Rozdział 2 - Analiza bezpieczeństwa i dokumentacja  - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.

Rozdział  2

Analiza bezpieczeństwa i dokumentacja 

§  2a. 
1. 
Podmiot odpowiedzialny za wytwarzanie lub montaż lub modernizację UTL lub jego upoważniony przedstawiciel, posiadający uprawnienia w zakresie wytwarzania i modernizacji UTL, wydane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej "TDT", na podstawie art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, opracowuje i przeprowadza analizę bezpieczeństwa planowanego UTL oraz opracowuje instrukcję ewakuacji, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 8 lit. d.
2. 
Przed montażem UTL podmiot odpowiedzialny za wytwarzanie lub montaż UTL lub jego upoważniony przedstawiciel sporządza wykaz zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych, zalecanych środków zaradczych wobec takich zagrożeń, w tym określa sposób postępowania na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL, warunki i organizację ewakuacji osób oraz praktyczne sposoby sprawdzania tych warunków i organizacji, i określa wykaz podsystemów i elementów bezpieczeństwa, które mają zostać wbudowane w UTL.
3. 
Analizę bezpieczeństwa każdego urządzenia kolei linowych przeprowadza się z uwzględnieniem warunków prowadzenia działań ratowniczych oraz bezpieczeństwa ekip ratowniczych zgodnie z art. 8 ust. 2-5 rozporządzenia (UE) 2016/424.
§  3. 
1. 
Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji, eksploatujący zgłasza pisemnie urządzenie do TDT, w celu uzyskania decyzji zezwalającej na jego eksploatację.
2. 
W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, należy podać nazwę lub imię i nazwisko właściciela UTL lub eksploatującego, o ile nie jest jego właścicielem.
3. 
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, eksploatujący dołącza dwa egzemplarze dokumentacji UTL, która powinna zawierać:
1)
informacje ogólne, w tym:
a)
nazwę UTL i jego systemu, lokalizację, rok budowy, dane dotyczące producenta oraz montującego,
b)
położenie poszczególnych stacji (m n.p.m.),
c)
różnicę wysokości (m),
d)
długość trasy,
e)
liczbę podpór trasowych,
f)
średnie pochylenie trasy (%),
g)
przepustowość oraz ładowność jednego pojazdu,
h)
maksymalną prędkość jazdy (m/s), ilość pojazdów, udźwig oraz liczbę osób,
i)
plan sytuacyjny (1: 5.000),
j)
urządzenia zabezpieczające,
k)
rodzaj wprzęgieł,
l)
pozostałe dane charakterystyczne dotyczące UTL oraz szczególnych warunków jego eksploatacji;
2)
opis trasy UTL, w tym:
a)
profil trasy wraz z tabelą profilu,
b)
rozstęp toków (m), a dla kolei linowo-terenowej prześwit toru (mm),
c)
maksymalne przęsło (m),
d)
maksymalną wysokość nad terenem (m),
e)
dane dotyczące fundamentów i konstrukcji podpór (opis),
f)
dane dotyczące uzbrojenia podpór, określające promienie łożysk liny nośnej, średnicę krążka, materiał wykładziny, ilość krążków na podporach, a dla kolei linowo-terenowej dane dotyczące toru i torowiska,
g)
maksymalny i minimalny nacisk liny na krążek,
h)
budowle na trasie;
3)
