§ 5. - Wykonanie ustawy o funduszu zakładowym na rok 1957 w przedsiębiorstwach nieprzemysłowych podległych Ministrowi Żeglugi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1957.35.151

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1957 r.
§  5.
1.
Przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3, przedsiębiorstwo tworzy fundusz zakładowy w wysokości 1,5% planowanego funduszu płac przedsiębiorstwa.
2.
W przypadku osiągnięcia zysku ponadplanowego lub zmniejszenia planowanej straty fundusz zakładowy powiększa się:
1)
w przedsiębiorstwach żeglugi morskiej o 50% zysku ponadplanowego bądź sumy, o jaką zmniejszono planowaną stratę,
2)
w przedsiębiorstwach żeglugi śródlądowej o 50% sumy, o jaką zmniejszono planowaną stratę,
3)
w portach morskich o 50% sumy, o jaką zmniejszono planowaną stratę,
4)
w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych o 30% sumy, o jaką zmniejszono planowaną stratę, z tym że Minister Żeglugi za zgodą Ministra Finansów może na podstawie oceny wyników pracy przedsiębiorstwa podnieść wysokość odpisów na Fundusz zakładowy do 50% sumy, o jaką zmniejszono planowaną stratę.
3.
Ponadto na fundusz zakładowy przeznacza się:
1)
cały zysk z produkcji ubocznej, z wyjątkiem przypadków, w których obowiązujące przepisy przewidują przeznaczenie tego zysku na inne cele,
2)
w zarządach portów 50% wpływów nie planowanych, a uzyskanych z tytułu:

- nadwyżki wpływów z tytułu despatch’u nad wypłatami z tytułu demurrage’u,

- nadwyżki wpływów nad wydatkami z tytułu obrotów wagonów (nadwyżki premii otrzymanej za przedterminowe zdawanie wagonów nad kosztami postojowego wagonów),

- wpływów z marszrutyzacji,

- wpływów z tytułu stosowania rat opcyjnych,

- wpływów z tytułu doraźnych umów specjalnych, przewidujących wykonanie czynności nie objętych normalną pracą portową, a mających na celu polepszenie jakości usług.

4.
Do podwyżki wpływów dewizowych, o których mowa w ust. 3 pkt 2 niniejszego paragrafu, w części przeznaczonej na fundusz zakładowy przedsiębiorstwo otrzymuje dopłatę w wysokości 500% w formie ujemnych różnic budżetowych.