Rozdział 3 - Czynności przygotowawcze do poboru. Do art. 23. - Wykonanie ustawy z dnia 23 maja 1924 r. o powszechnym obowiązku służby wojskowej, zmienionej i uzupełnionej rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 stycznia 1928 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1930.31.270

Akt utracił moc
Wersja od: 28 września 1931 r.

Rozdział  III.

Czynności przygotowawcze do poboru.

Do art. 23.
§  75.
Wyciągi z metryk urodzenia (wzór Nr. 2) i wyciągi z metryk śmierci (wzór Nr. 3), o których mowa w art. 23 powinny być sporządzane przez osoby i urzędy, wskazane w tymże artykule, dla każdej gminy zosobna corocznie i przesyłane najpóźniej do dnia 15 września urzędom gminnym właściwym dla miejsca urodzenia względnie śmierci wykazanych osób.

Co do osób zmarłych, których miejsce śmierci nie pokrywa się z miejscem urodzenia, urzędy te zawiadamiają o fakcie śmierci urzędy gminne miejsca urodzenia zmarłej osoby, podając wszystkie dane zawarte w wyciągu.

W wypadku zniszczenia lub zaginięcia ksiąg metrykalnych urzędnicy stanu cywilnego, prowadzący metryki, są obowiązani wystąpić do urzędów i instytucyj, utrzymujących duplikaty tych ksiąg, z żądaniem sporządzenia wyciągów metrykalnych, o których mowa w art. 23.

§  76.
Urzędy gminne, o których mowa w ustępie pierwszym § 75 przeprowadzają w miarę potrzeby dochodzenia co do obecnego miejsca stałego zamieszkania osób zamieszczonych w wyciągu z metryk urodzenia i przesyłają otrzymane wyciągi względnie wypisy z tych wyciągów przed dniem 15 listopada do właściwych urzędów gminnych tegoż miejsca zamieszkania. Jeżeli miejsca stałego zamieszkania nie da się ustalić, wyciągi względnie wypisy powinny być w tym samym terminie przesłane do urzędów gminnych, właściwych dla miejsca faktycznego pobytu danych osób.

Do art. 24.

§  77.
Rejestry mają być sporządzane na podstawie danych:
a)
zgłoszonych i udowodnionych przez osoby podlegające rejestracji,
b)
dostarczanych przez urzędy stanu cywilnego w wyciągach z metryk urodzenia i śmierci.

Osoby podlegające rejestracji, przewidzianej w art. 24, obowiązane są do zgłoszenia na wezwanie we właściwym urzędzie gminnym (zagranicą w urzędzie konsularnym) danych personalnych potrzebnych do ujęcia ich w ewidencję. Zgłoszenie tych danych może być dokonane pisemnie lub ustnie.

§  78.
Najpóźniej do dnia 15 sierpnia każdego roku urzędy gminne (konsularne) wzywają osoby, podlegające rejestracji, a przebywające na terenie danej gminy (urzędu konsularnego), do zgłoszenia się w urzędzie gminnym (konsularnym) w miesiącu wrześniu, celem zarejestrowania się.

Wezwanie ze strony urzędów gminnych ma nastąpić w drodze publicznego ogłoszenia oraz w sposób na miejscu przyjęty, ze strony zaś urzędów konsularnych, w sposób dla tych urzędów ustanowiony, przyczem należy dokładnie podać miejsce i czas zgłoszeń (lokal i godziny urzędowe) tudzież rodzaj dowodów i dokumentów, które należy przy zgłoszeniu przedstawić.

§  79.
W dniu 1 września przystępują urzędy gminne (konsularne) do przyjmowania zgłoszeń.

Zeznania zgłaszających się, tak ustne jak i pisemne, powinny być spisywane na wzorach rejestru (wzór Nr. 4) i mają być oparte na dokumentach, stwierdzających datę i miejsce urodzenia zgłaszającego się, miejsce jego zamieszkania, zawód, względnie zatrudnienie i wykształcenie.

W razie braku wyżej wspomnianych dokumentów z przyczyn uzasadnionych zgłoszenie należy przyjąć na podstawie zeznań zgłaszającego się, przyczem fakt ten należy odnotować w rubryce "uwagi" rejestru.