charakterystykę liny:
a)
rodzaj, konstrukcję i wymiary nominalne,
b)
wytrzymałość materiału drutów,
c)
obliczeniowe obciążenie niszczące linę,
d)
maksymalną siłę rozciągającą linę,
e)
wymagany współczynnik pewności na rozciąganie,
f)
obliczenia rzeczywistych współczynników pewności,
g)
inne dane charakterystyczne oraz rysunki połączeń i zakończeń lin;
4)
dane dotyczące urządzeń napędowych, w tym:
a)
schemat kinematyczny z opisem, ze szczególnym uwzględnieniem układu hamulcowego oraz rysunek zestawieniowy mechanizmu,
b)
wyniki obliczeń podstawowych wielkości z uwzględnieniem mocy silników i momentów na wałach,
c)
schematy elektryczne, schematy układów hydraulicznych i pneumatycznych,
d)
uproszczone rysunki budowlane z wrysowanymi urządzeniami napędowymi i głównymi wymiarami,
e)
dane dotyczące napędu głównego i awaryjnego oraz, o ile jest to wymagane, ewakuacyjnego i pomocniczego;
5)
dane dotyczące urządzeń elektrycznych, w tym:
a)
opis techniczny,
b)
schematy elektryczne wraz z opisami oznaczeń,
c)
schemat główny,
d)
schematy zasadnicze sterowania i blokad,
e)
schematy obwodów międzystacyjnych,
f)
schematy zasadnicze obwodów pomocniczych oraz sygnalizacji stanu i zadziałania,
g)
zastosowane środki ochrony przeciwporażeniowej i odgromowe;
6)
dane dotyczące urządzeń przewojowych i napinających liny, w tym:
a)
rysunek zestawieniowy urządzeń przewojowych z zaznaczeniem obciążeń,
b)
rysunek zestawieniowy urządzeń napinających,
c)
schemat kinematyczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń,
d)
schemat hydrauliczny układu napinającego z zaznaczeniem obciążeń;
7)
dane dotyczące pojazdów, w tym:
a)
rysunek zestawieniowy,
b)
masę własną, nośność (w kg i osobach),
c)
rysunek hamulca pojazdu wraz z opisem,
d)
rysunek wprzęgła linowego (aparatu wprzęgłowego) wraz z opisem,
e)
opis wyposażenia pojazdu w narzędzia i sprzęt ratowniczy;
8)
dokumenty uzupełniające, w tym:
a)
regulamin techniczny dla osobowych i towarowych kolei linowych, zwany dalej "regulaminem technicznym kolei", lub instrukcję eksploatacji dla wyciągu narciarskiego, wyciągu pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnej lub przenośnika, zwaną dalej "instrukcją eksploatacji",
b)
program prób i badań UTL,
c)
analizę bezpieczeństwa wraz z raportem bezpieczeństwa i wykazem urządzeń bezpieczeństwa UTL, która powinna zawierać zestawienie sytuacji niebezpiecznych mogących stanowić zagrożenie dla osób, rodzaje zagrożeń i ocenę stopnia ich ryzyka, opis środków zastosowanych w projekcie, zapobiegających niebezpiecznym sytuacjom, łącznie z ich uzasadnieniem,
d)
instrukcję ewakuacji,
e)
deklaracje zgodności WE dla podsystemów i urządzeń bezpieczeństwa, z wyjątkiem UTL wprowadzonych do obrotu przed dniem 1 maja 2004 r.
4. 
Dla towarowych kolei linowych, wyciągów narciarskich wodnych, wyciągów pojazdów dla zjeżdżalni grawitacyjnych wraz z infrastrukturą toru zjazdowego oraz przenośników dokumentacja, o której mowa w ust. 3, powinna uwzględniać specyfikę eksploatacji tych urządzeń.
5. 
(uchylony).
§  4. 
1. 
