§ 31. - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.
§  31. 
1.  44
 Układ geometryczny toru kolejowego określony jest:
1)
położeniem toru w krzywiznach poziomych o stałej wartości promienia łuku,
2)
położeniem toru w krzywiznach poziomych o zmiennej wartości promienia łuku (krzywej przejściowej),
3)
położeniem toru na załomach niwelety.
1a.  45
 W przypadku budowli kolejowych podlegających ocenie zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla interoperacyjności systemu kolei przy projektowaniu układu geometrycznego torów i połączeń torów w płaszczyźnie poziomej i pionowej powinno się stosować zasady obliczeń i dopuszczalne wartości parametrów określone w normie PN-EN 13803 Kolejnictwo - Tor - Parametry projektowania toru w planie - Tor o szerokości 1435 mm i większej, przy czym:
1)
w odniesieniu do układu geometrycznego w płaszczyźnie poziomej powinno się stosować metodę zmiany niedomiaru przechyłki oraz nagłej zmiany niedomiaru przechyłki,
2)
szczegółowe wartości należy uzgodnić z zarządcą infrastruktury kolejowej.
1b.  46
 W przypadku budowli kolejowych, które nie są objęte oceną zgodności z wymaganiami zasadniczymi dla interoperacyjności systemu kolei, przy projektowaniu układu geometrycznego torów i połączeń torów w płaszczyźnie poziomej i pionowej stosuje się zasady obliczeń i dopuszczalnych wartości parametrów określonych w § 32-38.
2.  47
 Przy projektowaniu konstrukcji układu geometrycznego toru kolejowego metodą bazy sztywnej należy przyjmować model ruchu punktu materialnego poruszającego się po trajektorii ustalonej osią toru, określony następującymi parametrami:
1)
niezrównoważonym przyspieszeniem odśrodkowym - a [m/s2],
2)
niezrównoważonym przyspieszeniem dośrodkowym - at [m/s2],
3)
przyrostem przyspieszenia -ψ [m/s3],
4)
prędkością podnoszenia koła na rampie przechyłkowej - f [mm/s].
3. 
Przy ustalaniu dopuszczalnych wartości parametrów, o których mowa w ust. 2, powinno się uwzględniać własności kinematyczne pojazdów kolejowych, konstrukcję toru oraz stan utrzymania nawierzchni.
4.  48
 Wartość przechyłki (h) minimalnej dla toru w łuku wynosi 20 mm, a wartość przechyłki maksymalnej wynosi 150 mm, przy czym:
1)
w łukach poziomych o promieniu mniejszym niż 300 m wartość przechyłki h w mm powinna być ograniczona zgodnie ze wzorem:

gdzie R oznacza wartość promienia łuku w m,

2)
w rozjazdach maksymalna wartość przechyłki nie powinna przekraczać 100 mm,
3)
przy peronach maksymalna wartość przechyłki nie powinna przekraczać 110 mm.
44 § 31 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 16 lit. a rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
45 § 31 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 16 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
46 § 31 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 16 lit. b rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
47 § 31 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 16 lit. c rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
48 § 31 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 16 lit. d rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.