§  80.
Jeżeli urząd gminny (konsularny) ma wątpliwości co do tożsamości zgłaszającego się, może zażądać od niego przedstawienia dokumentów lub innych dowodów, stwierdzających tożsamość jego osoby.
§  81.
W razie pisemnego zgłoszenia powinien zgłaszający się podać w sposób dokładny i czytelny swoje imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców i nazwisko panieńskie matki (czy żyją, miejsce ich zamieszkania), miejsce swego pobytu, a jeżeli nie pokrywa się ono z miejscem zamieszkania - również miejsce zamieszkania, narodowość, wyznanie, zawód względnie zatrudnienie, wykształcenie, stan cywilny, ukarania sądowe, czy służył w innem wojsku lub formacji wojskowej oraz ewentualne ułomności lub wady fizyczne.

Fakt pisemnego zgłoszenia należy odnotować w rubryce "uwagi" rejestru. Zgłoszenia pisemne mają być przechowane w aktach.

§  82.
Zgłaszającym się należy wydawać zaświadczenia o dokonanej rejestracji według wzoru Nr. 5. Zaświadczenie to ma zarejestrowany przechować do czasu zgłoszenia się do spisów poborowych i przedłożyć je urzędowi gminnemu (konsularnemu), który spisów dokonywa.

Osobom, które dokonały zgłoszenia pisemnie, zaświadczenie o dokonanej rejestracji ma być przesłane.

§  83.
W dniu 30 września przyjmowanie zgłoszeń w urzędach gminnych (konsularnych) ma być zakończone.

Zgłaszających się po tym terminie wpisywać należy do dalszych bieżących arkuszy rejestru z wymienieniem przyczyn opóźnienia, a nadto wpisać ich do osobnego wykazu. Wykaz ten przesyłają urzędy gminne właściwym powiatowym władzom administracji ogólnej, celem pociągnięcia opóźnionych do odpowiedzialności karnej w myśl art. 97. Urzędy konsularne powinny w stosunku do opóźnionych stosować odmowę ulg i ułatwień, wchodzących w zakres ich swobodnej oceny (§ 321).

§  84.
Na podstawie wyciągów z ksiąg stanu cywilnego względnie ksiąg metrykalnych i na podstawie wpisów, dokonanych podczas zgłoszeń, przystępują urzędy gminne do sporządzania w porządku alfabetycznym jednego egzemplarza rejestru według wzoru Nr. 4.

Do rejestrów wpisać należy wszystkich, którzy posiadają w danej gminie miejsce zamieszkania lub faktycznie w danej gminie przebywają, a nie mają miejsca zamieszkania względnie miejsce to jest niewiadome, jak również tych, którzy urodzili się w danej gminie, a których miejsce zamieszkania lub pobytu nie jest znane.

§  85.
Urzędy gminne, które zapisały do swych rejestrów osoby, urodzone w innej gminie, powinny już w czasie przyjmowania zgłoszeń, a najpóźniej w trzy dni po sporządzeniu rejestru przystąpić do zawiadamiania o tem urzędów gminnych właściwych dla miejsca urodzenia danych osób. Urząd gminny miejsca urodzenia po otrzymaniu takiego zawiadomienia wykreśla daną osobę w swoich rejestrach, zaznaczając w rubryce "uwagi" datę i liczbę, pod którą zawiadomienie wpisano do dziennika podawczego gminy, w której zgłoszony wpisany został do rejestru.
§  86.
Urzędy konsularne sporządzają rejestry w porządku alfabetycznym w jednym egzemplarzu na podstawie zgłoszeń. Pełne wyciągi z tych rejestrów przesyłają urzędy konsularne najpóźniej do końca grudnia danego roku za pośrednictwem powiatowych władz administracji ogólnej urzędom gminnym miejsca stałego zamieszkania danej osoby w kraju. Jeżeli zarejestrowany nie ma miejsca stałego zamieszkania w kraju lub miejsce to nie jest znane, należy wyciągi te przesłać urzędom gminnym miejsca urodzenia.