Dla UTL montowanych w miejscu eksploatacji przekazuje się dodatkowo dokumentację uzupełniającą, która powinna zawierać:
1)
dla wszystkich UTL - opis techniczny urządzenia wraz z planem terenu w odpowiedniej skali;
2)
dla kolei linowo-terenowych:
a)
profil wzdłużny w skali 1:500 lub 1:1.000, z zaznaczeniem odległości i wysokości obiektów budowlanych znajdujących się na trasie UTL, w szczególności mostów, murów zabezpieczających, punktów zatrzymania; profil wzdłużny powinien zawierać również, w postaci prostych linii z oznaczeniami, punkty przecięć z innymi UTL, trasy innych UTL, drogi, ścieżki, cieki wodne, linie elektroenergetyczne, ropociągi, gazociągi oraz wodociągi,
b)
przekroje poprzeczne w skali 1:50 dla stref, w których spotykają się pojazdy, i dla stref, w których skrajnia UTL jest ograniczona z boku w stacjach, w szczególności przez obiekty budowlane lub skały;
3)
dla osobowych i towarowych kolei linowych:
a)
profil wzdłużny w skali 1:500 lub 1:1.000, z zaznaczeniem terenu, jak również odległości i wysokości obiektów budowlanych znajdujących się na trasie UTL oraz punktów zatrzymania; profil wzdłużny powinien zawierać również, w postaci prostych linii z oznaczeniami, punkty przecięć z innymi UTL, trasy UTL, drogi, ścieżki, cieki wodne, linie elektroenergetyczne, ropociągi, gazociągi oraz wodociągi, tereny zalesione i budynki, ponad którymi biegnie kolej. Profil wzdłużny powinien dodatkowo określać:
odstęp pomiędzy dolną krawędzią pojazdu a obiektami, o których mowa w niniejszym punkcie,
krzywe łańcuchowe dla nieobciążonych lin nośnych, lin napędowych lub nośno-napędowych oraz tory dolnych krawędzi pojazdów przy maksymalnych zwisach lin, które mogą wystąpić w przęśle,
w przypadku kolei dwulinowych, najniższe położenie liny napędowej oraz, jeżeli istnieje, liny hamującej w przęśle,
b)
przekroje poprzeczne w skali 1:50 lub 1:100, dla stref, w których spotykają się pojazdy, oraz dla kolei dwulinowych, dla odległości pomiędzy pojazdem a liną napędową i liną odciążną, należącą do przeciwnego kierunku w najbardziej niekorzystnych warunkach, jak również przekroje poprzeczne dla stref, w których odległość skrajni UTL lub lin jest ograniczona z boku w stacjach, w szczególności przez obiekty budowlane znajdujące się na trasie UTL lub skały;
4)
dla wyciągów narciarskich śniegowych:
a)
profil wzdłużny w skali 1:1.000, z zaznaczeniem terenu, jak również odległości i wysokości obiektów budowlanych znajdujących się na trasie UTL i punktów zatrzymania; profil wzdłużny powinien zawierać również, jako linie proste z oznaczeniami, punkty przecięcia z innymi UTL, liniami kolejowymi, drogami, ścieżkami, ciekami wodnymi, liniami elektroenergetycznymi, ropociągami, gazociągami oraz wodociągami,
b)
przekroje poprzeczne w skali 1:50 lub 1:100 dla stacji, innych obiektów budowlanych znajdujących się na trasie oraz na poprzecznych nachyleniach, na nasypach, na mostach i w każdym położeniu, w którym odstęp z boku jest ograniczony, w szczególności przez budynki lub skały;
5)
schematy zasilania UTL ze wskazaniem w szczególności: osprzętu, wielkości, rodzaju stosowanych zabezpieczeń, rodzaju i typu przewodów zasilających;
6)
poświadczenie prawidłowości montażu i prób przeprowadzonych po montażu, wystawione przez montującego;
7)
protokoły pomiarów rezystancji izolacji obwodów elektrycznych, skuteczności ochrony przeciwporażeniowej oraz instalacji odgromowej;
8)
protokoły badań, ekspertyzy techniczne, atesty materiałowe, poświadczenia zakładowe;
9)
oświadczenie, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm. 5 ).
2. 
W przypadku zmiany miejsca zainstalowania wymagającego demontażu i ponownego montażu UTL dokumentacja powinna być uaktualniona, z uwzględnieniem warunków miejscowych oraz wymagań przepisów w zakresie budowy i instalowania UTL.
§  5. 
