§ 7. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1850 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 11 września 2023 r.
§ 7.
1.
Przed przekazaniem i dopuszczeniem UTL do eksploatacji montujący wykonuje badania mające na celu potwierdzenie prawidłowego montażu oraz działania elementów, oddzielnie i w ramach kompletnego UTL.2.
Badania, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się w przypadku:1)
UTL montowanych po raz pierwszy w miejscu eksploatacji;2)
zmiany lokalizacji UTL.3.
Badanie przed przekazaniem UTL do eksploatacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:1)
sprawdzenie dokumentacji powykonawczej i zgodności wykonania z zatwierdzoną przez TDT dokumentacją techniczną;2)
badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu;3)
badanie ruchowe.4.
Badanie techniczne poszczególnych elementów po zmontowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, obejmuje badania:1)
stanu lin i ich zakończeń;2)
prowadników lin oraz prawidłowości pracy urządzeń podtrzymujących liny i urządzeń napinających;3)
odpowiednich odstępów między pojazdami lub urządzeniami holującymi a linami, w odniesieniu do innych elementów i ich lokalnego środowiska w najbardziej krytycznych warunkach ruchu;4)
połączenia pojazdów i urządzeń holujących z ruchomymi linami;5)
ruchu pojazdów i urządzeń holujących na trasie i w stacjach;6)
działania urządzeń elektrycznych;7)
działania urządzeń służących do komunikacji i sygnalizacji;8)
działania urządzeń bezpieczeństwa i kontroli w przypadku uszkodzenia podczas ruchu;9)
sprawności wszystkich hamulców i odpowiedniego sprzężenia ciernego w najbardziej niekorzystnych warunkach obciążeń; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;10)
działania układów napędowych i rodzajów pracy, włączając działanie urządzeń sterujących i kontrolujących, z uwzględnieniem wszystkich warunków obciążeń podczas ruchu; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzane na nieobciążonym urządzeniu;11)
działania urządzeń do ewakuacji;12)
stanu szyn i ich infrastruktury.5.
Badanie ruchowe, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, obejmuje kompletne UTL, po uruchomieniu wszystkich układów napędowych i trybów pracy oraz uwzględnieniu wszystkich ruchowych warunków obciążeń. Badanie ruchowe należy przeprowadzić po przeglądzie UTL zakończonym wynikiem pozytywnym. Przed rozpoczęciem badania ruchowego UTL powinno pracować nie krócej niż:1)
5 godzin - dla wyciągów narciarskich;2)
25 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu w przypadku kolei linowych wahadłowych - dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła stałe;3)
50 godzin dla napędu głównego, w tym co najmniej 5 godzin przy pełnym obciążeniu - dla urządzeń z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne;4)
dla pozostałych układów napędowych badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone dla co najmniej jednego pełnego cyklu pracy.6.
W przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie ruchowe powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu.7.
W przypadku UTL z pojazdami zaopatrzonymi we wprzęgła rozłączne badanie ruchowe powinno być przeprowadzone ze wszystkimi pojazdami.8.
W przypadku UTL przeznaczonych wyłącznie do transportu w górę badanie pod obciążeniem powinno być przeprowadzone przy największym dopuszczalnym obciążeniu.9.
Z przeprowadzonego badania UTL, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół, który powinien zawierać stwierdzenie o:1)
zgodności urządzenia z zatwierdzoną dokumentacją;2)
pracy hamulców;3)
pracy urządzeń, które kontrolują prawidłowy wjazd i wyjazd pojazdów, lub urządzeń holujących na i ze stacji;4)
pracy urządzeń elektrycznych;5)
parametrach elementów mechanicznych i elektrycznych;6)
stanie lin, połączeń i zakończeń lin;7)
wynikach badań ruchowych, zawierających szczegółowe informacje dotyczące prędkości ruchu, obciążenia, liczby godzin pracy oraz wyszczególnienie wszystkich usterek, jakie wystąpiły w trakcie badania, z podaniem ich przyczyn i sposobu ich usunięcia;8)
zachowaniu właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatacji.10.
W protokole zamieszcza się również imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie przed przekazaniem do eksploatacji oraz datę jego przeprowadzenia.11.
Osoba:1)
wykonująca czynności w zakresie zaplatania lin lub zalewania stożków,2)
przeprowadzająca badania w zakresie diagnostyki lin stalowych i ich zakończeń- powinna posiadać kwalifikacje sprawdzone i potwierdzone przez TDT.