Rozdział 3 - Zmiany w składzie i rozwiązywanie związków międzykomunalnych. do art. 21 - 30 rozp. Prezydenta Rzeczypospolitej. - Wykonanie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 roku o związkach międzykomunalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.60.469

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 1929 r.

III.

Zmiany w składzie i rozwiązywanie związków międzykomunalnych.

do art. 21 - 30 rozp. Prezydenta Rzeczypospolitej.
§  27.
Organ stanowiący związku komunalnego, zamierzającego przystąpić na członka związku międzykomunalnego, powinien - po uzyskaniu tymczasowej zgody na przyjęcie swego związku ze strony związku międzykomunalnego - uchwalić:
1)
przystąpienie do związku międzykomunalnego;
2)
przekazanie ze swej strony związkowi tych szczególnych zadań, które ma on spełniać za związek przystępujący;
3)
wysokość udziału, jaki przyjmuje w związku względnie - o ile statut przewiduje wyższą ponad udział odpowiedzialność członków za zobowiązania związku - przyjęcie odpowiedzialności w tym zakresie;
4)
przyjęcie statutu tegoż związku międzykomunalnego w jego ostatniem brzmieniu;
5)
przyjęcie szczególnych warunków, od których związek międzykomunalny uzależnia ostateczną swoją zgodę na przystąpienie doń danego członka.

Uchwały związków komunalnych, dotyczące przystąpienia do związku międzykomunalnego mogą być tylko wtedy zatwierdzone, o ile właściwej (§ 14) władzy nadzorczej przedłożoną zostanie równocześnie uchwała związku międzykomunalnego. O przyjęciu odnośnego członka do związku i o ile zatwierdzenie uchwały o przyjęciu nie nasuwa zastrzeżeń. Władza nadzorcza związku międzykomunalnego o nowoprojektowanym składzie członków obowiązana jest przed zatwierdzeniem odnośnych uchwał zasięgnąć opinji dotychczasowej władzy nadzorczej interesowanego związku komunalnego i międzykomunalnego.

Przyjęcie uważa się za dokonane z dniem ogłoszenia zarządzenia właściwej (§ 14) władzy nadzorczej zatwierdzającego uchwały o przystąpieniu i przyjęciu w sposób przepisany dla ogłoszenia statutu odnośnego związku międzykomunalnego.

§  28.
Zmiana granic, skutkiem której związek komunalny lub inna korporacja prawa publicznego uczestnicząca w związku międzykomunalnym nie przestaje istnieć, nie stanowi tytułu do żądania zmiany wysokości udziału względnie świadczeń członka na rzecz związku międzykomunalnego, o ile nie pociągnęła za sobą równocześnie zmiany zainteresowania członka w związku międzykomunalnym lub zmiany zdolności finansowej członka.

Związek, uprawniony do podniesienia roszczenia o zmianę wysokości udziału lub świadczeń z tytułu zmiany zainteresowania lub zdolności finansowej wskutek zmiany granic, powinien wystąpić z odpowiedniem żądaniem do związku zobowiązanego. W razie niedojścia do skutku porozumienia lub na skutek odwołania rozstrzyga wspólna dla zainteresowanych związków władza nadzorcza.

§  29.
W zakresie rozliczeń między członkiem związku międzykomunalnego z tytułu zmiany jego granic a innymi członkami związku międzykomunalnego oraz samym związkiem międzykomunalnym miarodajne są przedewszystkiem postanowienia, przewidziane w statucie związku międzykomunalnego na wypadek zmian terytorjalnych w obszarze członków tego związku.
§  30.
W statucie związku międzykomunalnego można przewidzieć, że członek związku jest uprawniony zgłosić swoje ustąpienie, a związek międzykomunalny jest w prawie usunąć członka, jeżeli zmiana granic członka związku międzykomunalnego jest tego rodzaju, iż zupełnie uchyla zainteresowanie tego członka w zadaniach związku. Termin 6-tygodniowy oznajmienia zamiaru ustąpienia względnie usunięcia członka ze związku, o jakim mowa w art. 24 ustęp 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych, należy liczyć wstecz od dnia zamierzonego ustąpienia względnie usunięcia.

Zatwierdzenie uchwały związku komunalnego o ustąpieniu ze związku międzykomunalnego nastąpić może dopiero po wysłuchaniu zainteresowanego związku międzykomunalnego i władzy nadzorczej ustępującego członka, - a zatwierdzenie uchwały związku międzykomunalnego o usunięciu członka związku tylko po wysłuchaniu odnośnego członka. W obu powyższych wypadkach zatwierdzenie odnośnych uchwał może tylko wtedy nastąpić, jeżeli ustąpienie względnie usunięcie członka jest pozatem dozwolone na warunkach, określonych w statucie związku.