Regulamin techniczny kolei oraz instrukcja eksploatacji, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 8 lit. a, powinny zawierać:
1)
wskazania dotyczące bezpiecznej eksploatacji UTL, uwzględniające warunki atmosferyczne, takie jak wiatr, mróz, oblodzenie, deszcz, oraz przeznaczenie i warunki pracy, w tym dające się przewidzieć niekorzystne lub niewłaściwe zachowanie się pasażerów, pracowników obsługi i osób trzecich;
2)
informacje dotyczące wymaganych kwalifikacji osób zajmujących się obsługą i konserwacją UTL;
3)
opis budowy, działania i regulacji mechanizmów, zespołów i elementów wyposażenia mechanicznego, elektrycznego, hydraulicznego lub pneumatycznego;
4)
opis budowy, działania i regulacji elementów bezpieczeństwa;
5)
opis działania urządzeń sterowniczych i sygnalizacyjnych;
6)
informacje dotyczące wskazań przyrządów pomiarowo-kontrolnych wraz z rysunkami przedstawiającymi rozmieszczenie tych przyrządów;
7)
wskazanie sposobu i zasad sterowania ruchami mechanizmów;
8)
wykaz niezbędnych czynności do wykonania, przed, podczas i po zakończeniu pracy UTL;
9)
zasady wykonywania czynności konserwacyjnych, technologii montażu i demontażu, z określeniem wielkości momentów dokręcania połączeń śrubowych oraz sprawdzenia prawidłowości wykonanych działań wraz z określeniem zakresów i terminów przeprowadzanych przeglądów;
10)
wykaz czynności niezbędnych do wykonania przez osoby konserwujące UTL;
11)
wykaz typowych usterek lub nieprawidłowości, które mogą występować podczas eksploatacji UTL, z określeniem przyczyn ich powstawania oraz sposobu ich usunięcia;
12)
w przypadku kolei linowo-terenowych warunki dotyczące eksploatacji torowiska i toru jezdnego;
13)
rejestr wydarzeń i wypadków;
14)
formularze przeglądów;
15)
dane dotyczące personelu, takie jak obsada stanowisk, zadania, ochrona pracowników;
16)
regulamin dla pasażerów.
§  6. 
1. 
Instrukcja ewakuacji, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 8 lit. d, z wyłączeniem urządzeń, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2-4, powinna zawierać informacje, zalecenia oraz instrukcje szczegółowe na wypadek przedłużającego się zatrzymania UTL.
2. 
Instrukcja ewakuacji zawiera w szczególności:
1)
ogólny opis kolei, w tym:
a)
nazwę i dane kontaktowe producenta UTL,
b)
adres stacji UTL, w tym koordynaty geograficzne stacji UTL (szerokość i długość geograficzną) w stopniach dziesiętnych,
c)
informację o warunkach dojazdu dla ekip ratowniczych do stacji UTL,
d)
rok budowy i przekazania do użytkowania UTL,
e)
dane kontaktowe do właściciela UTL, eksploatującego UTL oraz kierownika kolei;
2)
dane techniczne UTL, w tym:
a)
rodzaj ruchu,
b)
położenie stacji napędowej,
c)
położenie stacji przewojowej,
d)
długość trasy po stoku,
e)
różnice poziomów pomiędzy stacjami UTL,
f)
średnie nachylenie trasy UTL,
g)
maksymalną prędkość jazdy pojazdów,
h)
maksymalną liczbę osób mogących się znajdować na pojedynczym toku,
i)
zdolność przewozową w określonych warunkach eksploatacyjnych,
j)
liczbę pojazdów,
k)
liczbę pojazdów na pojedynczym toku,
l)
liczbę podpór,
m)
średnicę liny,
n)
odległość między pojazdami,
o)
wysokość poszczególnych stacji (w m n.p.m.),
p)
maksymalną odległość między podporami,
q)
minimalną odległość między podporami,
r)
czas jazdy pomiędzy stacjami UTL;
3)
informacje o przewidywanych zagrożeniach pożarowych i innych miejscowych zagrożeniach, w tym identyfikację zagrożeń rozpatrywanych w analizie bezpieczeństwa UTL, które mogą wystąpić w trakcie eksploatacji;
4)
warunki ochrony przeciwpożarowej UTL oraz środki zapewniające, aby skutki pożaru UTL nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeństwa osób;
5)
opis sprzętu przewidywanego do ewakuacji osób, określonego w szczególności na podstawie ustaleń analizy bezpieczeństwa, będącego w dyspozycji właściciela UTL, eksploatującego UTL lub kierownika kolei, w tym wskazanie:
a)
liczby zestawów sprzętu przewidywanego do ewakuacji i ich zawartości, uwzględniającej maksymalną liczbę osób przewidzianych do ewakuacji, założone czasy ewakuacji oraz liczbę osób wyznaczonych do wykonywania działań w zakresie ewakuacji,
b)
miejsc składowania i przechowywania sprzętu przewidywanego do ewakuacji,
