Rozdział 2 - Krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami - Warunki wykonywania krajowego drogowego przewozu osób.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.141.942

Akt utracił moc
Wersja od: 23 lutego 2000 r.

Rozdział  2

Krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami

1. 5
Zezwolenia na krajowy zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami udziela się na:
1)
przewozy regularne na określonych liniach komunikacyjnych obejmujących zasięgiem:
a)
gminę,
b)
miasto st. Warszawę - związek komunalny,
c)
powiat lub powiaty sąsiadujące z powiatem właściwym dla siedziby (miejsca zamieszkania) przedsiębiorcy,
d)
województwo lub kilka województw,
2)
przewozy nieregularne na określonym obszarze obejmujące zasięgiem:
a)
gminę,
b)
miasto st. Warszawę - związek komunalny,
c)
powiat lub powiaty sąsiadujące z powiatem właściwym dla siedziby (miejsca zamieszkania) przedsiębiorcy,
d)
województwo, kilka województw lub cały kraj.
2. 6
Organem właściwym do udzielania, odmowy udzielania, cofnięcia, zmiany lub stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia jest właściwy dla siedziby (miejsca zamieszkania) przedsiębiorcy:
1)
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. a) i pkt 2 lit. a),
2)
Prezydent m. st. Warszawy w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. b) i pkt 2 lit. b),
3)
starosta w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. c) i pkt 2 lit. c),
4)
marszałek województwa w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 lit. d) i pkt 2 lit. d).
3. 7
Udzielenie zezwolenia na prowadzenie regularnych przewozów osób na określonej linii komunikacyjnej obejmującej zasięgiem powiaty lub województwa sąsiadujące, wymaga uzgodnienia z właściwymi ze względu na obszar prowadzenia przewozów, starostami lub marszałkami województw.
4.
Udzielenie zezwolenia na prowadzenie przewozów nieregularnych nie uprawnia do zabierania pasażerów z dworców i z przystanków autobusowych.
1.
Zezwolenia udziela się, jeżeli:
1)
przedsiębiorca wykazał prawo do dysponowania pojazdem samochodowym, który odpowiada warunkom technicznym wymaganym przepisami ruchu drogowego,
2)
co najmniej jeden z właścicieli przedsiębiorstwa, a w przypadku osoby prawnej jeden z członków organu zarządzającego, posiada udokumentowane odpowiednie kwalifikacje zawodowe, za które uważa się:
a)
ukończenie szkoły wyższej o kierunku ekonomicznym, technicznym lub prawniczym albo
a1) 8
świadectwo potwierdzające zdanie egzaminu z zakresu wykonywania krajowego zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi, albo
b)
sprawowanie funkcji kierowniczej w przedsiębiorstwie transportowym lub funkcji członka zarządu w spółce zajmującej się działalnością transportową co najmniej przez jeden rok, albo
c)
posiada udokumentowaną, co najmniej trzyletnią praktykę w zakresie wykonywania zarobkowego przewozu osób odpowiednimi pojazdami samochodowymi,
3) 9
(utracił moc),
4)
przedsiębiorca posiada zabezpieczenie w postaci pieniężnej lub rzeczowej w wysokości równej co najmniej 3.000 EURO 10 na pojazd lub 150 EURO 11 na jedno miejsce siedzące albo posiada inne odpowiednie zabezpieczenie majątkowe na okres posiadania zezwolenia.
2. 12
(utracił moc).
3.
Przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na przewozy regularne jest obowiązany przedłożyć organowi udzielającemu zezwolenia:
1) 13
projekt rozkładu jazdy uzgodniony na zasadach określonych w przepisach prawa przewozowego,
2)
ustalone z właścicielami przystanków i dworców zasady korzystania z tych obiektów.
4.
Opłaty za korzystanie z przystanków i dworców powinny być ustalane dla przewoźników na równoprawnych warunkach.
5.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określi, w drodze rozporządzenia, dokumenty niezbędne do udzielenia zezwolenia oraz treść i wzór zezwolenia na wykonanie krajowego zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi nie będącymi taksówkami.
6. 14
Minister właściwy do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii organizacji zrzeszających krajowych drogowych przewoźników pasażerskich o zasięgu ogólnopolskim, określi, w drodze rozporządzenia, programy szkolenia, jednostki uprawnione do szkolenia i egzaminowania, wysokość opłat za szkolenie i egzaminowanie oraz wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a1).
1.
Zezwolenie cofa się, jeżeli przedsiębiorca:
1)
przestał spełniać warunki wymagane do jego uzyskania lub
2)
przekracza uprawnienia lub nie dopełnia warunków określonych w zezwoleniu, lub
3)
nie wykonuje przewozów regularnych przez okres dłuższy niż 3 miesiące na skutek okoliczności leżących po jego stronie, lub
4)
rażąco narusza przepisy prawa pracy, a w szczególności przepisy o czasie pracy kierowców, lub
5)
wykonuje przewozy nieregularne niezgodnie z art. 10 ust. 4,
6)
narusza przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
2.
Zezwolenie można cofnąć, jeżeli przedsiębiorca:
1)
nie rozpoczął przewozów regularnych w terminie jednego miesiąca od daty określonej w zezwoleniu na skutek okoliczności leżących po jego stronie lub
2)
prowadzi działalność przewozową niezgodnie z uzgodnionym rozkładem jazdy, lub
3)
narusza przepisy ustawy albo przepisy prawa przewozowego, lub
4)
nie usunie w wyznaczonym terminie uchybień stwierdzonych podczas kontroli, o której mowa w art. 19.
3.
Zezwolenie wygasa w razie:
1)
zrzeczenia się zezwolenia,
2)
upływu okresu, na który zezwolenie zostało udzielone,
3)
likwidacji przedsiębiorcy, któremu zezwolenie zostało udzielone.

