Rozdział 16 - Znaki pomiarowe - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.63.735

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2020 r.

Rozdział  16

Znaki pomiarowe

§  298. 
1. 
Dla oceny prawidłowej pracy obiektu inżynierskiego powinny być przewidziane w szczególności:
1)
znaki wysokościowe (repery) na obiektach,
2)
wodowskazy przy mostach.
2.  96
 Znaki wysokościowe, o których mowa w ust. 1, powinny być umieszczone:
1)
na głowicach tuneli - nie mniej niż 3 sztuki,
2)
na każdej z podpór obiektu mostowego - nie mniej niż 4 sztuki,
3)
po obu stronach przęseł:
a)
nad podporami,
b)
w środku rozpiętości przęseł dłuższych niż 21 m

- w pobliżu osi skrajnych dźwigarów lub punktów znajdujących się nad dolnymi krawędziami ustrojów płytowych.

3. 
Znaki wysokościowe powinny być powiązane ze stałym znakiem wysokościowym, wykonanym z trwałego materiału i posadowionym na gruncie rodzimym poniżej poziomu przemarzania, poza korpusem drogi w niewielkiej odległości od obiektu.
4. 
Stały znak wysokościowy, o którym mowa w ust. 3, powinien być w miarę możliwości dowiązany do niwelacji państwowej, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 
Przy obiektach o długości większej niż 100 m powinny być wykonane dwa znaki, o których mowa w ust. 4, rozmieszczone w pobliżu końców obiektu.
6. 
Powinno się dążyć do tego, aby obiekty mostowe o długościach nie mniejszych niż 200 m i wymagające stałej obserwacji były wyposażone w stanowiska pomiarowe rozmieszczone poza nimi - w celu umożliwienia cyklicznych pomiarów niwelacyjnych (osiadanie, przechyły podpór, ugięcia przęseł).
96 § 298 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 41 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 2019 r. (Dz.U.2019.1642) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2019 r.