c)
sposobów poddawania sprzętu przewidywanego do ewakuacji przeglądom technicznym i czynnościom konserwacyjnym,
d)
nazw oraz adresów innych UTL, zabezpieczanych przez sprzęt przewidywany do ewakuacji,
e)
sposobów dostarczenia sprzętu przewidywanego do ewakuacji ze wskazaniem czasów na ich dostarczenie;
6)
opis metod ewakuacji osób z wykorzystaniem sprzętu do ewakuacji osób;
7)
opis sprzętu transportowego przekazywanego do dyspozycji ekip ratowniczych na czas prowadzenia ewakuacji osób, określonego w szczególności na podstawie ustaleń analizy bezpieczeństwa, będącego w dyspozycji właściciela UTL, eksploatującego UTL lub kierownika kolei, w tym wskazanie:
a)
miejsc oczekiwania sprzętu transportowego do czasu przybycia ekip ratowniczych,
b)
wykazu nazw oraz adresów innych UTL, zabezpieczanych przez sprzęt transportowy,
c)
sposobów dojazdu sprzętu transportowego, w tym przewidywanych i maksymalnych czasów dojazdu, do miejsca przybycia ekip ratowniczych;
8)
opis systemu ostrzegania w formie komunikatów głosowych lub sygnałów ostrzegawczych podawanych do wiadomości pasażerom, pracownikom obsługi oraz osobom trzecim, w tym zawierający:
a)
teksty komunikatów głosowych i rodzaje sygnałów ostrzegawczych, w zależności od przewidywanych zagrożeń,
b)
wskazanie obszarów objętych zasięgiem nadawanych komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych, w zależności od przewidywanych zagrożeń,
c)
wykaz osób upoważnionych do nadawania komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych;
9)
przybliżony i maksymalny czas ewakuacji osób, z uwzględnieniem w szczególności:
a)
dopuszczalnego czasu podejmowania przez obsługę prób uruchomienia UTL,
b)
czasu alarmowania podmiotów ratowniczych przewidzianych do prowadzenia ewakuacji w razie awaryjnego zatrzymania UTL,
c)
czasu dojazdu oraz dotarcia ekip ratowniczych,
d)
czasu ewakuacji do miejsc zbiórki do ewakuacji oraz miejsc bezpiecznych;
10)
podział UTL na odcinki ewakuacyjne ze wskazaniem:
a)
metod ewakuacji, w tym wskazanie odcinków UTL przewidywanych do ewakuacji z wykorzystaniem:
drabin przystawnych,
technik linowych,
innych metod,
b)
dojść i dojazdów osób ewakuowanych do miejsc zbiórki do ewakuacji oraz miejsc bezpiecznych,
c)
planowanej kolejności prowadzenia ewakuacji;
11)
warunki i organizację ewakuacji osób oraz praktyczne sposoby ich sprawdzania, w tym wskazanie:
a)
miejsc zbiórki do ewakuacji oraz miejsc bezpiecznych,
b)
zadań i obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa UTL dla właściciela, kierownika kolei, obsługujących, konserwujących i eksploatujących UTL,
c)
zadań i obowiązków kierownika kolei oraz obsługi, na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL,
d)
nazw i danych kontaktowych do podmiotów przewidzianych do prowadzenia ewakuacji w razie awaryjnego zatrzymania UTL;
12)
warunki łączności pomiędzy podmiotami przewidywanymi do prowadzenia ewakuacji osób na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL;
13)
sposoby zapoznania użytkowników UTL, w tym zatrudnionych pracowników, z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji UTL oraz treścią instrukcji ewakuacji;
14)
część rysunkową, sporządzoną w skali dostosowanej do rodzaju i wielkości UTL i zapewniającej jej czytelność, zawierającą w szczególności:
a)
mapę topograficzną otoczenia UTL przedstawiającą co najmniej:
przeszkody mające wpływ na prowadzenie działań ratowniczych, w tym inne UTL,
napowietrzne linie elektroenergetyczne,
miejsce lądowania śmigłowca wraz z podaniem koordynatów geograficznych (szerokość i długość geograficzną) w stopniach dziesiętnych,
dojazdy dla ekip ratowniczych,
b)
plan UTL zawierający co najmniej:
rozmieszczenie i oznakowanie podpór,
drogi dojścia i dojazdu zespołów ratowniczych,
wskazanie miejsc zbiórki do ewakuacji osób oraz miejsc bezpiecznych,
wskazanie miejsca kierowania ewakuacją osób,
wskazanie dróg ewakuacji osób,
wskazanie miejsc usytuowania i przebiegu linii zasilających UTL w energię elektryczną, w tym źródeł zasilania awaryjnego, oraz wskazanie usytuowania wyłączników prądu elektrycznego,
wskazanie miejsca usytuowania urządzeń oraz ich elementów istotnych dla ekip ratowniczych.
