§ 23. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.
§  23. 
1. 
Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.
2. 
Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:
1)
po wymianie lub naprawie:
a)
lin,
b)
pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,
c)
zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,
d)
układu hamulcowego lub jego elementu,
e)
układu napinania liny,
f)
urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,
g)
konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;
2)
po modernizacji uzgodnionej z TDT;
3)
po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.
3. 
Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:
1)
regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;
2)
protokoły pomiarów elektrycznych;
3)
zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;
4)
niezbędne rysunki i obliczenia;
5)
niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.
4. 
Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:
1)
sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;
2)
przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.
5. 
Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.
6. 
Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.
7. 
Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:
1)
UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
2)
instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;
3)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.