Rozdział 7 - Zakres i terminy badań technicznych - Warunki techniczne dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać przenośniki kabinowe i krzesełkowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.77.827

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2001 r.

Rozdział  7

Zakres i terminy badań technicznych

§  35.
1.
Wytwórca eksploatujący lub naprawiający przenośnik przedstawia go do badania wraz z dokumentacją, o której mowa w § 32 ust. 1.
2.
Przenośnik przedstawiany do badania powinien być całkowicie zmontowany, sprawny technicznie i przygotowany do eksploatacji, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu i instrukcją eksploatacji.
3.
Badania przenośnika przeprowadzane u eksploatującego powinny być wykonane w jego obecności lub w obecności jego przedstawiciela oraz uprawnionych konserwatorów. Przeprowadzającemu badania powinna być udostępniona księga rewizyjna urządzenia technicznego.
§  36.
Organ właściwej jednostki dozoru technicznego wykonuje następujące rodzaje badań:
1)
badanie typu - badanie wykonane przed rozpoczęciem produkcji danego typu przenośnika (elementu),
2)
badanie odbiorcze - badanie przenośnika przed wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację,
3)
badania okresowe - wykonywane w toku eksploatacji przenośnika objętego dozorem pełnym,
4)
badania doraźne - wynikające z doraźnych potrzeb badania wykonywane jako eksploatacyjne, powypadkowe i kontrolne.
§  37.
1.
Badaniu typu, o którym mowa w § 36 pkt 1, mogą być poddane wytwarzane seryjnie elementy urządzeń technicznych.
2.
Przygotowanie elementów przenośników i zgłoszenie ich do organu właściwej jednostki dozoru technicznego wykonuje wytwarzający.
3.
Do zgłoszenia o przeprowadzenie badania typu powinno być dołączone oświadczenie wytwarzającego o właściwym przygotowaniu do badań przekazywanego elementu.
4.
Program badań jest ustalany przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
5.
Przeprowadzający badanie typu może wykorzystać lub uznać wyniki badań i opinii wykonanych przez wyspecjalizowane jednostki.
6.
W badaniach typu może uczestniczyć przedstawiciel wytwarzającego jako obserwator.
§  38.
Organ właściwej jednostki dozoru technicznego w ramach badań, o których mowa w § 36 pkt 2-4, dokonuje sprawdzenia:
1)
układów sterowniczych oraz działania przycisków, pedałów i dźwigni wyposażonych w sprężyny zwrotne celem stwierdzenia, czy wracają one do położenia zerowego po ustaniu sił zewnętrznych, a w przypadku aparatów elektrycznych niewyposażonych w sprężyny zwrotne - czy działa blokada zerowa,
2)
prawidłowości realizacji zasterowanych ruchów,
3)
działania łącznika "stop",
4)
układów cięgnowych i ich zamocowania:
a)
w zakresie zgodności z dokumentacją techniczną,
b)
stopnia zużycia, deformacji, rys i pęknięć ogniw oraz płytek łańcuchowych; zużycie ogniw łańcuchowych nie może być większe niż 5% wymiaru nominalnego (średnicy),
c)
stopnia zużycia, odkształceń, pęknięć lub deformacji cięgien linowych,
5)
działania zabezpieczeń mechanicznych i elektrycznych,
6)
zamocowania i osłonięcia przewodów elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych, możliwości ich uszkodzenia,
7)
możliwości kontrolowania pracy przenośników ze stanowiska operatora,
8)
zgodności z dokumentacją w zakresie przymocowania przenośnika do podłoża,
9)
działania zaworów zabezpieczających przed skutkami pęknięcia przewodów ciśnieniowych,
10)
działania wskaźników sygnalizacji i oświetlenia,
11)
zgodności z dokumentacją w zakresie wyposażenia w instrukcję eksploatacji, osprzęt i urządzenia pomocnicze,