 

1.
Organy, o których mowa w art. 10 ust. 2, mogą na wniosek przedsiębiorcy przenieść uprawnienia wynikające z zezwolenia w razie:
1)
śmierci osoby fizycznej posiadającej zezwolenie i wstąpienia na jej miejsce spadkobiercy, w tym również osoby fizycznej będącej wspólnikiem spółki cywilnej, spółki jawnej lub spółki komandytowej,
2)
połączenia, podziału lub przekształcenia, zgodnie z odrębnymi przepisami, przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
3)
przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie krajowego zarobkowego przewozu osób przez innego przedsiębiorcę.
2.
Nie można przenosić uprawnień wynikających z zezwolenia poza przypadkami wymienionymi w ust. 1.
3.
Zezwolenia nie można odstępować osobom trzecim.
4.
Przedsiębiorca przejmujący uprawnienia wynikające z zezwolenia w przypadkach, o których mowa w ust. 1, jest obowiązany spełnić warunki określone w art. 11 ust. 1-3.
5.
Zezwolenie zmienia się, na wniosek przedsiębiorcy, w razie:
1) 16
(skreślony),
2) 17
(skreślony),
3)
przeniesienia uprawnień wynikających z zezwolenia na podstawie ust. 1.

 

1.
Przewoźnik wykonujący przewozy zbiorowe osób uwzględnia uprawnienia pasażerów do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów, jeżeli podmiot je ustanawiający uzgodni z nim, w drodze umowy, warunki zwrotu kosztów ich stosowania.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów ustanowionych w drodze ustawy. Ustawa określi organ zobowiązany do zwrotu przewoźnikowi kosztów stosowania tych uprawnień oraz tryb przekazywania środków przewoźnikowi.
5 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 143 pkt 3 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
6 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez art. 143 pkt 3 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
7 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 143 pkt 3 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
8 Art. 11 ust. 1 pkt 2 lit. a1) dodana przez art. 143 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
9 Art. 11 ust. 1 pkt 3 został uznany za niezgodny z art. 22 i art. 65 ust. 1 w związku art. 31 ust. 1 Konstytucji RP wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.86.963). Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 22 października 1999 r.
10 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
11 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
12 Art. 11 ust. 2 został uznany za niezgodny z art. 22 i art. 65 ust. 1 w związku art. 31 ust. 1 Konstytucji RP wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.86.963). Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 22 października 1999 r.
13 Art. 11 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez art. 143 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
14 Art. 11 ust. 6 zmieniony przez art. 143 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
15 Art. 12a dodany przez art. 143 pkt 5 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.
16 Art. 12a ust. 5 pkt 1 skreślony przez art. 48 pkt 2 ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U.00.12.136) z dniem 23 lutego 2000 r.
17 Art. 12a ust. 5 pkt 2 skreślony przez art. 48 pkt 2 ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U.00.12.136) z dniem 23 lutego 2000 r.
18 Art. 12b dodany przez art. 143 pkt 5 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668) z dniem 1 stycznia 1999 r.