§  31.
Uchwały związków komunalnych o przedłużeniu istnienia zorganizowanego przez nie na czas ograniczony związku międzykomunalnego podlegają zatwierdzeniu dotychczasowej władzy nadzorczej związku międzykomunalnego.

Władza nadzorcza może odmówić zatwierdzenia, jeśli uzna, że przedłużeniu istnienia związku międzykomunalnego, zorganizowanego na czas ograniczony, sprzeciwiają się powody miarodajne dla odmowy zatwierdzenia uchwał o zorganizowaniu nowego związku międzykomunalnego (art. 9 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych). Przed zatwierdzeniem uchwał o przedłużeniu istnienia związku międzykomunalnego, zorganizowanego na czas ograniczony, władza nadzorcza powinna dać możność oświadczenia się temu związkowi komunalnemu względnie tym związkom komunalnym, na którego względnie których obszarze mieszczą się terytorja związków komunalnych, uczestniczących w dotychczasowym związku międzykomunalnym.

Władza nadzorcza może uzależnić zatwierdzenie od wprowadzenia do statutu zmian w myśl powyższych postanowień lub innych przepisów.

Odmowę zatwierdzenia oraz żądanie wprowadzenia zmian należy umotywować.

Zarządzenie władzy nadzorczej, zatwierdzające uchwały o przedłużeniu istnienia związku międzykomunalnego, zorganizowanego na czas ograniczony, zmiany tego zarządzenia oraz ewentualne zmiany statutu dotychczasowego związku należy podać do wiadomości w sposób, określony art. 10 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych.

§  32.
Władza nadzorcza może odmówić zatwierdzenia uchwał członków związku międzykomunalnego o rozwiązaniu związku międzykomunalnego w szczególności, jeżeli stwierdzi:
a)
że uchwały te nie zostały powzięte przez wszystkich członków związku, tudzież
b)
jeżeli uchwały te nie wypowiadają wyraźnie zgody na rozwiązanie związku.
§  33.
Zarządzenie władzy nadzorczej, stwierdzające rozwiązanie związku międzykomunalnego zarządzające jego likwidację, należy ogłosić w sposób określony art. 10 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych.
§  34.
Likwidacja związku międzykomunalnego odbywa się pod nadzorem osobnego komisarza, którego wyznacza właściwa władza nadzorcza na koszt związku.

Likwidatorów związku międzykomunalnego - w przypadkach dobrowolnego rozwiązania związku, upływu terminu, na jaki związek został zorganizowany, oraz rozwiązania związku wskutek ubycia poszczególnych członków, jeżeli statut tak stanowi lub jeżeli po tem ubyciu nie pozostanie co najmniej dwóch członków, - mianuje rada związku międzykomunalnego, we wszystkich innych przypadkach - władza nadzorcza.

Obowiązkiem likwidatorów jest przeprowadzić, - wedle możności przy współudziale komisji rewizyjnej związku lub w jej braku przy współudziale, specjalnie przez radę związku wyznaczonej komisji, - rewizję funduszów, ksiąg i rachunków związku oraz ustalić według daty ogłoszenia zarządzenia władzy nadzorczej, stwierdzającego rozwiązanie związku międzykomunalnego, stan jego majątku przez stwierdzenie i porównanie pozycyj czynnych i biernych tego majątku. W stanie czynnym należy ustalić osobno ogólną sumę wszystkich udziałów członkowskich, a w tem kwoty udziałów już wpłaconych oraz kwoty udziałów niewpłaconych i wycofanych tych wszystkich członków, którzy w myśl art. 19 wymienionego już wyżej rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej za zobowiązania związku odpowiadają. W stanie biernym należy ustalić wysokość wszystkich zobowiązań rozwiązanego związku.

Na tej podstawie wypracowują likwidatorzy plan likwidacji, który objąć powinien także wszystkie zakłady, przedsiębiorstwa i urządzenia związku.

§  35.
Plan likwidacji podaje komisarz rządowy do wiadomości rady związku oraz dotychczasowych członków związku. Plan likwidacji władza nadzorcza związku zatwierdza po wysłuchaniu opinji dotychczasowych członków związku i ich władz nadzorczych.

Zatwierdzony plan likwidacji powinien być ogłoszony w sposób przepisany dla ogłoszenia statutu związku. W ogłoszeniu tem należy wezwać wierzycieli związku do odbioru należnych przedmiotów lub kwot w przeciągu sześciu miesięcy. Ogłoszenie należy powtórzyć trzykrotnie co najmniej w dwutygodniowych odstępach czasu.