Wyciągi zarejestrowanych, których miejsce stałego zamieszkania, ani miejsce urodzenia w kraju nie jest znane, urzędy konsularne przesyłają do jednego (najbliższego) z urzędów gminnych (magistratów) niżej wymienionych:

Kościerzyna, Poznań, Częstochowa, Katowice, Biała (woj. krakowskie), Bielsko na Śląsku, Nowy-Sącz, Sanok, Stryj, Kołomyja, Tarnopol, Równe, Łuniniec, Wilejka, Baranowicze, Wilno, Białystok, Ciechanów.

§  87.
Po uzupełnieniu rejestrów na podstawie zawiadomień wskazanych w § 85 oraz nadesłanych przez urzędy konsularne wyciągów, urzędy gminne przystępują z dniem 1 stycznia do wyśledzenia miejsca zamieszkania względnie pobytu tych, którzy zostali wpisani do rejestrów na podstawie wyciągów z ksiąg stanu cywilnego względnie ksiąg metrykalnych, a których miejsce zamieszkania względnie pobytu nie jest znane.
§  88.
Rejestry powinny być utrzymywane w aktualności do czasu sporządzenia dla danego rocznika spisów poborowych.

W razie zmiany miejsca zamieszkania zarejestrowanego przed sporządzeniem spisów poborowych Urząd gminny (konsularny), który rejestracji dokonał, powinien przekazać dane, zawarte w rejestrze, urzędowi gminnemu (konsularnemu) nowego jego miejsca zamieszkania, skreślając go w swoich rejestrach po odnotowaniu tego faktu w rubryce "uwagi" rejestru.

Do art. 25, 26 i 27.

§  89.
Urzędy gminne zwracają otrzymane wyciągi z metryk urodzenia z końcem sierpnia drugiego roku po ich otrzymaniu urzędom i organom, wyszczególnionym w art. 23, celem uwzględnienia w tych wyciągach zmian, zaszłych w międzyczasie. Wyciągi te powinny być po odpowiedniem uzupełnieniu zwrócone właściwym urzędom gminnym najdalej do końca września.
§  90.
Najpóźniej do dnia 15 września każdego roku naczelnicy gmin i kierownicy urzędów konsularnych wzywają mężczyzn, kończących w danym roku 20 lat życia, oraz mężczyzn w wieku od 23 do 50 roku życia, którzy się do spisów poborowych jeszcze nie zgłosili i nie zostali wpisani do list poborowych, aby zgłoszenie się do spisu uskutecznili w ciągu października i listopada. W wezwaniach tych należy ogłosić, że obowiązani do spisu mają się zgłaszać z wydanemi im zaświadczeniami o zgłoszeniu się do rejestracji i z dokumentami, stwierdzajacemi ich datę i miejsce urodzenia, narodowość, wyznanie, zawód względnie zatrudnienie i wykształcenie, oraz że niedopełniający obowiązku zgłoszenia się będą pociągani do odpowiedzialności karnej w myśl przepisów art. 97.

Sankcje przewidziane w art. 97 mają zastosowanie do poborowych stale zamieszkałych zagranicą z chwilą przyjazdu ich do kraju. W czasie zaś przebywania ich zagranicą urzędy konsularne powinny za niezgłoszenie się do spisów poborowych stosować odmowę ulg i ułatwień, wchodzących w zakres ich swobodnej oceny.

§  91.
Zgłoszenia do spisu poborowych mają być dokonane w urzędzie gminnym, właściwym dla miejsca stałego zamieszkania obowiązanego do spisu. Osoby, które nie mają miejsca stałego zamieszkania lub których miejsce stałego zamieszkania nie jest wiadome, mają zgłosić się w urzędzie gminnym, właściwym dla ich faktycznego miejsca pobytu.

Zgłoszenie może być dokonane ustnie przez osobiste stawienie się we właściwym urzędzie gminnym, albo pisemnie. Osoby, przebywające zagranicą, mają zgłosić się osobiście lub pisemnie w urzędzie konsularnym, w którego okręgu przebywają.

Osoby, mające miejsce stałego zamieszkania na obszarze wolnego miasta Gdańska, obowiązane są zgłaszać się osobiście lub pisemnie do Komisarjatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej na Wolne Miasto Gdańsk.

