Rozdział 3 - Oddawanie w zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy - Wykonanie niektórych przepisów ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.72.311

Akt utracił moc
Wersja od: 11 stycznia 1995 r.

Rozdział  3

Oddawanie w zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy

§  13.
1.
Oddanie nieruchomości w zarząd następuje na wniosek państwowej lub komunalnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2.
Wniosek o oddanie nieruchomości w zarząd powinien zawierać informację o położeniu i powierzchni nieruchomości oraz o celu, na jaki nieruchomość ma być wykorzystana.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć:
1)
wyrys z mapy ewidencyjnej,
2)
informację o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
3)
w odniesieniu do obiektu zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków - opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków.
§  14.
1.
Decyzja o oddaniu nieruchomości w zarząd powinna zawierać:
1)
oznaczenie zarządcy,
2)
oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej,
3)
określenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, celu, na jaki nieruchomość została oddana w zarząd, oraz sposobu korzystania z nieruchomości, w tym również terminu zabudowy,
4)
określenie ceny i opłaty z tytułu zarządu nieruchomością, z uwzględnieniem ceny gruntu, budynku, urządzeń lub lokali,
5)
informację o możliwości aktualizacji ceny nieruchomości i związanej z tą aktualizacją zmiany opłaty za zarząd,
6)
oznaczenie okresu trwania zarządu.
2.
Przejęcie nieruchomości oddanej w zarząd na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 1, następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Przepis stosuje się odpowiednio w wypadku wygaśnięcia zarządu.
§  15.
1.
W wypadku wydania decyzji o wygaśnięciu zarządu na wniosek zarządcy, z jednoczesnym oddaniem tej nieruchomości w zarząd innej jednostce, rozliczenie za budynki, urządzenia i lokale oraz rozpoczęte inwestycje następuje między tymi jednostkami.
2.
W wypadku wygaśnięcia zarządu bez jednoczesnego oddania nieruchomości w zarząd innej jednostce, rozliczenie następuje między właścicielem gruntu a dotychczasowym zarządcą.
§  16.
1.
Do umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi albo komunalnymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o zobowiązaniach.
2.
Przejęcie nieruchomości w zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  17.
Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, dające się odłączyć od gruntu urządzenia zbędne dla jednostki przejmującej mogą być, za zgodą właściciela nieruchomości, przekazane do wykorzystania innej jednostce organizacyjnej.
§  18.
W umowie o przekazaniu nieruchomości określa się:
1)
strony,
2)
rejonowy organ lub zarząd gminy, który udzielił zezwolenia na zawarcie umowy,
3)
oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej,
4)
przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, cel, na jaki nieruchomość została uprzednio oddana w zarząd, oraz sposób korzystania z nieruchomości, w tym również termin zabudowy,
5)
cenę i opłaty z tytułu zarządu przekazywanej nieruchomości, z uwzględnieniem ceny gruntu, budynku, urządzeń lub lokali,
6)
możliwości aktualizacji ceny nieruchomości i związanej z tą aktualizacją zmiany opłaty za zarząd,
7)
okres trwania zarządu w ramach okresu ustalonego dla jednostki przekazującej,
8)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  19.
1.
Przekazywanie nieruchomości między państwowymi albo komunalnymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej następuje odpłatnie.
2.
Za podstawę rozliczeń przyjmuje się wartość budynków, urządzeń i lokali objętych umową, od której zostały naliczone opłaty z tytułu zarządu według stanu na dzień zawarcia umowy. W rozliczeniach uwzględnia się również część opłaty za okres zarządu nie wykorzystany w danym roku przez przekazującego.
§  20.
Koszty związane z nabyciem zarządu nieruchomości, o którym mowa w art. 9 ust. 2, ponosi państwowa lub komunalna jednostka organizacyjna nabywająca zarząd.
§  21.
Likwidacja państwowej lub komunalnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej powoduje wygaśnięcie zarządu nieruchomości oddanej tej jednostce.