§ 14. - Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń transportu liniowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1850 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 września 2023 r.
§  14. 
1. 
Podczas kontroli rocznej UTL poddawane jest szczegółowej kontroli wizualnej i badaniom obejmującym:
1)
kontrolę wizualną konstrukcji betonowych i stalowych oraz wszystkich innych konstrukcji, włączając drabiny, urządzenia zapobiegające przed upadkiem, pomosty do przeprowadzania przeglądów i mostki;
2)
przegląd urządzeń mechanicznych, elektrycznych i pozostałych, w tym:
a)
kontrolę wizualną i ruchową silników i elementów przekładni,
b)
kontrolę wizualną i ruchową hamulców, wyłączając hamulce pojazdowe, w różnych warunkach obciążeń i badanie przebiegu wyzwalania i działania, łącznie z rejestracją otrzymanych wyników; w przypadku wyciągów narciarskich oraz przenośników badanie to powinno być przeprowadzone na nieobciążonym urządzeniu,
c)
kontrolę wizualną krążków, baterii krążków i kół z podniesioną liną nośno-napędową, siodeł lin nośnych i kół,
d)
kontrolę wizualną urządzeń mechanicznych w stacjach, w tym urządzeń napinających,
e)
kontrolę wizualną i ruchową urządzeń do ewakuacji i do sprowadzania pojazdów do stacji, łącznie z ćwiczeniami ewakuacyjnymi;
3)
przegląd lin, w tym badania wizualne:
a)
lub magnetyczne zgodnie z postanowieniami norm,
b)
stanu zakończeń lin,
c)
lin sygnalizacyjnych, ich podparcia i mocowania;
4)
przegląd urządzeń elektrycznych, w tym:
a)
kontrolę wizualną przyrządów elektrycznych i urządzeń,
b)
kontrolę napięcia zasilania, zabezpieczeń przeciążeniowych, izolacji, ochrony przeciwporażeniowej i odgromowej,
c)
sprawdzenie stanu pojemności akumulatorów;
5)
przegląd urządzeń kontrolnych i sygnalizacyjnych, w tym przegląd stanu i działania:
a)
obwodów kontrolnych oraz urządzeń sygnalizacyjnych i zdalnego sterowania,
b)
stacji, wskaźników trasowych i wskaźników uszkodzeń pojazdu,
c)
sprzętu do pomiaru siły wiatru;
6)
przegląd pojazdów i urządzeń holujących, w tym:
a)
sprawdzenie stanu pojazdów i urządzeń holujących, włączając wprzęgła, zawieszenie, wózki pojazdów i osie zawieszeń, według instrukcji producenta,
b)
demontaż i kontrolę wizualną co najmniej 20 % wprzęgieł według instrukcji producenta; każde wprzęgło powinno być poddane takiej kontroli nie rzadziej niż co 5 lat,
c)
sprawdzenie działania i nastawienia urządzeń do kontroli wprzęgła i siły sprzężenia ciernego wprzęgieł z liną,
d)
sprawdzenie co najmniej 10 % wprzęgieł pod względem występowania poślizgu po linie pod działaniem siły równej wartości wymaganej; nie dotyczy to wyciągów narciarskich,
e)
pomiar siły wprzęgnięcia wszystkich wprzęgieł działających grawitacyjnie,
f)
przegląd działania drzwi pojazdów oraz urządzeń zamykających i ryglujących te drzwi,
g)
sprawdzenie sprawności urządzeń do pomiaru obciążenia pojazdu i do liczenia osób,
h)
sprawdzenie działania hamulców pojazdów łącznie z pomiarem ruchowej wytrzymałości progowej i wytrzymałości przed poślizgiem.
2. 
Wyniki kontroli i badań rocznych opisuje się w formularzu stanowiącym część składową regulaminu technicznego kolei lub instrukcji eksploatacji.
3. 
W przypadku negatywnego wyniku przeglądu lin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, należy dokonać ich wymiany z uwzględnieniem wymagań określonych w specyfikacjach technicznych.