Sposób dokonania i przyjmowania zgłoszeń do spisu poborowych obowiązuje taki sam jaki jest wskazany w §§ 79 - 81 dla rejestracji.

Do pisemnego zgłoszenia mają być dołączone wszystkie dokumenty, wymienione w § 90, jak również zaświadczenie o dokonanej rejestracji.

Urząd gminny, otrzymujący pisemne zgłoszenie, może zawezwać daną osobę do osobistego zgłoszenia się, celem wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości.

§  92.
Osoby, przebywające w okresie zgłaszania się do spisów poborowych poza miejscem stałego zamieszkania mogą obowiązkowi zgłoszenia się uczynić zadość bądź to w drodze przesłania właściwemu urzędowi gminnemu pisemnego zgłoszenia wraz z wymaganemi dokumentami, bądź też w drodze osobistego zgłoszenia się w urzędzie gminnym miejsca pobytu. W tym ostatnim wypadku urzędy gminne, przyjmujące zgłoszenia osobiste, powinny dane osoby wpisać do oddzielnych formularzy spisów poborowych, oraz przesłać wyciągi z tych formularzy do urzędu gminnego, właściwego dla miejsca stałego zamieszkania zgłaszającego się, który to urząd wpisuje daną osobę do spisów poborowych.

Przepis ten dotyczy również osób, stale zamieszkałych zagranicą, a przebywających czasowo na obszarze innego okręgu konsularnego.

§  93.
Obowiązanych do zgłoszenia się do spisów poborowych, pozostających w zakładach poprawczych, w zakładach dla umysłowo chorych, w aresztach lub w więzieniach, zgłaszają kierownicy tych zakładów, przesyłając do dnia 30 listopada danego roku właściwym urzędom gminnym imienne - wykazy tych osób. Wykazy te mają być sporządzone według wzoru Nr. 6.
§  94.
Urzędy konsularne wzywają do zadośćuczynienia obowiązkowi zgłoszenia się do spisów poborowych w sposób, ustanowiony dla urzędów konsularnych.
§  95.
Przyjmowanie zgłoszeń do spisów poborowych powinno być zakończone z dniem 30 listopada. Do zgłaszających się po tym terminie stosować należy przepisy ustępu 2-go § 83.
§  96.
Osobom, które zgłosiły się do spisów poborowych, wydać należy poświadczenie według wzoru Nr. 7. Poświadczenia te wydają tylko urzędy gminne (konsularne), właściwe dla stałego miejsca zamieszkania danej osoby. W wypadku, wskazanym w § 91, ustęp 1 (zdanie drugie) poświadczenie wydaje urząd gminny (konsularny) właściwy dla faktycznego miejsca pobytu danej osoby.

Osobom, które zgłoszenia dokonały pisemnie należy poświadczenie przesłać.

§  97.
Na podstawie zgłoszeń, sprawdzonych wyciągów z ksiąg stanu cywilnego względnie ksiąg metrykalnych, wykazów kierowników zakładów poprawczych, zakładów dla umysłowo chorych, aresztów i więzień oraz rejestrów 18-to letnich, sporządzają urzędy gminne w porządku alfabetycznym spisy poborowych w 2-ch egzemplarzach. Magistrat m. st. Warszawy, magistraty miast wydzielonych z powiatowego związku komunalnego oraz urzędy gminne, którym wojewódzkie władze administracji ogólnej na zasadzie art. 28 przekazały sporządzanie list poborowych, sporządzają spisy poborowych tylko w jednym egzemplarzu. W miejsce drugiego egzemplarza spisów poborowych urzędy te sporządzają w jednym egzemplarzu listę poborową.

Urzędy konsularne i Komisarjat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej na wolne miasto Gdańsk sporządzają spisy poborowych w jednym egzemplarzu według kolejności zgłaszania się poborowych.

