§ 14. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1850 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 11 września 2023 r.
§ 14.
1.
Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:1)
kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;2)
przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:a)
kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,b)
kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,c)
kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,d)
kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,e)
kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;3)
przegląd lin, w tym badania wizualne:a)
lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,b)
stanu zakończeń lin,c)
lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;4)
przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:a)
kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,b)
kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,c)
sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;5)
przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:a)
obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,b)
stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,c)
sprzętu do pomiaru siły wiatru;6)
przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:a)
sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,b)
demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,c)
sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,d)
sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,e)
pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,f)
przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,g)
sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,h)
sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.2.
Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.3.
W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.