Termin sześciomiesięczny do odbioru liczy się od dnia ostatniego ogłoszenia.

§  36.
W ostatniem ogłoszeniu (§ 35, ust. 2) należy wezwać związki komunalne, którym w myśl art. 29 ust. 1 i 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych służy prawo przejęcia urządzeń rozwiązanego związku międzykomunalnego, aby w wyznaczonym terminie zgłosiły swe żądania co do przejęcia wspomnianych urządzeń.

Żądania, niezgłoszone w wyznaczonym terminie, nie będą uwzględnione.

§  37.
Z chwilą ogłoszenia o zarządzeniu likwidacji związku międzykomunalnego wszelkie niewpłacone jeszcze kwoty udziałów członków stają się płatne i na żądanie komisarza likwidacyjnego powinny być wniesione do trzech miesięcy od tego ogłoszenia.

Jeżeli członkowie związku przyjęli za zobowiązania związku międzykomunalnego odpowiedzialność w zakresie wyższym, niż wynoszą ich udziały, wówczas - jeżeli płynne fundusze związku nie wystarczą na pokrycie jego zobowiązań - powinni w granicach przyjętej odpowiedzialności dostarczyć odpowiednich środków także na pokrycie tego, co do zupełnego pokrycia brakuje.

§  38.
Postępowanie likwidacyjne nie może być zamknięte przed upływem sześciu miesięcy od dnia ostatniego ogłoszenia wezwania do wierzycieli, o którem mowa w § 35 ust. 2.

Na zaspokojenie tych wierzycieli związku, którzy po odbiór swych wierzytelności do chwili zamknięcia postępowania likwidacyjnego się nie zgłosili, złożoną być powinna odpowiednia kwota do depozytu sądowego. Z wierzytelnościami takiemi, o ile ich do upływu czasu przedawnienia wierzyciele nie podejmą, należy postąpić w myśl zasad ustalonych co do przeznaczenia względnie rozdziału nadwyżki majątku rozwiązanego związku.

Z nadwyżką majątku związku międzykomunalnego, - pozostałą po zaspokojeniu wszystkich jego wierzycieli, którzy zgłosili się do dnia zamknięcia postępowania likwidacyjnego, a po złożeniu odpowiednich części do depozytu sądowego na zaspokojenie tych wierzycieli, którzy po odbiór swych wierzytelności do dnia zamknięcia postępowania likwidacyjnego się nie zgłosili, - należy postąpić stosownie do postanowień, przewidzianych na ten wypadek statutem rozwiązanego związku międzykomunalnego, a w braku przepisów statutowych w myśl art. 30 ustęp 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych. Rozdział nadwyżki nie może w każdym razie nastąpić wcześniej jak po upływie 6 miesięcy, licząc od dnia ostatniego ogłoszenia planu likwidacji (§ 35).

O przeprowadzonej likwidacji i zamknięciu postępowania likwidacyjnego komisarz rządowy zawiadamia członków rozwiązanego związku międzykomunalnego i zdaje sprawę władzy nadzorczej.

Władza nadzorcza, po stwierdzeniu prawidłowego przeprowadzenia likwidacji odwołuje komisarza, a o ukończeniu likwidacji ogłasza w sposób, przepisany dla ogłoszenia o jej zarządzeniu.

§  39.
Jeżeli z porównania stanu czynnego i biernego majątku związku międzykomunalnego przy przeprowadzaniu likwidacji się okaże, że majątek czynny związku wraz z niewpłaconemi udziałami członków nie wystarcza na pokrycie wszystkich zobowiązań rozwiązanego związku międzykomunalnego wówczas komisarz rządowy powinien zwrócić się do członków rozwiązanego związku o pokrycie w wyznaczonym przezeń co najmniej jednomiesięcznym terminie reszty brakującej do zaspokojenia wszystkich zobowiązań związku.

Członkowie związku międzykomunalnego, którzy za zobowiązania tego związku przyjęli odpowiedzialność, sięgającą poza wysokość ich udziałów w związku, obowiązani są w granicach tej wyższej odpowiedzialności uczynić zadość powyższemu żądaniu komisarza likwidacyjnego. Jeżeliby ci członkowie w zakresie tak przyjętej odpowiedzialności nie uczynili zadość powyższemu obowiązkowi w wyznaczonym im przez komisarza terminie, wówczas komisarz zwróci się do właściwej władzy nadzorczej tych członków o przymusowe ich obciążenie z powyższego tytułu.