§  98.
Do spisu poborowych w kraju i na obszarze wolnego miasta Gdańska należy zapisać:
a)
wszystkie osoby, które mają stałe miejsce zamieszkania w danej gminie;
b)
wszystkie osoby, które na obszarze danej gminy faktycznie przebywają, a nie mają miejsca stałego zamieszkania, względnie miejsce to nie jest wiadome;
c)
wszystkie osoby, które się w danej gminie urodziły, a których miejsce stałego zamieszkania lub pobytu nie mogło być ustalone.

Osoby, które urodziły się w danej gminie, a których stałe miejsce zamieszkania lub pobytu nie zostało ustalone przez urzędy gminne na podstawie rejestrów, niezależnie od wpisania ich do spisów poborowych objąć należy ponadto osobnym wykazem z rubrykami "spisu poborowych". Wykaz ten ma być łącznie ze spisem poborowych względnie listą poborową przesłany właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej, celem dalszego poszukiwania ich miejsca zamieszkania względnie pobytu.

W wykazie tym w rubryce "uwagi" należy wpisać rzeczowe adnotacje, wskazujące dokładnie co urzędy gminne przedsięwzięły w okresie 2-ch lat, ażeby odnaleźć miejsce stałego zamieszkania względnie pobytu danych osób.

Urzędy konsularne umieszczają w spisach poborowych wszystkie osoby, wskazane w § 90, a przebywające w danym okręgu konsularnym.

§  99.
Spis poborowych. powinien być sporządzony według wzoru Nr. 8.
§  100.
Najdalej do końca grudnia urzędy gminne (konsularne) powinny ukończyć sporządzanie spisów poborowych z uwzględnieniem uzupełnień i sprostowań, dokonanych na podstawie zawiadomień, nadsyłanych z innych urzędów gminnych i urzędów konsularnych względnie na podstawie przeprowadzonych dochodzeń.
§  101.
W wypadkach, gdy okaże się potrzeba dodatkowego wpisania do spisów poborowych (opóźnionych, wypadki z art. 7 i t. p.) należy to uskutecznić na końcu spisu. Jeżeli wypadek taki nastąpi po. odesłaniu spisu poborowych do powiatowych władz administracji ogólnej, urząd gminny (konsularny) po uskutecznieniu dodatkowego wpisu w swoim egzemplarzu zawiadamia o tem zapomocą wyciągu właściwą powiatową władzę administracji ogólnej, celem uzupełnienia przesłanego tej władzy egzemplarza spisu. Należy też podać przyczyny, które dodatkowy wpis spowodowały.
§  102.
Urzędy gminne (konsularne) mają najdalej w połowie grudnia każdego roku w drodze publicznych ogłoszeń względnie w inny sposób na miejscu przyjęty, podać do ogólnej wiadomości termin oraz miejsce i lokal wyłożenia spisu poborowych do wglądu.

W ogłoszeniach urząd gminny (konsularny) ma wskazać, że o mylnym lub niewłaściwym wpisie powinien każdy donieść naczelnikowi urzędu gminnego (kierownikowi urzędu konsularnego).

§  103.
Sprostowania i uzupełnienia spisów poborowych mogą być przeprowadzone przez urząd gminny (konsularny) tylko na podstawie przedstawionych wiarygodnych dowodów.

Jeżeli wpisany do spisów poborowych zgłosi w urzędzie gminnym (konsularnym) jakąś poprawkę po przesłaniu spisów do powiatowych władz administracji ogólnej, zgłoszenie to przesyła urząd gminny (konsularny) po odpowiedniem uzupełnieniu swego egzemplarza spisu poborowych do właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej, która uskutecznia odpowiednie uzupełnienie w posiadanym egzemplarzu spisu poborowych.

§  104.
Jeżeli wpisany do spisów poborowych kwestionuje swą przynależność do danego roczniki poborowego bez poparcia odpowiedniemi dokumentami (metryką urodzenia, wyciągiem z ksiąg metrykalnych), urząd gminny (konsularny) wpisuje to zgłoszenie w rubryce "uwagi" spisu poborowych, a niezależnie od tego donosi o tem właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej celem wydania decyzji.

W razie braku wyżej wspomnianych dokumentów wiek mężczyzn ustala w myśl § 189 komisja poborowa, zaś zagranicą - konsularna komisja poborowa, o ile taka jest zwołana.