12)
zastosowania rozwiązań eliminujących możliwość okaleczenia lub uwięzienia osób,
13)
działania ograniczników ruchów roboczych mechanizmów, takich jak: łączniki krańcowe, łączniki zbliżeniowe lub zawory; sprawdzenie powinno być dokonane bez obciążenia,
14)
wszystkich mechanizmów przenośnika w zakresie zgodności ich działania z instrukcją eksploatacji, a szczególnie pracy hamulców, sprzęgieł i przekładni.
§  39.
1.
W ramach badań, o których mowa w § 36 pkt 2-4, przeprowadza się próby z obciążeniem celem sprawdzenia, czy przenośnik:
1)
ma wymaganą stabilność,
2)
nie wykazuje dopuszczalnych odchyleń,
3)
nie przekracza dopuszczalnych prędkości,
4)
ma prawidłowo wyregulowane hamulce, zapewniające zatrzymanie przenośnika i utrzymanie go w tym położeniu,
5)
nie przekracza dopuszczalnych przyspieszeń i opóźnień,
6)
pracuje równomiernie wszystkimi mechanizmami pod nominalnym obciążeniem i przy ustalonej prędkości.
2.
Po przeprowadzeniu prób, o których mowa w ust. 1, należy sprawdzić, czy konstrukcja przenośnika nie wykazuje trwałego odkształcenia.
§  40.
1.
Badanie odbiorcze, o którym mowa w § 36 pkt 2, polega na:
1)
sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji technicznej, o której mowa w § 32 ust. 1,
2)
badaniu budowy przenośnika i jego montażu w zakresie zgodności z dokumentacją techniczną i wymaganiami określonymi w rozporządzeniu,
3)
przeprowadzeniu prób technicznych i sprawdzeniu przenośnika w warunkach jego gotowości do pracy.
2.
Pozytywny wynik badania odbiorczego stanowi podstawę do wystawienia przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego księgi rewizyjnej przenośnika.
3.
Dokumentacja, o której mowa w § 32 ust. 1 pkt 2, ust. 4 pkt 1-8, ust. 5 i § 33 pkt 1-5, powinna być ostemplowana i wszyta do księgi rewizyjnej. Drugi egzemplarz ostemplowanej dokumentacji pozostaje w aktach organu właściwej jednostki dozoru technicznego.
§  41.
1.
Badanie okresowe, o którym mowa w § 36 pkt 3, polega na:
1)
skontrolowaniu księgi rewizyjnej i dziennika konserwacji,
2)
sprawdzeniu protokołów pomiarów elektrycznych,
3)
sprawdzeniu, czy osoby konserwujące posiadają uprawnienia, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym,
4)
przeprowadzeniu badań, o których mowa w § 38 i 39, z wyjątkiem badań, o których mowa w § 38 pkt 9 i 11, oraz wyrywkowym sprawdzeniu konstrukcji nośnej w miejscach dostępnych do oględzin,
5)
przeprowadzeniu dodatkowych prób w zakresie ustalonym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
2.
Badania okresowe przenośników powinny być wykonane nie rzadziej niż raz w roku.
§  42.
1.
Badania doraźne eksploatacyjne, o których mowa w § 36 pkt 4, są przeprowadzane na wniosek eksploatującego, w szczególności po:
1)
stwierdzeniu niewłaściwego stanu technicznego przenośnika,
2)
wymianie cięgien nośnych przenośnika,
3)
wymianie lub naprawie całego zespołu w przenośniku,
4)
naprawie konstrukcji nośnej przenośnika lub wymianie jej elementów,
5)
wprowadzeniu zmian w układzie sterowniczym przenośnika.
2.
Badania doraźne powypadkowe są przeprowadzane po zgłoszeniu do organu właściwej jednostki dozoru technicznego niebezpiecznego uszkodzenia przenośnika lub nieszczęśliwego wypadku związanego z jego eksploatacją.
3.
Badania doraźne - kontrolne przeprowadzane są w przypadkach uzasadnionych stanem technicznym przenośnika.
4.
Zakres badań, o których mowa w ust. 1-3, ustala każdorazowo organ właściwej jednostki dozoru technicznego na podstawie ustaleń określonych w § 38 i 39.