Rozdział 2 - Sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej - Wykonanie niektórych przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczących działalności zawodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.115.745

Akt utracił moc
Wersja od: 4 września 1998 r.

Rozdział  2

Sposób i warunki odbywania praktyki zawodowej

§  4.
1.
Osoba zainteresowana, z zastrzeżeniem ust. 4, składa do Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wniosek o odbycie praktyki zawodowej, po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości albo kursów kwalifikacyjnych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami.
2.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba zainteresowana wskazuje osobę uprawnioną, organizację zawodową lub podmiot gospodarczy, które wyraziły zgodę na prowadzenie praktyki, albo zwraca się o ustalenie takiej osoby, organizacji lub podmiotu.
3.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast wydaje osobie zainteresowanej dziennik praktyki oraz ustala osobę prowadzącą praktykę.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do osób, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3.
§  5.
1.
Praktyka odbywa się zgodnie z regulaminem odbywania praktyk, ustalonym przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
2.
Praktyka trwa co najmniej 6 miesięcy.
3.
W ramach praktyki, z zastrzeżeniem § 6, osoba zainteresowana powinna:
1)
w przypadku praktyki w zakresie szacowania nieruchomości - wykonać 15 projektów operatów szacunkowych, w których określi wartość poszczególnych nieruchomości przy zastosowaniu różnych podejść,
2)
w przypadku praktyki w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami - uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 180 ust. 1,
3)
w przypadku praktyki w zakresie zarządzania nieruchomościami - uczestniczyć w wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1.
§  6.
1.
Osoby z wykształceniem wyższym, legitymujące się świadectwem ukończenia przed dniem 1 stycznia 1998 r. studiów podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości, powinny wykonać 10 projektów operatów szacunkowych.
2.
Osoby, o których mowa w art. 230 ust. 1 i 2, powinny przedstawić 10 operatów szacunkowych. Operaty te mogą być wykonane w ramach działalności biegłego z listy wojewódzkiej lub biegłego sądowego.
3.
Osoby, o których mowa w art. 232 ust. 3, mogą ubiegać się w postępowaniu kwalifikacyjnym o uznanie, że spełniły wymogi, o których mowa w § 5, w ramach dotychczasowej działalności zawodowej.
§  7.
1.
Dokumentami potwierdzającymi odbycie praktyki są:
1)
wypełniony dziennik praktyk podpisany przez osobę prowadzącą praktykę,
2)
sprawozdanie z odbytej praktyki sporządzone przez osobę zainteresowaną.
2.
Do sprawozdania z odbytej praktyki z zakresu szacowania nieruchomości osoba zainteresowana dołącza, wykonane w ramach praktyki, projekty operatów szacunkowych.
3.
Osoby, o których mowa w art. 230 oraz w art. 232 ust. 3, zamiast dokumentów wymienionych w ust. 1, przedstawiają w postępowaniu kwalifikacyjnym opis dotychczasowej działalności zawodowej wraz z dokumentami potwierdzającymi tę działalność. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  8.
Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast może powierzyć, w drodze porozumienia, wykonywanie zadań, o których mowa w § 4, odpowiednio organizacjom zawodowym rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości albo właściwym terytorialnie wojewodom. Porozumienie to podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.