§  105.
W dniu 15 stycznia każdego roku urzędy gminne z wyjątkiem urzędów wskazanych w drugiej części ust. 1 § 97 przesyłają jeden egzemplarz spisów poborowych po zaopatrzeniu go podpisem naczelnika gminy i pieczęcią urzędową właściwej powiatowej władzy administracji ogólnej wraz z wyciągami z metryk urodzenia i śmierci, względnie innemi aktami, z których wynika wątpliwość co do właściwego wpisania pewnych osób.

Powiatowa władza administracji ogólnej po otrzymaniu spisów poborowych poprawia ewentualne omyłki, rozstrzyga zgłoszone przez urzędy gminne wątpliwości i wdraża konieczne dochodzenia uzupełniające. Te same czynności, dotyczące poprawek lub uzupełnień w spisach poborowych, o ile nie są zastrzeżone wyłącznie powiatowym władzom administracji ogólnej, uskuteczniają magistrat m. st. Warszawy, magistraty miast wydzielonych z powiatowego związku komunalnego oraz urzędy gminne, którym wojewódzkie władze administracji ogólnej przekazały sporządzanie list poborowych.

Urzędy konsularne przesyłają wyciągi z tych spisów najdalej w dniu 31 grudnia właściwym powiatowym władzom administracji ogólnej, które przekazują je urzędom gminnym miejsca stałego zamieszkania wykazanego w spisach. Ewentualne poprawki, zgłoszone podczas wyłożenia spisów poborowych przesyłają urzędy konsularne tym władzom dodatkowo.

W razie, gdy osoba zamieszczona w spisach poborowych nie ma miejsca stałego zamieszkania w kraju, lub miejsce to nie jest znane, urzędy konsularne mają przesyłać wyciągi na takie osoby do powiatowych władz administracji ogólnej, właściwych dla miejsca urodzenia.

W wypadkach, gdy zamieszczony w spisach urodził się poza granicami Rzeczypospolitej, wyciąg ze spisu poborowych urząd konsularny powinien przesłać do powiatowej władzy administracji ogólnej, właściwej dla jednej (najbliższej) z następujących miejscowości Kościerzyna, Poznań, Częstochowa, Katowice, Biała (woj. krakowskie), Bielsko na Śląsku, Nowy-Sącz, Sanok, Stryj, Kołomyja, Tarnopol, Równe, Łuniniec, Wilejka, Baranowicze, Wilno, Białystok, Ciechanów.

Komisarz Generalny Rzeczypospolitej Polskiej na wolne miasto Gdańsk przesyła wyciągi ze spisu takich osób do powiatowej władzy administracji ogólnej właściwej dla powiatu starogardzkiego.

§  106.
Na podstawie poprawionych i uzupełnionych spisów poborowych powiatowe władze administracji ogólnej podają właściwym powiatowym komendantom uzupełnień w terminie do dnia 1 lutego ogólną ilość osób, wpisanych do spisów poborowych.

Do art. 28 i 29.

§  107.
Listy poborowe mają być sporządzone w jednym egzemplarzu według wzoru Nr. 9 przez powiatowe władze administracji ogólnej, magistrat m. st. Warszawy, magistraty miast wydzielonych ze związku komunalnego, oraz przez te urzędy gminne, którym wojewódzkie władze administracji ogólnej w myśl ustępu ostatniego art. 28 powierzyły sporządzanie list poborowych.

Podstawą do sporządzania list poborowych są poprawione i uzupełnione przez wyżej wymienione władze spisy poborowych. Do list poborowych powinny być wpisane wszystkie żyjące osoby i wszystkie tyczące się ich dane, zawarte w spisach.

Nazwiska poborowych jednego rocznika wpisywać należy do listy poborowej według gmin, zaś w obrębie każdej gminy - w alfabetycznym porządku.

W miastach podzielonych na komisarjaty policyjne, listy poborowe mają być sporządzone przy zachowaniu tego samego porządku według komisarjatów.

§  108.
Listy poborowe mają być sporządzone z trwałego papieru w jednym względnie w więcej tomach, zależnie od ilości osób podlegających Wpisaniu do tych list. Jeden tom listy poborowej może obejmować najwyżej 500 poborowych.

