Rozdział 3 - Czynności przygotowawcze do poboru. Do art. 23. - Wykonanie ustawy z dnia 23 maja 1924 r. o powszechnym obowiązku służby wojskowej, zmienionej i uzupełnionej rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 stycznia 1928 r.
Dz.U.1930.31.270
Akt utracił mocRozdział III.
Czynności przygotowawcze do poboru.
Czynności przygotowawcze do poboru.
Co do osób zmarłych, których miejsce śmierci nie pokrywa się z miejscem urodzenia, urzędy te zawiadamiają o fakcie śmierci urzędy gminne miejsca urodzenia zmarłej osoby, podając wszystkie dane zawarte w wyciągu.
W wypadku zniszczenia lub zaginięcia ksiąg metrykalnych urzędnicy stanu cywilnego, prowadzący metryki, są obowiązani wystąpić do urzędów i instytucyj, utrzymujących duplikaty tych ksiąg, z żądaniem sporządzenia wyciągów metrykalnych, o których mowa w art. 23.
Do art. 24.
Osoby podlegające rejestracji, przewidzianej w art. 24, obowiązane są do zgłoszenia na wezwanie we właściwym urzędzie gminnym (zagranicą w urzędzie konsularnym) danych personalnych potrzebnych do ujęcia ich w ewidencję. Zgłoszenie tych danych może być dokonane pisemnie lub ustnie.
Wezwanie ze strony urzędów gminnych ma nastąpić w drodze publicznego ogłoszenia oraz w sposób na miejscu przyjęty, ze strony zaś urzędów konsularnych, w sposób dla tych urzędów ustanowiony, przyczem należy dokładnie podać miejsce i czas zgłoszeń (lokal i godziny urzędowe) tudzież rodzaj dowodów i dokumentów, które należy przy zgłoszeniu przedstawić.
Zeznania zgłaszających się, tak ustne jak i pisemne, powinny być spisywane na wzorach rejestru (wzór Nr. 4) i mają być oparte na dokumentach, stwierdzających datę i miejsce urodzenia zgłaszającego się, miejsce jego zamieszkania, zawód, względnie zatrudnienie i wykształcenie.
W razie braku wyżej wspomnianych dokumentów z przyczyn uzasadnionych zgłoszenie należy przyjąć na podstawie zeznań zgłaszającego się, przyczem fakt ten należy odnotować w rubryce "uwagi" rejestru.
Fakt pisemnego zgłoszenia należy odnotować w rubryce "uwagi" rejestru. Zgłoszenia pisemne mają być przechowane w aktach.
Osobom, które dokonały zgłoszenia pisemnie, zaświadczenie o dokonanej rejestracji ma być przesłane.
Zgłaszających się po tym terminie wpisywać należy do dalszych bieżących arkuszy rejestru z wymienieniem przyczyn opóźnienia, a nadto wpisać ich do osobnego wykazu. Wykaz ten przesyłają urzędy gminne właściwym powiatowym władzom administracji ogólnej, celem pociągnięcia opóźnionych do odpowiedzialności karnej w myśl art. 97. Urzędy konsularne powinny w stosunku do opóźnionych stosować odmowę ulg i ułatwień, wchodzących w zakres ich swobodnej oceny (§ 321).
Do rejestrów wpisać należy wszystkich, którzy posiadają w danej gminie miejsce zamieszkania lub faktycznie w danej gminie przebywają, a nie mają miejsca zamieszkania względnie miejsce to jest niewiadome, jak również tych, którzy urodzili się w danej gminie, a których miejsce zamieszkania lub pobytu nie jest znane.
Wyciągi zarejestrowanych, których miejsce stałego zamieszkania, ani miejsce urodzenia w kraju nie jest znane, urzędy konsularne przesyłają do jednego (najbliższego) z urzędów gminnych (magistratów) niżej wymienionych:
Kościerzyna, Poznań, Częstochowa, Katowice, Biała (woj. krakowskie), Bielsko na Śląsku, Nowy-Sącz, Sanok, Stryj, Kołomyja, Tarnopol, Równe, Łuniniec, Wilejka, Baranowicze, Wilno, Białystok, Ciechanów.
W razie zmiany miejsca zamieszkania zarejestrowanego przed sporządzeniem spisów poborowych Urząd gminny (konsularny), który rejestracji dokonał, powinien przekazać dane, zawarte w rejestrze, urzędowi gminnemu (konsularnemu) nowego jego miejsca zamieszkania, skreślając go w swoich rejestrach po odnotowaniu tego faktu w rubryce "uwagi" rejestru.
Do art. 25, 26 i 27.
Sankcje przewidziane w art. 97 mają zastosowanie do poborowych stale zamieszkałych zagranicą z chwilą przyjazdu ich do kraju. W czasie zaś przebywania ich zagranicą urzędy konsularne powinny za niezgłoszenie się do spisów poborowych stosować odmowę ulg i ułatwień, wchodzących w zakres ich swobodnej oceny.
