Rozdział 4 - Szczególne rodzaje lotów międzynarodowych - Wykonywanie lotów międzynarodowych oraz stały pobyt polskich statków powietrznych za granicą i obcych statków powietrznych w Polsce.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.14.49

Akt utracił moc
Wersja od: 31 stycznia 1994 r.

Rozdział  4

Szczególne rodzaje lotów międzynarodowych

§  15.
W wyjątkowo uzasadnionych wypadkach organ właściwy do wydania zezwolenia może odstąpić od niektórych wymagań rozporządzenia dotyczących zezwalania na loty, a organ ruchu lotniczego od niektórych wymagań dotyczących zgłaszania lotów i planów lotów cywilnych statków powietrznych, w odniesieniu do lotów związanych z prowadzeniem akcji poszukiwawczo-ratowniczej, niesieniem pomocy sanitarnej albo pomocy w razie klęsk żywiołowych lub katastrof przemysłowych i komunikacyjnych oraz jeżeli statek powietrzny znajduje się w niebezpieczeństwie albo takie odstąpienie jest konieczne dla uniknięcia niebezpieczeństwa.
§  16.
1.
W wypadkach lotów międzynarodowych o znaczeniu państwowym lub innych uzgadnianych drogą dyplomatyczną organ zainteresowanego państwa powinien zgłosić zamiar wykonania lotu cywilnego statku powietrznego Ministrowi Spraw Zagranicznych w zasadzie nie później niż 10 dni przed planowanym rozpoczęciem lotu, podając cel lotu oraz co najmniej informacje wymagane przy zgłaszaniu planów lotu w polskiej przestrzeni powietrznej.
2.
Minister Spraw Zagranicznych przekazuje zaakceptowane zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, Ministrowi w celu podjęcia działań zgodnie z przepisami rozporządzenia. O udzieleniu zezwolenia powiadamia się organ zainteresowanego państwa za pośrednictwem Ministra Spraw Zagranicznych.
§  17.
Wykonywanie lotów międzynarodowych przez obce cywilne statki powietrzne bezzałogowe wymaga zezwolenia udzielonego przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  18.
1.
Międzynarodowe loty wojskowych statków powietrznych, w tym statków powietrznych bezzałogowych, są wykonywane na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Do międzynarodowych lotów policyjnych i celnych statków powietrznych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące lotów niehandlowych cywilnych statków powietrznych, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W wypadku użycia wojskowych, policyjnych lub celnych statków powietrznych do wykonania lotów handlowych stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia dotyczące lotów handlowych cywilnych statków powietrznych.
§  19.
Przepisy rozporządzenia dotyczące wykonywania międzynarodowych lotów handlowych przez polskiego przewoźnika lotniczego stosuje się również w wypadku korzystania przez niego z obcego statku powietrznego na zasadzie dzierżawy, najmu lub oddania w użytkowanie albo korzystania z części pojemności obcego statku powietrznego oddanej do dyspozycji polskiego przewoźnika.