W miastach podzielonych na komisarjaty policyjne, dla których ustanowiona jest więcej aniżeli jedna P. K. U., tomy list poborowych mają być sporządzone odpowiednio do podziału miasta na P. K. U.

Stronice listy poborowej powinny być numerowane w nieprzerwanym kolejnym porządku przez wszystkie tomy listy poborowej jednego powiatu i rocznika.

Wpisy do list poborowych mają być dokonane czarnym atramentem, pismem wyraźnem i czytelnem. Używanie stempli lub ołówka kopjowego przy wypełnianiu rubryk listy poborowej jest niedozwolone.

Wycieranie, wywabianie lub skrobanie wpisów w listach poborowych jest zabronione.

Szczegóły, dotyczące wypełniania i prowadzenia listy poborowej ustalają instrukcje Ministra Spraw Wewnętrznych.

§  109.
Po sporządzeniu listy poborowej, poszczególne jej tomy powinny być zamknięte przez kierownika danej władzy i przesznurowane, przyczem końce sznurów mają być zabezpieczone okrągłą pieczęcią łąkową. W miejscu zamknięcia umieszcza kierownik powiatowej władzy administracji ogólnej względnie urzędu gminnego, wskazanego w ustępie 1-szym § 97 wpis, zawierający stwierdzenie ilości stronic danego tomu, datę, podpis i okrągłą pieczęć urzędową.

Na końcu listy poborowej jednego rocznika i powiatu (miasta) za ostatnim poborowym kierownik wspomnianej wyżej władzy umieszcza wpis, stwierdzający ogólną ilość poborowych, a pod nim umieszcza datę, swój podpis i okrągłą pieczęć urzędową.

§  110.
Listy poborowe mają być założone najdalej na dwa miesiące przed poborem głównym.

Władze samorządowe, którym zostało powierzone sporządzanie list poborowych (art. 28) powinny listy te przesłać powiatowym władzom administracji ogólnej najdalej na dwa tygodnie przed ogólnym terminem, wyznaczonym dla sporządzania list poborowych.

§  111.
Opóźnionych i osoby, wymienione w art. 7, należy wpisać dodatkowo do listy poborowej ich rocznika, w dalszym ciągu w porządku kolejnym, czyli po wpisie końcowym i podpisie, o których mowa w § 109.
§  112.
Powiatowe władze administracji ogólnej przesyłają listy poborowe najdalej w ciągu 5 dni po terminie, wyznaczonym dla sporządzenia list poborowych, do właściwych powiatowych komendatów uzupełnień, celem wpisania poborowych danego rocznika do głównej księgi ewidencyjnej.

Sposób założenia głównych ksiąg ewidencyjnych, ich prowadzenia i utrzymania w aktualności normują odrębne instrukcje Ministra Spraw Wojskowych.

§  113.
Listy poborowe mają powiatowi komendanci uzupełnień zwrócić powiatowym władzom administracji ogólnej najpóźniej na 10 dni przed rozpoczęciem poboru głównego.
§  114.
Urzędy konsularne sporządzają listy poborowe tylko wówczas, gdy zarządzony został pobór zagranicą, przyczem listy te mają być sporządzone według wzoru Nr. 9 w sposób, obowiązujący przy sporządzaniu list poborowych w kraju.
§  115.
Powiatowe władze administracji ogólnej (w m. st. Warszawie - Komisarz Rządu na m. st. Warszawę), obowiązane są czuwać nad należytem i prawidłowem sporządzaniem rejestrów 18-to letnich, spisów poborowych i list poborowych w wypadkach, gdy władze samorządowe sporządzają te listy. Nadzór ten powyższe władze wykonują w drodze odpowiedniej kontroli.

Do art. 30.

§  116.
Po zamknięciu list poborowych wszelkie uzupełnienia i zmiany w tych listach mogą być dokonane tylko przez powiatowe władze administracji ogólnej względnie władze samorządowe, posiadające uprawnienia powiatowej władzy administracji ogólnej.

