Wykonanie ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.92.854

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 1922 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 września 1922 r.
w przedmiocie wykonania ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne.

Na mocy art. 3, 7 i 25 ustawy z dnia 14 października roku 1921 o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne (Dz. U. R. P. № 88, poz. 645) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
W podaniach o zezwolenie na przeprowadzenie studjów przedwstępnych, wnoszonych do Ministerstwa Kolei Żelaznych należy wskazać: kierunek projektowanej kolei oraz terminy rozpoczęcia i ukończenia studjów, oraz imienne wyszczególnienie osób prowadzących studja.
Ministerstwo Kolei Żelaznych, udzielając pozwolenia na studja przedwstępne, ogłasza równocześnie odnośną decyzję jednorazowo w "Monitorze Polskim", na koszt proszącego. Ogłoszenie to winno zawierać wymienienie osób uprawnionych do studjów, kierunek projektowanej linji i termin, na który wydano pozwolenie.

Równocześnie Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza termin prekluzyjny (zamykający) na udzielanie pozwoleń na analogiczne studja przedwstępne,- oraz termin wnoszenia podań o udzielenie koncesji na daną linję.

Do podania o koncesję należy dołączyć przedwstępny projekt kolei, stanowiącej przedmiot koncesji, opracowany na zasadzie przeprowadzonych studjów i składający się z danych następujących:
1)
memorjału zawierającego działy: a) uzasadnienie ekonomicznego znaczenia i potrzeby budowy danej kolei, b) opis techniczny budowy, c) wykazu przypuszczalnych rocznych wydatków i dochodów eksploatacyjnych z ich uzasadnieniem, d) zamierzony plan wykonania robót;
2)
projektu sfinansowania zamierzonego przedsiębiorstwa;
3)
planu projektowanej linji na mapie topograficznej w podziałce 1:300.000 lub większej;
4)
profilu podłużnego w podziałce pionowej 1:100 i poziomej 1:10.000;
5)
takiego samego profilu w podziałce pionowej 1:1.000 i poziomej 1:50.000;
6)
kosztorysu ogólnego budowy, z koniecznemi wykazami, podzielonego na 12 działów: 1) wywłaszczenie gruntów, 2) torowisko, 3) mosty, przepusty i tunele, 4) nawierzchnia, 5) przy należności drogowe, 6) telegraf i telefony, 7) domy dróżnicze i przejazdy, 8) budynki stacyjne, 9) wodociągi, 10) przynależności stacyjne, 11) tabor, 12) administracja, koszty ogólne i nadzwyczajne.

Załączniki należy przedłożyć w 3 (trzech) egzemplarzach, z których jeden całkowity plan techniczny; zdatny do wykonania powielań należy wykonać na kalce. Ministerstwo Kolei Żelaznych może zażądać przedłożenia i większej ilości egzemplarzy.

Osoby prawne, ubiegające się o nadanie koncesji na koleje żelazne, mają dołączyć do podania zatwierdzony statut i ostatnie zamknięcie rachunkowe, związki zaś samorządowe ważnie powzięte uchwały, zatwierdzone przez właściwe władze nadzorcze.
Jeżeli wyniknie potrzeba zbadania projektu na miejscu, starający się o koncesję ponosi koszty połączone z takiem badaniem. Ministerstwo Kolei Żelaznych pobiera od starającego się o koncesję zaliczki na pokrycie kosztów istotnych złączonych z badaniem danego projektu. Zaliczkę oraz koszty ustala Ministerstwo Kolei Żelaznych w każdym poszczególnym wypadku. O ileby złożona zaliczka okazała się niewystarczającą i Ministerstwo Kolei Żelaznych poczyniło wydatki z własnych funduszów, wydatki takie starający się o koncesję obowiązany jest zwrócić w ciągu dni 8, po zażądaniu.
Ministerstwo Kolei Żelaznych ogłasza w "Monitorze Polskim" o wpłynięciu pierwszego podania o udzielenie koncesji na koleje żelazne prywatne, na koszt proszącego i oznacza termin prekluzyjny do wnoszenia takich podań o koncesją na daną linję.
Ministerstwo Kolei Żelaznych wykonywa nadzór nad zarządem majątku, przestrzeganiem warunków koncesji i likwidacją odnośnego przedsiębiorstwa kolejowego.
Po wyborze koncesjonariusza i ustaleniu ogólnych warunków koncesji w porozumieniu z interesowanemi Ministerstwami, Ministerstwo Kolei Żelaznych zawiadamia o nich koncesjonarjusza oznaczając mu termin do oświadczenia się ostatecznego.
W razie prośby koncesjonariusza o przyznanie pomocy ekonomicznej ze Skarbu Państwa, sprawę tej pomocy wyodrębnia się i przedkłada jako wniosek rządowy do uchwalenia w drodze ustawodawczej (art. 4 ustawy).
Koncesja na budowę i eksplaotację kolei żelaznych zawierać będzie:
1)
wymienienie osoby i siedziby koncesjonarjusza;
2)
oznaczenie linji kolejowej;
3)
przeciąg czasu, na który udzielono koncesji;
4)
zasadnicze warunki finansowe;
5)
zobowiązanie do wykonania warunków, za wartych w dokumencie koncesyjnym.

Ponadto koncesja może zawierać przyznanie uprawnień przewidzianych w art. 13 ustawy z dnia 14 października 1921 r. o udzielaniu koncesji na koleje żelazne prywatne oraz zastrzegać specjalne warunki wykonania koncesji.

Po nadaniu koncesji przez Prezydenta Rzeczypospolitej, Minister Kolei Żelaznych ustala szczegółowe warunki techniczne koncesji i wydaje dokument koncesyjny (art. 3 ustawy).
Dokument koncesyjny ogłasza się na koszt koncesjonarjusza w "Monitorze Polskim".
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.