana do jednoczesnych zapisów dla potrzeb wewnętrznych danego zakładu.
4. 8
Książki meldunkowe w miastach i osiedlach, w których prowadzona jest publiczna gospodarka lokalami, powinny zawierać dane dotyczące powierzchni mieszkalnej poszczególnych lokali, a w razie przeznaczenia budynku do rozbiórki - również odpowiednią adnotację.
5. 9
Osoba prowadząca książkę meldunkową obowiązana jest, przedkładając organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności zgłoszenie zameldowania i książkę meldunkową - zawiadomić ten organ o znanych jej okolicznościach faktycznych, które mogą mieć wpływ na zameldowanie.
§  13.
W przypadkach przewidzianych w art. 15 ust. 5 kierownik grupy obowiązany jest przedstawić książkę meldunkową organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności w razie zmiany miejsca pobytu grupy, jak też w przypadkach zmiany w składzie grupy.
§  14.
1.
Organ ewidencji i kontroli ruchu ludności z urzędu potwierdza zgłoszenie zamieszkania oraz zgłoszenie zmiany zamieszkania.
2.
W miejscowości, w której wprowadzono szczególne przepisy meldunkowe, organ ewidencji i kontroli ruchu ludności z urzędu potwierdza również zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące i opuszczenie miejsca tego pobytu.
3.
Osoby dopełniające obowiązku meldunkowego na pobyt czasowy otrzymują potwierdzenie zgłoszenia na swój wniosek.
4.
Potwierdzenia dopełnienia obowiązku meldunkowego (ust. 1-3) dokonuje się w dowodzie osobistym lub w innym dokumencie stwierdzającym tożsamość albo w odrębnym zaświadczeniu.
§  15.
1.
Organy ewidencji i kontroli ruchu ludności w gromadach, osiedlach, miastach i dzielnicach prowadzą rejestry stałych mieszkańców (osób zameldowanych na pobyt stały, to jest na zamieszkanie).
2.
Rejestr stałych mieszkańców powinien obejmować wszystkie osoby zamieszkałe w mieście, dzielnicy, osiedlu lub gromadzie oraz wszelkie zmiany dotyczące składu mieszkańców oraz innych danych określonych w rejestrze.
3.
Treść danych wpisanych do rejestru mieszkańców powinna być potwierdzona właściwymi dokumentami.
4.
Zapisanie do rejestru mieszkańców jest podstawą do stwierdzenia zamieszkania w danej miejscowości.
§  16.
1.
Rejestr stałych mieszkańców prowadzi się w formie książki lub kartoteki.
2.
Rejestr stałych mieszkańców w miastach i osiedlach prowadzi się według zespołów nieruchomości i ulic, z podziałem na domy i lokale w tych domach.
3.
Rejestr stałych mieszkańców gromady prowadzi się według wsi z podziałem na poszczególne domy oraz jeśli zachodzi potrzeba, na poszczególne lokale w tych domach.
4.
Wzór rejestru mieszkańców prowadzonego w formie książkowej stanowi załącznik nr 8, wzór zaś karty ewidencyjnej rejestru mieszkańców prowadzonego w formie kartoteki stanowi załącznik nr 9.
§  17.
Organy ewidencji i kontroli ruchu ludności prowadzą odrębną ewidencję osób zameldowanych na pobyt czasowy. Ewidencję prowadzi się w formie kartoteki składającej się ze zgłoszeń dotyczących pobytu czasowego z wyodrębnieniem osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu zameldowanych na pobyt dłuższy niż 2 miesiące.
§  18.
1.
W powiatach i miastach stanowiących powiaty oraz miastach wyłączonych z województw organy ewidencji i kontroli ruchu ludności prowadzą dla obszaru tych powiatów lub miast - kartoteki ewidencyjno-adresowe mieszkańców w układzie alfabetycznym.
2.
Wzór karty ewidencyjno-adresowej stanowi załącznik nr 10.
8 § 12 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
9 § 12 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.