Zgłoszenie może być dokonane ustnie przez osobiste stawienie się we właściwym urzędzie gminnym, albo pisemnie. Osoby, przebywające zagranicą, mają zgłosić się osobiście lub pisemnie w urzędzie konsularnym, w którego okręgu przebywają.
Osoby, mające miejsce stałego zamieszkania na obszarze wolnego miasta Gdańska, obowiązane są zgłaszać się osobiście lub pisemnie do Komisarjatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej na Wolne Miasto Gdańsk.
Sposób dokonania i przyjmowania zgłoszeń do spisu poborowych obowiązuje taki sam jaki jest wskazany w §§ 79 - 81 dla rejestracji.
Do pisemnego zgłoszenia mają być dołączone wszystkie dokumenty, wymienione w § 90, jak również zaświadczenie o dokonanej rejestracji.
Urząd gminny, otrzymujący pisemne zgłoszenie, może zawezwać daną osobę do osobistego zgłoszenia się, celem wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości.
Przepis ten dotyczy również osób, stale zamieszkałych zagranicą, a przebywających czasowo na obszarze innego okręgu konsularnego.
Osobom, które zgłoszenia dokonały pisemnie należy poświadczenie przesłać.
Urzędy konsularne i Komisarjat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej na wolne miasto Gdańsk sporządzają spisy poborowych w jednym egzemplarzu według kolejności zgłaszania się poborowych.
Osoby, które urodziły się w danej gminie, a których stałe miejsce zamieszkania lub pobytu nie zostało ustalone przez urzędy gminne na podstawie rejestrów, niezależnie od wpisania ich do spisów poborowych objąć należy ponadto osobnym wykazem z rubrykami "spisu poborowych". Wykaz ten ma być łącznie ze spisem poborowych względnie listą poborową przesłany właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej, celem dalszego poszukiwania ich miejsca zamieszkania względnie pobytu.
W wykazie tym w rubryce "uwagi" należy wpisać rzeczowe adnotacje, wskazujące dokładnie co urzędy gminne przedsięwzięły w okresie 2-ch lat, ażeby odnaleźć miejsce stałego zamieszkania względnie pobytu danych osób.
Urzędy konsularne umieszczają w spisach poborowych wszystkie osoby, wskazane w § 90, a przebywające w danym okręgu konsularnym.
W ogłoszeniach urząd gminny (konsularny) ma wskazać, że o mylnym lub niewłaściwym wpisie powinien każdy donieść naczelnikowi urzędu gminnego (kierownikowi urzędu konsularnego).
Jeżeli wpisany do spisów poborowych zgłosi w urzędzie gminnym (konsularnym) jakąś poprawkę po przesłaniu spisów do powiatowych władz administracji ogólnej, zgłoszenie to przesyła urząd gminny (konsularny) po odpowiedniem uzupełnieniu swego egzemplarza spisu poborowych do właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej, która uskutecznia odpowiednie uzupełnienie w posiadanym egzemplarzu spisu poborowych.
W razie braku wyżej wspomnianych dokumentów wiek mężczyzn ustala w myśl § 189 komisja poborowa, zaś zagranicą - konsularna komisja poborowa, o ile taka jest zwołana.
Powiatowa władza administracji ogólnej po otrzymaniu spisów poborowych poprawia ewentualne omyłki, rozstrzyga zgłoszone przez urzędy gminne wątpliwości i wdraża konieczne dochodzenia uzupełniające. Te same czynności, dotyczące poprawek lub uzupełnień w spisach poborowych, o ile nie są zastrzeżone wyłącznie powiatowym władzom administracji ogólnej, uskuteczniają magistrat m. st. Warszawy, magistraty miast wydzielonych z powiatowego związku komunalnego oraz urzędy gminne, którym wojewódzkie władze administracji ogólnej przekazały sporządzanie list poborowych.
Urzędy konsularne przesyłają wyciągi z tych spisów najdalej w dniu 31 grudnia właściwym powiatowym władzom administracji ogólnej, które przekazują je urzędom gminnym miejsca stałego zamieszkania wykazanego w spisach. Ewentualne poprawki, zgłoszone podczas wyłożenia spisów poborowych przesyłają urzędy konsularne tym władzom dodatkowo.
W razie, gdy osoba zamieszczona w spisach poborowych nie ma miejsca stałego zamieszkania w kraju, lub miejsce to nie jest znane, urzędy konsularne mają przesyłać wyciągi na takie osoby do powiatowych władz administracji ogólnej, właściwych dla miejsca urodzenia.