3. 
Instrukcja ewakuacji jest przekazywana do:
1)
właściwego dla miejsca lokalizacji UTL komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
2)
wskazanego w tej instrukcji podmiotu uprawnionego do wykonywania ratownictwa górskiego, jeżeli jego udział w prowadzeniu ewakuacji osób z UTL, na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL, wynika z postanowień umowy zawartej pomiędzy tym podmiotem i eksploatującym UTL;
3)
właściwego dla miejsca lokalizacji UTL Oddziału Terenowego Transportowego Dozoru Technicznego.
4. 
Instrukcja ewakuacji może być przekazana w formie elektronicznej.
5. 
Sposób przechowywania instrukcji ewakuacji zapewnia możliwość jej natychmiastowego wykorzystania na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych.
6. 
Instrukcja ewakuacji jest poddawana przez eksploatującego UTL okresowej aktualizacji, co najmniej raz na 3 lata, a także po zmianach organizacyjnych lub technicznych, które wpływają na zmianę warunków i organizację ewakuacji osób.
7. 
Do aktualizacji instrukcji ewakuacji stosuje się odpowiednio przepisy ust. 3-5.
8. 
Przed dopuszczeniem UTL do eksploatacji oraz co najmniej raz na 3 lata, a także po zmianach organizacyjnych lub technicznych, które wpływają na zmianę warunków i organizację ewakuacji osób z UTL, eksploatujący UTL przeprowadza praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji osób z UTL, z którego sporządza sprawozdanie. Sprawdzenie przeprowadza się w obecności wskazanego w instrukcji ewakuacji podmiotu uprawnionego do wykonywania ratownictwa górskiego, o ile jego udział w prowadzeniu ewakuacji osób z UTL, na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL, wynika z postanowień umowy zawartej pomiędzy tym podmiotem i eksploatującym UTL oraz inspektora Transportowego Dozoru Technicznego.
9. 
Zakres i termin praktycznego sprawdzenia organizacji i warunków ewakuacji osób eksploatujący UTL uzgadnia z właściwym Oddziałem Terenowym Transportowego Dozoru Technicznego oraz z podmiotem uprawnionym do wykonywania ratownictwa górskiego, o ile jego udział w prowadzeniu ewakuacji osób z UTL, na wypadek awaryjnego zatrzymania UTL, wynika z postanowień umowy zawartej pomiędzy tym podmiotem i eksploatującym UTL.
10. 
Eksploatujący UTL powiadamia właściwego dla miejsca lokalizacji UTL komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o terminie przeprowadzenia praktycznego sprawdzenia, o którym mowa w ust. 9, nie później niż na 7 dni przed jego przeprowadzeniem.
11. 
Eksploatujący UTL składa sprawozdanie, o którym mowa w ust. 8, do podmiotów, o których mowa w ust. 3, oraz dołącza je do dokumentacji UTL.
§  6a. 
Właściciel UTL lub eksploatujący UTL zapewnia i wdraża aktualną instrukcję ewakuacji, o której mowa w § 3 ust. 3 pkt 8 lit. d, z wyłączeniem urządzeń, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2-4.
§  6b. 
W toku wytwarzania UTL Transportowy Dozór Techniczny sprawdza, czy podsystemy i elementy bezpieczeństwa zostały wbudowane w UTL zgodnie z wykazem podsystemów i elementów bezpieczeństwa, o którym mowa w § 2a ust. 2, dokumentacją UTL i warunkami technicznymi dozoru technicznego.
5 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 553, 967, 1506, 1597, 1681, 1688 i 1762.