Rozdział 3 - Podtorze kolejowe - Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.151.987

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2018 r. do: 10 maja 2024 r.

Rozdział  3

Podtorze kolejowe

§  16. 
1. 
Górna powierzchnia podtorza (torowisko) powinna być przystosowana do:
1)
zbudowania nawierzchni oraz innych obiektów związanych z prowadzeniem ruchu pojazdów kolejowych, a także do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem drogi szynowej,
2)
odprowadzenia wód opadowych z torowiska,
3)
utrzymania na odpowiedniej głębokości poziomu wód gruntowych.
2. 
Podtorze i podłoże kolejowe powinny spełniać wymagania określone w Polskich Normach.
3. 
W zależności od relacji między ukształtowaniem terenu i położeniem wysokościowym toru kolejowego, podtorze (rys. 3.1) może być wykonane jako nasyp albo jako przekop, z gruntów odpowiednio uformowanych, wzmocnionych i zabezpieczonych przed wpływami eksploatacyjnymi, klimatycznymi i geologiczno-hydrologicznymi.

wzór

Rys. 3.1 Elementy podtorza kolejowego (a - w nasypie, b - w przekopie)

4. 
Podtorze powinno zapewnić:
1)
wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii,
2)
mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych,
3)
wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii,
4)
niezmienność kształtu bez względu na wpływ klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych,
5)
możliwość mechanizacji robót nie tylko podczas budowy, lecz także w czasie eksploatacji, w tym robót trakcyjnych, teletechnicznych, nawierzchniowych.
5.  19
 (uchylony).
6.  20
 (uchylony).
7.  21
 (uchylony).
§  17. 
1. 
Przy wyborze materiałów do budowy podtorza powinno się uwzględniać przydatność materiałów miejscowych uzyskiwanych z przekopów lub z odpadów przemysłowych, a także z dodatkowych ukopów.
2. 
Niedopuszczalne jest dokonywanie zmian konstrukcyjnych podtorza bezpośrednio pod nawierzchnią, powodujących skokowe zmiany wartości modułu sprężystości. Zmiany konstrukcyjne górnych warstw podtorza muszą odbywać się łagodnie na długości co najmniej 20 m wzdłuż osi toru. Na równiach stacyjnych konstrukcja górnych warstw podtorza powinna być jednakowa dla całych grup torowych.
§  18. 
1. 
Wymiary podtorza powinny być dostosowane do ustalonego przebiegu trasy linii kolejowej, w szczególności przy uwzględnieniu:
1)
kategorii linii kolejowej,
2)
liczby torów,
3)
lokalizacji podtorza (na: szlaku, równi stacyjnej, podejściu do mostów),
4)
położenia linii (w planie i w profilu),
5)
grubości warstwy podsypki, długości podkładów, rodzaju toru (klasyczny, bezstykowy).
2. 
Przy ustalaniu przekroju poprzecznego podtorza i nawierzchni (przekroje normalne) dla wszystkich kategorii linii kolejowej powinno się uwzględniać następujące warunki:
1)
torowisko powinno być wykonane z pochyleniem poprzecznym od 3% do 5% od osi toru - dla zapewnienia odpływu wody opadowej z nawierzchni,
2)
pomiędzy krawędzią dolną konstrukcji nawierzchni a krawędzią torowiska musi być zachowana ława torowiska o szerokości uzależnionej od kategorii linii - dla ułatwienia wykonywania czynności technologicznych przy utrzymaniu drogi kolejowej,
3)
skarpy podtorza powinny mieć pochylenie zapewniające ich stateczność w oparciu o przeprowadzoną analizę stateczności, jak również stateczność całego podtorza,
4)
w zależności od ukształtowania terenu, dla odprowadzenia wód do cieków naturalnych bądź kanalizacji, podtorze powinno być chronione rowami bocznymi, jedno- lub dwustronnymi, oraz innymi urządzeniami odwadniającymi; szerokość i głębokość rowu powinna być dostosowana do maksymalnej ilości wody, jaka może płynąć rowem, a pochylenie podłużne dna rowu powinno zapewniać swobodny spływ wody.
3.  22
 (uchylony).
4. 
Przejście między przekrojami poprzecznymi podtorza o różnych wymiarach należy wykonywać stopniowo na długości nie mniejszej niż 5 m.
19 § 16 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
20 § 16 ust. 6 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
21 § 16 ust. 7 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.
22 § 18 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.867) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 2014 r.