§ 23. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1850 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 11 września 2023 r.
§ 23.
1.
Celem badania doraźnego eksploatacyjnego jest potwierdzenie, czy dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana podsystemu, urządzenia bezpieczeństwa lub innego elementu UTL, jego demontaż i ponowny montaż, a także montaż UTL na nowym miejscu pracy, nie wpływa na bezpieczeństwo jego eksploatacji.2.
Badanie doraźne eksploatacyjne przeprowadza się na wniosek eksploatującego, w następujących przypadkach:1)
po wymianie lub naprawie:a)
lin,b)
pojazdów i urządzeń holujących oraz ich elementów,c)
zespołu napędowego lub nośnego elementu zespołu napędowego,d)
układu hamulcowego lub jego elementu,e)
układu napinania liny,f)
urządzeń bezpieczeństwa, zabezpieczających, sterowniczych i sygnalizacyjnych oraz urządzeń do ewakuacji,g)
konstrukcji nośnej UTL lub jej elementów;2)
po modernizacji uzgodnionej z TDT;3)
po zmianie miejsca pracy UTL wymagającej jego demontażu i ponownego montażu.3.
Podczas badania doraźnego eksploatacyjnego TDT sprawdza:1)
regulamin techniczny kolei lub instrukcję eksploatacji oraz protokoły z badań i kontroli eksploatacyjnych;2)
protokoły pomiarów elektrycznych;3)
zaświadczenia kwalifikacyjne badających, konserwujących i obsługujących UTL;4)
niezbędne rysunki i obliczenia;5)
niezbędne schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne.4.
Badanie doraźne eksploatacyjne UTL obejmuje:1)
sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTL zgodnie z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;2)
przeprowadzenie prób funkcjonowania UTL w zainstalowanej wersji montażowej, z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTL, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.5.
Próby, o których mowa w ust. 4 pkt 2, dla wyciągów narciarskich oraz przenośników przeprowadza się bez obciążenia.6.
Badanie doraźne eksploatacyjne może być przeprowadzone na wniosek eksploatującego w innych przypadkach niż określone w ust. 2; zakres tego badania uzgadnia się z TDT.7.
Badanie doraźne eksploatacyjne powinno potwierdzić, czy:1)
UTL jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;2)
instalacja i przeznaczenie UTL są zgodne z regulaminem technicznym kolei lub instrukcją eksploatacji;3)
napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje zostały umieszczone na UTL oraz są czytelne i zrozumiałe.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »