§ 5. - Warunki techniczne pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Służby Więziennej i straży pożarnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.45.524

Akt utracił moc
Wersja od: 2 czerwca 2000 r.
§  5.
1.
Pojazd specjalnego przeznaczenia powinien być zbudowany i utrzymywany w taki sposób, aby wystające części, które mogą naruszyć stateczność pojazdu lub zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu, mogły być na czas jazdy zdemontowane lub złożone.
2.
Pojazd specjalnego przeznaczenia powinien posiadać:
1)
zderzaki i klamki drzwi pojazdu wykluczające możliwość zaczepienia innego uczestnika ruchu,
2)
odpowiednie urządzenia sprzęgające w przypadku przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczep,
3)
siedzenia przymocowane do nadwozia, w tym przesuwne, w sposób uniemożliwiający niezamierzone zmiany ich położenia,
4)
tablicę rozdzielczą zaokrągloną przynajmniej u dołu,
5)
szyby, które nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia - zapewnić dostateczną widoczność drogi,
6)
urządzenia zapłonowe nie wytwarzające zakłóceń radioelektrycznych, przekraczających poziom określony w obowiązującej normie,
7)
układ zasilania:
a)
szczelny, niezależnie od warunków zewnętrznych oraz drgań występujących podczas pracy pojazdu,
b)
zabezpieczony przed możliwością zetknięcia z przeszkodami znajdującymi się na drodze oraz przed nadmiernym nagrzaniem, tarciem i innymi nienaturalnymi warunkami,
c)
zabezpieczony przed korozją,
8)
zbiornik paliwa, w tym również zbiornik paliwa niezależnej instalacji ogrzewczej, taki, aby:
a)
nie był umieszczony w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób ani bezpośrednio do nich przylegających, a przegroda lub ścianka oddzielająca zbiornik od tych pomieszczeń powinna być wykonana z materiału niepalnego; warunek ten dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1984 r.,
b)
był umieszczony w sposób uniemożliwiający, w razie jego uszkodzenia lub przelania, ściekanie paliwa na elementy układu wydechowego;

warunki te nie dotyczą zbiornika paliwa motocykla i skutera śnieżnego,

9)
instalację elektryczną zabezpieczoną przed uszkodzeniem mechanicznym wskutek tarcia o inne elementy pojazdu.
3.
Pojazd specjalnego przeznaczenia buduje się w taki sposób, aby istniała możliwość jazdy do tyłu; warunek ten nie dotyczy motocykla.
4.
Pojazd specjalnego przeznaczenia wyposaża się w urządzenia służące do:
1)
kierowania,
2)
hamowania,
3)
sygnalizacji położenia pojazdu i zmiany kierunku jazdy,
4)
oświetlenia drogi.