Jeżeli przez dostarczenie odpowiednich środków przez członków rozwiązanego związku pokrytą zostanie cała nadwyżka stanu biernego nad stanem czynnym majątku związku, należy zamknąć postępowanie likwidacyjne przy odpowiedniem zastosowaniu postanowień § 38 rozporządzenia niniejszego.

§  40.
Jeżeli na pokrycie nadwyżki stanu biernego nad stanem czynnym majątku rozwiązanego związku nie wystarczą środki, jakich członkowie rozwiązanego związku obowiązani są dostarczyć w zakresie przyjętej przez siebie odpowiedzialności za zobowiązania związku, lub jeżeli brakujących do pokrycia tej nadwyżki środków członkowie dobrowolnie nie zobowiążą się dostarczyć, wówczas komisarz rządowy poleci sporządzić w trzech egzemplarzach inwentarz i bilans związku, potwierdzi je, opieczętuje księgi, rachunki i zapiski związku i odda je z jednym egzemplarzem inwentarza i bilansu w przechowanie najbliższej władzy administracji ogólnej; gotówkę, weksle, skrypty dłużne, kosztowności i papiery wartościowe złoży za spisem do depozytu sądowego, nieruchomości i inne przedmioty majątku związku powierzy pieczy organu wykonawczego najbliższego związku komunalnego wyższego stopnia, którego obszar obejmuje największą część terytorjów członków rozwiązanego związku, przy dołączeniu drugiego egzemplarza inwentarza i bilansu tudzież odpowiedniego zawiadomienia i zawiesi postępowanie likwidacyjne.

O dokonaniu tych zarządzeń złoży komisarz bezzwłocznie sprawozdanie władzy nadzorczej rozwiązanego związku przy dołączeniu trzeciego egzemplarza inwentarza i bilansu oraz innych potrzebnych dokumentów.

§  41.
Jeżeli władza nadzorcza po otrzymaniu sprawozdania, o którem mowa w § 40 ustęp ostatni rozporządzenia niniejszego, stwierdzi, że przyczyną niewypłacalności związku jest zaniedbanie pod względem kontroli lub nieprawidłowość postępowania ze strony organów rozwiązanego związku, powinna w odpowiedniej drodze pociągnąć winnych członków odnośnych organów do wynagrodzenia strat tem zaniedbaniem lub nieprawidłowością zrządzonych.

Jeżeli zaś władza nadzorcza stwierdzi, że w danym wypadku nie zachodziła wina po stronie organów rozwiązanego związku lub jeżeli mimo pociągnięcia do odpowiedzialności winnych członków organów rozwiązanego związku w myśl poprzedniego ustępu nie zostaną dostarczone odpowiednie środki na zaspokojenie wszystkich zobowiązań rozwiązanego związku, wówczas władza nadzorcza zwróci się - dołączając potrzebne akta, wykazy i dokumenty - do właściwego sądu o wdrożenie postępowania upadłościowego. Dopiero po przeprowadzeniu takiego postępowania nastąpić może zaniknięcie postępowania likwidacyjnego i ogłoszenie o ukończeniu likwidacji w myśl § 38 ustęp ostatni rozporządzenia niniejszego.

§  42.
Wartość urządzeń rozwiązanego związku międzykomunalnego, które mają być przejęte przez związki komunalne, posiadające do tego uprawnienie w myśl art. 29 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o związkach międzykomunalnych, obowiązany jest komisarz likwidacyjny z przybraniem odpowiednich znawców i przy współudziale upełnomocnionych delegatów zainteresowanych związków komisyjnie oszacować. Z oszacowania komisyjnego powinien być spisany odpowiedni protokół. Sprzeciwy zainteresowanych związków przeciw oszacowaniu powinny być zgłoszone do protokółu; rozstrzyga je władza nadzorcza, której komisarz rządowy obowiązany jest, w razie zgłoszenia sprzeciwów, przedłożyć odnośny protokół bezzwłocznie po oszacowaniu.
§  43.
Objęcie w posiadanie przez związek komunalny przyznanych mu urządzeń związku międzykomunalnego nastąpić może dopiero po zamknięciu postępowania likwidacyjnego.

Aż do zamknięcia postępowania likwidacyjnego urządzenia odnośne pozostają pod zarządem administratora, ustanowionego przez komisarza likwidacyjnego po wysłuchaniu członków rozwiązanego związku. Administracja ta może być powierzona dotychczasowemu zarządowi tych urządzeń, o ile przez ten zarząd prowadzona była w sposób odpowiedni.