§ 7. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.
§  7. 
1. 
Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.
2. 
Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:
1)
UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;
2)
zmiany lokalizacji UTL.
3. 
Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;
2)
badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;
3)
badanie ruchowe.
4. 
Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:
1)
stanu lin i ich zakończeń;
2)
prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;
3)
odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;
4)
połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;
5)
ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;
6)
działania urządzeń elektrycznych;
7)
działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;
8)
działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;
9)
sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
10)
działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;
11)
działania urządzeń do ewakuacji;
12)
stanu szyn i ich infrastruktury.
5. 
Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:
1)
5 godzin - dla wyciągów narciarskich;
2)
25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych - dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;
3)
50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu - dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;
4)
dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.
6. 
W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.
7. 
W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.
8. 
W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.
9. 
Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:
1)
zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;
2)
pracy hamulców;
3)
pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;
4)
pracy urządzeń elektrycznych;
5)
parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;
6)
stanie lin, połączeń i zakończeń lin;
7)
wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;
8)
zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.
10. 
W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.
11. 
Osoba:
1)
wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,
2)
przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń

- powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.