Rozdział 3 - Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.63.735
Akt utracił moc Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.
Rozdział 3
Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych
Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych
§ 207.
1.
Przerwy dylatacyjne obiektów mostowych powinny być zabezpieczone w szczególności za pomocą:1)
urządzeń dylatacyjnych - zamocowanych w konstrukcji obiektu mostowego,2)
bitumicznych przykryć dylatacyjnych - kształtowanych w nawierzchni jezdni, z zastrzeżeniem ust. 2.2.
Nie wymagają zabezpieczeń, o których mowa w ust. 1, przerwy dylatacyjne wykonane jako szczeliny w nawierzchni jezdni i jej podbudowie na końcach obiektu mostowego, jeśli występują tylko obroty przekrojów podporowych przęsła lub przesunięcia są nie większe niż 5 mm, pod warunkiem wypełnienia tych szczelin elastyczną masą zalewową z zachowaniem wymagań Polskiej Normy.3.
Przez przesunięcia, o których mowa w ust. 2, rozumie się długości poziomych odcinków, wzdłuż których przemieszczają się leżące naprzeciw siebie punkty szczeliny nawierzchni lub przerwy dylatacyjnej.4.
Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych powinno zapewnić:1)
szczelność połączenia, 2)
równość nawierzchni,3)
swobodę odkształceń ustroju nośnego obiektu,4)
zbliżone warunki ruchu dla kół pojazdów w obrębie nawierzchni i dylatacji,5)
swobodę poziomych przemieszczeń zdylatowanych krawężników i odpowiednią osłonę szczelin w obrębie chodników.5.
Zabezpieczenie przerw dylatacyjnych powinno być nieprzerwane na całej szerokości pomostu w obrębie jezdni, pasów awaryjnych, opasek, utwardzonych poboczy i chodników.6.
Na torach tramwajowych przewidzianych na pomoście obiektu mostowego, gdy przesunięcia przerwy dylatacyjnej są większe niż 20 mm, powinny być zastosowane przyrządy wyrównawcze.§ 208.
1.
Przykrycia dylatacyjne, o których mowa w § 207 ust. 1 pkt 2, mogą być zastosowane w obiektach mostowych betonowych, stalowych i zespolonych, w których:1)
występuje nawierzchnia bitumiczna lub betonowa o grubości nie mniejszej niż 6 cm i nie większej niż 15 cm,2)
przesunięcia przerwy dylatacyjnej są nie większe niż 25 mm,3)
istnieje możliwość ukształtowania nawierzchni jezdni na całej szerokości pomostu,4)
istnieje stabilne podparcie dla nawierzchni jezdni z obu stron szczeliny dylatacyjnej.2.
Przykrycie dylatacyjne powinno:1)
być przewidziane w korycie wyciętym w nawierzchni jezdni i chodników,2)
mieć szerokość mierzoną w kierunku przesunięcia zdylatowanej krawędzi przęsła - nie mniejszą niż 0,45 m i nie większą niż 0,8 m,3)
mieć strukturę wielowarstwową - o grubości warstw nie większej niż 3 cm,4)
zabezpieczyć szczelinę przed przenikaniem masy zalewowej,5)
umożliwić przemieszczanie się masy zalewowej po elemencie zabezpieczającym szczelinę.§ 209.
1.
Przerwy dylatacyjne o przesunięciach większych niż 25 mm powinny być zabezpieczone wodoszczelnymi urządzeniami dylatacyjnymi, zamocowanymi w konstrukcji obiektu mostowego.2.
Urządzenia dylatacyjne, o których mowa w ust. 1, powinny:1)
przebiegać w sposób ciągły na całej szerokości pomostu, w szczególności na wysokości:a)
wierzchniej warstwy nawierzchni w obrębie jezdni oraz pod chodnikami,b)
wierzchnich warstw nawierzchni jezdni i chodników, z załamaniem linii urządzenia dylatacyjnego między jezdnią a chodnikiem w obrębie krawężników, z zastrzeżeniem ust. 3,2)
być zamocowane za pomocą śrub lub kotwi we wnękach wyciętych w nawierzchni lub uformowanych w konstrukcji obiektu, zapewniających przenoszenie sił od dynamicznych oddziaływań kół pojazdów,3)
mieć odpowiednio ukształtowane krawężniki stanowiące integralną część urządzenia.3.
Kąt załamania urządzenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b), powinien zapewnić swobodę odkształceń elementów uszczelniających i nie powodować ich uszkodzenia.§ 210.
Urządzenie dylatacyjne, o którym mowa w § 209 ust. 2 pkt 1 lit. a), powinno być uzupełnione w paśmie chodników dodatkową konstrukcją, dostosowaną do wierzchu nawierzchni chodnika oraz do funkcji urządzenia dylatacyjnego.§ 211.
Przed zabezpieczeniami przerw dylatacyjnych, o których mowa w § 207 ust. 1, powinny być przewidziane poprzeczne drenaże umieszczone od strony wody napływającej po izolacji wodoszczelnej.§ 212.
1.
Przerwy dylatacyjne tuneli, konstrukcji oporowych oraz przepustów powinny być zabezpieczone w szczególności za pomocą:1)
elastycznych materiałów z tworzyw sztucznych w postaci:a)
profilowanych taśm - zamocowanych wewnątrz dylatowanych elementów konstrukcji lub przy ich powierzchniach od strony materiału zasypowego,b)
profilowanych wkładek - zamocowanych w szczelinach dylatowanych elementów konstrukcji, z tym że wkładki na zewnętrznych płaszczyznach powinny osłonić szczelinę,c)
taśm - przyklejonych na zdylatowanych elementach konstrukcji od strony materiału zasypowego,2)
materiałów uszczelniających styki śrubowych złączy elementów konstrukcji.2.
Materiały używane do zabezpieczeń, o których mowa w ust. 1, powinny:1)
zapewniać szczelność połączeń,2)
zapewniać zdolność do przenoszenia odkształceń łączonych elementów konstrukcji w przedziale temperatur (-30÷60)°C,3)
być odporne, w zależności od zastosowania, na działanie wód gruntowych bądź wód płynących, 4)
umożliwiać wykonanie szczelnych połączeń poszczególnych odcinków materiału,5)
być niewrażliwe na kontakt z materiałem zabezpieczanych elementów konstrukcji oraz z materiałem zasypowym.3.
Elementy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a) i c), zainstalowane na zewnętrznych powierzchniach elementów konstrukcji powinny być zabezpieczone przed mechanicznym uszkodzeniem w trakcie budowy.