W wypadkach, gdy zamieszczony w spisach urodził się poza granicami Rzeczypospolitej, wyciąg ze spisu poborowych urząd konsularny powinien przesłać do powiatowej władzy administracji ogólnej, właściwej dla jednej (najbliższej) z następujących miejscowości Kościerzyna, Poznań, Częstochowa, Katowice, Biała (woj. krakowskie), Bielsko na Śląsku, Nowy-Sącz, Sanok, Stryj, Kołomyja, Tarnopol, Równe, Łuniniec, Wilejka, Baranowicze, Wilno, Białystok, Ciechanów.
Komisarz Generalny Rzeczypospolitej Polskiej na wolne miasto Gdańsk przesyła wyciągi ze spisu takich osób do powiatowej władzy administracji ogólnej właściwej dla powiatu starogardzkiego.
Do art. 28 i 29.
Podstawą do sporządzania list poborowych są poprawione i uzupełnione przez wyżej wymienione władze spisy poborowych. Do list poborowych powinny być wpisane wszystkie żyjące osoby i wszystkie tyczące się ich dane, zawarte w spisach.
Nazwiska poborowych jednego rocznika wpisywać należy do listy poborowej według gmin, zaś w obrębie każdej gminy - w alfabetycznym porządku.
W miastach podzielonych na komisarjaty policyjne, listy poborowe mają być sporządzone przy zachowaniu tego samego porządku według komisarjatów.
W miastach podzielonych na komisarjaty policyjne, dla których ustanowiona jest więcej aniżeli jedna P. K. U., tomy list poborowych mają być sporządzone odpowiednio do podziału miasta na P. K. U.
Stronice listy poborowej powinny być numerowane w nieprzerwanym kolejnym porządku przez wszystkie tomy listy poborowej jednego powiatu i rocznika.
Wpisy do list poborowych mają być dokonane czarnym atramentem, pismem wyraźnem i czytelnem. Używanie stempli lub ołówka kopjowego przy wypełnianiu rubryk listy poborowej jest niedozwolone.
Wycieranie, wywabianie lub skrobanie wpisów w listach poborowych jest zabronione.
Szczegóły, dotyczące wypełniania i prowadzenia listy poborowej ustalają instrukcje Ministra Spraw Wewnętrznych.
Na końcu listy poborowej jednego rocznika i powiatu (miasta) za ostatnim poborowym kierownik wspomnianej wyżej władzy umieszcza wpis, stwierdzający ogólną ilość poborowych, a pod nim umieszcza datę, swój podpis i okrągłą pieczęć urzędową.
Władze samorządowe, którym zostało powierzone sporządzanie list poborowych (art. 28) powinny listy te przesłać powiatowym władzom administracji ogólnej najdalej na dwa tygodnie przed ogólnym terminem, wyznaczonym dla sporządzania list poborowych.
Sposób założenia głównych ksiąg ewidencyjnych, ich prowadzenia i utrzymania w aktualności normują odrębne instrukcje Ministra Spraw Wojskowych.
Do art. 30.
W czasie urzędowania komisyj poborowych zmiany i uzupełnienia w tych listach nastąpić mogą tylko na podstawie przedkładanych przy poborze dowodów, przyczem zmiany te przeprowadza przewodniczący komisji poborowej w porozumieniu z wojskowym członkiem tej komisji.
Powody uzasadniające zmiany mają być treściwie omówione w rubryce "uwagi listy poborowej. Skreślenia pierwotnego wpisu mają być dokonane w sposób dozwalający na jego odczytanie. Usuwanie lub zniekształcanie pierwotnego wpisu jest niedopuszczalne.
Jedynie wpisy dotyczące miejsca zamieszkania, zawodu cywilnego, wykształcenia, stanu cywilnego i ukarań sądowych mogą powiatowi komendanci uzupełnień po poborze zmieniać w głównych księgach ewidencyjnych we własnym zakresie na podstawie odpowiednich dokumentów.
Obowiązek zawiadamiania powiatowych władz administracji ogólnej o tych zmianach istnieje tylko wówczas, gdy oparty na liście poborowej wpis, jest niezgodny ze stanem faktycznym, jaki istniał w chwili stawienia się poborowego przed komisją poborową.
Jeżeli natomiast zmiany te polegają jedynie na wprowadzeniu do ewidencji wojskowej danych, powstałych po ostatecznem ustaleniu stosunku do służby wojskowej poborowego przez komisję poborową, - powiatowi komendanci uzupełnień nie zawiadamiają powiatowych władz administracji ogólnej o tych zmianach.
Wypadek śmierci przyjąć należy za stwierdzony wówczas, jeżeli zgon poborowego wpisany został do ksiąg metrykalnych (rejestrów stanu cywilnego).
Gdyby dochodzenia administracyjne nie dały dostatecznych wyników, ustalenia wieku dokonuje komisja poborowa w myśl § 189.
Do art. 31.
1) nazwisko i imię, 2) data i miejsce urodzenia, 3) imiona rodziców, 4) data i miejsce śmierci. Wykazy te mają być zaopatrzone w podpis i pieczęć urzędową.