W czasie urzędowania komisyj poborowych zmiany i uzupełnienia w tych listach nastąpić mogą tylko na podstawie przedkładanych przy poborze dowodów, przyczem zmiany te przeprowadza przewodniczący komisji poborowej w porozumieniu z wojskowym członkiem tej komisji.

Powody uzasadniające zmiany mają być treściwie omówione w rubryce "uwagi listy poborowej. Skreślenia pierwotnego wpisu mają być dokonane w sposób dozwalający na jego odczytanie. Usuwanie lub zniekształcanie pierwotnego wpisu jest niedopuszczalne.

§  117.
Wszelkie zmiany i uzupełnienia, jakie będą przeprowadzone w listach poborowych po założeniu przez powiatową komendę uzupełnień głównych ksiąg ewidencyjnych, muszą być podawane do wiadomości właściwej powiatowej komendy uzupełnień, celem przeprowadzenia analogicznych zmian w tych księgach.
§  118.
Powiatowi komendanci uzupełnień, a w czasie poboru - wojskowi członkowie komisyj poborowych, mogą przeprowadzać zmiany wpisów w rubrykach głównych ksiąg ewidencyjnych, pokrywających się z rubrykami listy poborowej, dopiero po uprzedniem wprowadzeniu zmian w liście poborowej przez powiatowe władze administracji ogólnej względnie przez przewodniczącego komisji poborowej.

Jedynie wpisy dotyczące miejsca zamieszkania, zawodu cywilnego, wykształcenia, stanu cywilnego i ukarań sądowych mogą powiatowi komendanci uzupełnień po poborze zmieniać w głównych księgach ewidencyjnych we własnym zakresie na podstawie odpowiednich dokumentów.

Obowiązek zawiadamiania powiatowych władz administracji ogólnej o tych zmianach istnieje tylko wówczas, gdy oparty na liście poborowej wpis, jest niezgodny ze stanem faktycznym, jaki istniał w chwili stawienia się poborowego przed komisją poborową.

Jeżeli natomiast zmiany te polegają jedynie na wprowadzeniu do ewidencji wojskowej danych, powstałych po ostatecznem ustaleniu stosunku do służby wojskowej poborowego przez komisję poborową, - powiatowi komendanci uzupełnień nie zawiadamiają powiatowych władz administracji ogólnej o tych zmianach.

§  119.
Całkowite skreślenie poborowego z list poborowych następuje w razie:
a)
stwierdzenia, że poborowy należy do innego rocznika, a przez mylne podanie daty urodzenia został wpisany w listach poborowych danego rocznika;
b)
zwolnienia od powszechnego obowiązku wojskowego z art. 88 ustęp 3 ustawy z tytułu obcej przynależności państwowej;
c)
wpisania poborowego do listy poborowej innego powiatu;
d)
stwierdzenia wypadku śmierci poborowego.

Wypadek śmierci przyjąć należy za stwierdzony wówczas, jeżeli zgon poborowego wpisany został do ksiąg metrykalnych (rejestrów stanu cywilnego).

§  120.
Przenoszenie ewidencji poborowych z list poborowych jednego powiatu do list poborowych innego powiatu może być dokonywane w wypadkach przewidzianych w § 137. Zmiany przynależności ewidencyjnej do powiatowej komendy uzupełnień, które zachodzą po ustaleniu stosunku poborowego do służby wojskowej, nie mają być uwidaczniane w listach poborowych.
§  121.
W wypadku kwestionowania przez poborowego przynależności do danego rocznika beż poparcia tego wymaganemi dokumentami (metryką urodzenia, wyciągiem z ksiąg metrykalnych) powiatowa władza administracji ogólnej powinna przeprowadzić potrzebne dochodzenia, usuwające powstałe wątpliwości.

Gdyby dochodzenia administracyjne nie dały dostatecznych wyników, ustalenia wieku dokonuje komisja poborowa w myśl § 189.

Do art. 31.

§  122.
Wykazy, oznaczone w art. 31 ustęp 1 ustawy, powinny zawierać następujące rubryki:

1) nazwisko i imię, 2) data i miejsce urodzenia, 3) imiona rodziców, 4) data i miejsce śmierci. Wykazy te mają być zaopatrzone w podpis i pieczęć urzędową.