Dział 5 - Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.
Dz.U.2023.1210
Akt obowiązującyDZIAŁ V
Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra
Nawierzchnia i ukształtowanie toru metra
Lp = 0,25 x Vmax [m],
gdzie:
Vmax - maksymalna prędkość w km/h,
przy czym długość Lp nie może być mniejsza niż Lp = 20 m dla torów kategorii 1 i 3 oraz Lp = 10 m dla torów kategorii 2.
Tabela 1
Kategoria toru | Wielkość promienia poziomego łuku kołowego [m] | ||
w torze metra | w torze metra w uzasadnionych przypadkach | w rozjazdach | |
1 | 400 | 300 | 190 |
2 | 70 | ||
3 | 300 | 190 |
Lł = 0,25 x Vmax [m],
gdzie:
Vmax - maksymalna prędkość w km/h,
przy czym długość Lł nie może być mniejsza niż Lł = 20 m dla torów kategorii 1 i 3 oraz Lł = 10 m dla torów kategorii 2.
,
gdzie:
R - promień poziomego łuku kołowego;
1z = V x h/100 [m],
gdzie:
V - prędkość pojazdów metra w [km/h],
h - przechyłka w łuku w [mm],
przy czym długość 1z nie może być mniejsza niż 0,5 x h [m].
Tabela 2
R | 300 | 275 | 250 | 225 | 215 | 200 | 190 | 175 | 150 | 125 | 100 | 70 |
P | 0 | 3 | 5 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 | 16 | 20 | 20 | 20 |
gdzie:
R - promień poziomego łuku kołowego w [m],
P - wartość poszerzenia toru w [mm];
,
gdzie:
h - wartość przechyłki w [mm],
V - prędkość jazdy pojazdu metra w [km/h],
R - promień łuku w [m], przy uwzględnieniu wartości a < 0,3 [m/s2],
przy czym wartość obliczonej przechyłki zaokrągla się do 5 mm.