§ 3. - Warunki techniczne pojazdów wchodzących w skład kolejki turystycznej oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.110.729

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 czerwca 2010 r.
§  3.
Przyczepa wchodząca w skład kolejki turystycznej powinna być wyposażona w:
1)
nadwozie typu skrzynia z zadaszeniem albo bez zadaszenia lub typu furgon, z zastrzeżeniem że:
a)
w przypadku przyczepy z nadwoziem typu skrzynia:
wysokość ścian nie powinna być mniejsza niż 600 mm nad podłogą; dopuszcza się wysokość ścian mniejszą niż 600 mm, pod warunkiem że wysokość ścian ponad poduszkę siedzenia wynosi co najmniej 100 mm,
ściany na całej długości powinny posiadać poręcz na wysokości nie mniejszej niż 900 mm nad podłogą, ale nie większej niż 400 mm nad ścianą, a wolna przestrzeń wokół poręczy powinna być nie mniejsza niż 50 mm; nie wymaga się poręczy w przypadku wyposażenia ścian przyczepy w szyby do wysokości nie mniejszej niż 900 mm nad podłogą,
w przypadku zadaszenia dach powinien być na wysokości nie mniejszej niż 1 900 mm nad podłogą, w przypadku wyposażenia nadwozia w oddzielne wejścia do każdego rzędu siedzeń dopuszcza się wysokość mniejszą niż 1 900 mm,
b)
w przypadku przyczepy z nadwoziem typu furgon:
ściany powinny posiadać okna z możliwością ich otwarcia,
dach nadwozia powinien być wyposażony w okna służące do oświetlania i do przewietrzania wnętrza, jeżeli nie ma innego sposobu wentylacji,
liczba wyjść awaryjnych nie powinna być mniejsza niż cztery, dwa z prawej strony i dwa z lewej strony; dostęp do tych wyjść nie powinien być niczym utrudniony, przy czym siedzenia z oparciem odchylanym oraz z oparciem nie wyższym niż 450 mm nie uważa się za utrudnienie,
odległość pomiędzy podłogą a dachem nadwozia nie powinna być mniejsza niż 1900 mm,
c)
ściana nadwozia powinna być dwuwarstwowa: wewnętrzna i zewnętrzna,
d)
materiały wnętrza pomieszczenia pasażerskiego oraz wypełnienia ścian nie powinny być łatwo zapalne przy poddaniu ich działaniu krótkotrwałego ognia otwartego,
e)
oświetlenie wnętrza powinno zapewniać widoczność stopni do wsiadania i wysiadania;
2)
stopnie z co najmniej jednym uchwytem, zapewniające bezpieczne wsiadanie i wysiadanie, z tym że:
a)
stopnie powinny spełniać następujące wymagania:
szerokość stopni - na całej szerokości wejścia powinna być nie mniejsza niż 600 mm oraz dla nadwozia typu skrzynia wyposażonego w oddzielne wejścia do każdego rzędu siedzeń - nie mniejsza niż 300 mm,
wysokość pierwszego stopnia od ziemi powinna być nie większa niż 350 mm,
odległość zewnętrznej krawędzi stopni od ściany (głębokość) powinna być nie mniejsza niż 150 mm,
górna powierzchnia stopni powinna być pokryta materiałem przeciwślizgowym na całej powierzchni,
krawędzie stopni wejścia (wyjścia) powinny być zaokrąglone, bez ostrych kształtów,
b)
uchwyty powinny spełniać następujące wymagania:
szerokość uchwytu powinna wynosić co najmniej 150 mm,
szerokość przekroju powinna wynosić od 15 do 35 mm,
wolna przestrzeń wokół uchwytu powinna być nie mniejsza niż 50 mm;
3)
co najmniej jedne drzwi po prawej stronie, a w przypadku przyczepy o długości przekraczającej 6 000 mm w dwoje drzwi po prawej stronie, z zastrzeżeniem że drzwi przyczepy powinny:
a)
mieć szerokość nie mniejszą niż 600 mm, a dla nadwozia typu skrzynia wyposażonego w oddzielne wejścia do każdego rzędu siedzeń nie mniejszą niż 300 mm,
b)
być wyposażone w uchwyty o odpowiedniej wytrzymałości wykonane w sposób niestwarzający zagrożenia odniesienia obrażeń przez pasażerów,
c)
być zaopatrzone w zamki uniemożliwiające samoczynne lub niezamierzone ich otwarcie; w nadwoziu typu skrzynia wyposażonym w oddzielne wejścia do każdego rzędu siedzeń dopuszcza się inne formy zabezpieczenia wejść i wyjść o odpowiedniej wytrzymałości, uniemożliwiające samoczynne lub niezamierzone ich otwarcie,
d)
posiadać zawiasy drzwi umieszczone z przodu; dotyczy drzwi umieszczonych z boku pojazdu i otwieranych na boki; w nadwoziu typu skrzynia wyposażonym w oddzielne wejścia do każdego rzędu siedzeń dopuszcza się zawiasy umieszczone z tyłu i na zewnątrz; jeżeli przyczepa jest ostatnim pojazdem kolejki, dopuszcza się drzwi z tyłu;
4)
miejsca do siedzenia w postaci foteli lub ławek, spełniające następujące wymagania:
a)
długość co najmniej 350 mm na jedną osobę,
b)
szerokość (głębokość) nie mniejsza niż 300 mm,
c)
wysokość oparcia co najmniej 300 mm,
d)
wysokość poduszki siedzenia od podłogi co najmniej 350 mm,
e)
odstęp między dwoma sąsiednimi miejscami do siedzenia ustawionymi jedno za drugim lub między ścianą nadwozia lub specjalną osłoną, o której mowa w pkt 5, a znajdującym się przed nią siedzeniem nie powinien być mniejszy niż 600 mm,
f)
odstęp między dwoma sąsiednimi miejscami do siedzenia ustawionymi naprzeciw siebie nie mniejszy niż 1 200 mm,
g)
szerokość przejścia co najmniej 450 mm,
h)
miejsca do siedzenia nie mogą być skierowane bokiem do kierunku jazdy,
i)
usytuowanie miejsc do siedzenia powinno zapewnić równomierne obciążenie przestrzeni pasażerskiej oraz nie naruszać stateczności pojazdu.

Sposób pomiaru parametrów, o których mowa w lit. a-f, ilustrują rysunki 11 i 12 załącznika III do dyrektywy, o której mowa w § 2 ust. 5 pkt 2;

5)
specjalne osłony przed siedzeniami w miejscach, w których na skutek gwałtownego hamowania istnieje ryzyko wypadnięcia pasażera w przód; minimalna wysokość takiej osłony nad podłogę wynosi 800 mm i przebiega od wewnętrznej ściany pojazdu do punktu wysuniętego co najmniej 100 mm poza wzdłużną oś symetrii każdego miejsca siedzącego, na którym pasażer narażony jest na takie ryzyko;
6)
urządzenie sygnalizacyjne (świetlne lub akustyczne) zapewniające łączność przewożonych osób z kierowcą.