Rozdział 3 - Oddawanie w zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy - Wykonanie niektórych przepisów ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1991.72.311
Akt utracił moc Wersja od: 11 stycznia 1995 r.
Rozdział 3
Oddawanie w zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy
Oddawanie w zarząd nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy
§ 13.
1.
Oddanie nieruchomości w zarząd następuje na wniosek państwowej lub komunalnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.2.
Wniosek o oddanie nieruchomości w zarząd powinien zawierać informację o położeniu i powierzchni nieruchomości oraz o celu, na jaki nieruchomość ma być wykorzystana.3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć:1)
wyrys z mapy ewidencyjnej,2)
informację o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,3)
w odniesieniu do obiektu zabytkowego wpisanego do rejestru zabytków - opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków.§ 14.
1.
Decyzja o oddaniu nieruchomości w zarząd powinna zawierać:1)
oznaczenie zarządcy,2)
oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej,3)
określenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, celu, na jaki nieruchomość została oddana w zarząd, oraz sposobu korzystania z nieruchomości, w tym również terminu zabudowy,4)
określenie ceny i opłaty z tytułu zarządu nieruchomością, z uwzględnieniem ceny gruntu, budynku, urządzeń lub lokali,5)
informację o możliwości aktualizacji ceny nieruchomości i związanej z tą aktualizacją zmiany opłaty za zarząd,6)
oznaczenie okresu trwania zarządu.2.
Przejęcie nieruchomości oddanej w zarząd na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 1, następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Przepis stosuje się odpowiednio w wypadku wygaśnięcia zarządu.§ 15.
1.
W wypadku wydania decyzji o wygaśnięciu zarządu na wniosek zarządcy, z jednoczesnym oddaniem tej nieruchomości w zarząd innej jednostce, rozliczenie za budynki, urządzenia i lokale oraz rozpoczęte inwestycje następuje między tymi jednostkami.2.
W wypadku wygaśnięcia zarządu bez jednoczesnego oddania nieruchomości w zarząd innej jednostce, rozliczenie następuje między właścicielem gruntu a dotychczasowym zarządcą.§ 16.
1.
Do umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi albo komunalnymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o zobowiązaniach.2.
Przejęcie nieruchomości w zarząd następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.§ 17.
Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, dające się odłączyć od gruntu urządzenia zbędne dla jednostki przejmującej mogą być, za zgodą właściciela nieruchomości, przekazane do wykorzystania innej jednostce organizacyjnej.§ 18.
W umowie o przekazaniu nieruchomości określa się:1)
strony,2)
rejonowy organ lub zarząd gminy, który udzielił zezwolenia na zawarcie umowy,3)
oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej,4)
przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, cel, na jaki nieruchomość została uprzednio oddana w zarząd, oraz sposób korzystania z nieruchomości, w tym również termin zabudowy,5)
cenę i opłaty z tytułu zarządu przekazywanej nieruchomości, z uwzględnieniem ceny gruntu, budynku, urządzeń lub lokali,6)
możliwości aktualizacji ceny nieruchomości i związanej z tą aktualizacją zmiany opłaty za zarząd,7)
okres trwania zarządu w ramach okresu ustalonego dla jednostki przekazującej,8)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego.§ 19.
1.
Przekazywanie nieruchomości między państwowymi albo komunalnymi jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej następuje odpłatnie.2.
Za podstawę rozliczeń przyjmuje się wartość budynków, urządzeń i lokali objętych umową, od której zostały naliczone opłaty z tytułu zarządu według stanu na dzień zawarcia umowy. W rozliczeniach uwzględnia się również część opłaty za okres zarządu nie wykorzystany w danym roku przez przekazującego.§ 20.
Koszty związane z nabyciem zarządu nieruchomości, o którym mowa w art. 9 ust. 2, ponosi państwowa lub komunalna jednostka organizacyjna nabywająca zarząd.§ 21.
Likwidacja państwowej lub komunalnej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej powoduje wygaśnięcie zarządu nieruchomości oddanej tej jednostce.