Rozdział 5 - Oświetlenie - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1210

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 czerwca 2023 r.

Rozdział  5

Oświetlenie

§  88. 
1. 
W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi zapewnia się oświetlenie podstawowe i awaryjne.
2. 
W tunelach zapewnia się oświetlenie awaryjne.
3. 
Oświetlenie dojść i dojazdów do obiektów budowlanych metra zapewnia bezpieczne ich użytkowanie po zapadnięciu zmroku.
§  89. 
W pomieszczeniach użytkowanych przy wyłączonym oświetleniu podstawowym zapewnia się oświetlenie dodatkowe, zasilane napięciem nieprzekraczającym napięcia dotykowego dopuszczalnego długotrwale, służące uwidocznieniu przeszkód wynikających z układu budowli lub sposobu jej użytkowania, dróg komunikacji ogólnej, a także zapewnia się podświetlane znaki wskazujące kierunki ewakuacji.
§  90. 
1. 
Natężenie oświetlenia trasy wolnej od przeszkód mierzone na poziomie posadzki wynosi nie mniej niż 100 lx.
2. 
Natężenie oświetlenia peronu stacji metra mierzone na poziomie posadzki wynosi nie mniej niż 200 lx, a na krawędziach peronu nie mniej niż 250 lx.
§  91. 
Oświetlenie w tunelu projektuje się i montuje w oprawach z osłonami uniemożliwiającymi olśnienie maszynisty.
§  92. 
1. 
Samoczynnie załączające się oświetlenie awaryjne zasila się z sieci oświetlenia podstawowego, a w przypadku zaniku napięcia automatycznie przełącza się na zasilanie z własnych baterii akumulatorów i działa co najmniej przez 3 godziny od zaniku oświetlenia podstawowego.
2. 
Zapewnia się monitorowanie stanu zużycia akumulatorów oświetlenia awaryjnego.