Rozdział 3 - Wyposażenie - Warunki techniczne dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać przenośniki kabinowe i krzesełkowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.77.827

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2001 r.

Rozdział  3

Wyposażenie

§  15.
1.
Wyposażenie elektryczne powinno być wykonane i zainstalowane w sposób zapewniający jego dogodną i bezpieczną obsługę oraz spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach i Polskich Normach.
2.
Aparatura sterownicza powinna prawidłowo pracować przy zmianach napięcia zasilania w granicach ±10% napięcia znamionowego.
3.
Dopuszczalne zmiany napięć zasilania maszyn elektrycznych powinny być w granicach ±5% napięcia znamionowego.
4.
W obrębie przenośników należy stosować przewody miedziane opancerzone lub w osłonach metalowych. Przekrój przewodów izolowanych, narażonych na uszkodzenia mechaniczne, powinien wynosić co najmniej 2,5 mm2.
5.
Obwody siłowe napędów i ich połączenia powinny być wykonane z zastosowaniem oddzielnych przewodów wielożyłowych.
6.
Połączenia obwodów sterowania, sygnalizacji, oświetlenia i alarmu mogą być wykonane z zastosowaniem wspólnego przewodu wielożyłowego dostosowanego do obwodu o najwyższym napięciu.
§  16.
1.
Linia zasilająca przenośnik powinna być wyposażona w łącznik znajdujący się w miejscu ogólnie dostępnym.
2.
Łącznik, o którym mowa w ust. 1, powinien być oznaczony napisem informacyjnym "Wyłącznik główny", posiadać możliwość zamknięcia w stanie wyłączonym, a także odłączać wszystkie obwody z wyjątkiem oświetlenia.
3.
W uzasadnionych przypadkach przenośnik powinien być wyposażony w wiatromierz z łącznikiem bezpieczeństwa.
§  17.
1.
Obwody, w szczególności zasilania, sterowania, oświetlenia, ogrzewania i sygnalizacji, powinny być zabezpieczone przed skutkami przetężeń.
2.
Zabezpieczenia przeciążeniowe w obwodach zasilania silników prądu przemiennego powinny być zainstalowane we wszystkich fazach.
3.
Zanik napięcia lub zwarcie doziemne w obwodach wyposażenia elektrycznego nie powinny powodować powstania zagrożenia. W przypadku zaniku napięcia powinno nastąpić natychmiastowe unieruchomienie wszystkich mechanizmów. Przywrócenie zasilania nie powinno powodować samoczynnego uruchomienia mechanizmów.
§  18.
Urządzenia elektryczne powinny mieć zapewnioną skuteczną ochronę przepięciową przeciwporażeniową oraz odgromową, a także stan izolacji przewodów, zgodnie z wymaganiami określonymi w Polskich Normach.
§  19.
1.
Oświetleniowa instalacja elektryczna powinna spełniać wymagania określone w odrębnych przepisach i w Polskich Normach.
2.
W przypadku zaniku zasilania instalacji oświetleniowej powinno być przewidziane oświetlenie awaryjne dojść i przejść, służących do ewakuacji osób znajdujących się na przenośnikach. Do oświetlenia awaryjnego mogą być użyte lampy przenośne.
§  20.
1.
Ogranicznikami ruchów roboczych mogą być elektryczne łączniki końcowe i krańcowe oraz zawory hydrauliczne i pneumatyczne.
2.
Ograniczniki ruchów roboczych powinny być uruchamiane mechanicznie, w sposób wymuszony, lub powinna być przewidziana samoczynna kontrola działania ich łączników.
3.
Łączniki elektroniczne, zastosowane jako łączniki bezpieczeństwa, powinny być wyposażone w układ samoczynnej kontroli ich działania co najmniej przed każdym uruchomieniem przenośnika.
4.
W przypadkach uzasadnionych względami technicznymi dopuszcza się stosowanie ograniczników ruchów roboczych niemających kinematycznego sprzężenia z mechanizmem napędowym, zapewniających niezawodne zatrzymanie jego ruchu. Niezawodność działania mechanizmu powinna być zapewniona przez zdublowanie ograniczników.
5.
Elektryczne i elektroniczne ograniczniki ruchów roboczych bez sprzężenia kinematycznego z wyłączanym mechanizmem powinny posiadać układ automatycznej kontroli ich działania lub sygnalizację niesprawności, jeżeli jest uszkodzone urządzenie dublujące.
6.
W przypadku napędu hydraulicznego lub pneumatycznego z siłownikami wystarczającym zabezpieczeniem położeń krańcowych jest zastosowanie zaworów ograniczających ciśnienie robocze.
§  21.
1.
Kabina sterownicza - stanowisko dla operatora, zwana dalej "kabiną", powinna być tak zaprojektowana i wykonana, aby zapewniała bezpieczeństwo operatorowi oraz możliwość kontrolowania pracy wykonywanej przez maszynę.
2.
Operator powinien mieć zapewniony łatwy i bezpieczny dostęp do kabiny oraz podczas przebywania w kabinie zapewnioną widoczność terenu, na którym działa urządzenie.
3.
Konstrukcja kabiny oraz jej wyposażenie powinny być wykonane z materiałów niepalnych.
4.
Kabina powinna być:
1)
odpowiednio oświetlona i wyposażona w gaśnicę proszkową o wadze ładunku co najmniej 4 kg,
2)
ogrzewana, jeżeli temperatura wewnątrz kabiny może się obniżyć poniżej 14°C.
5.
Podłoga w kabinie powinna być wykonana w taki sposób, aby zapobiegała poślizgnięciu się operatora.
6.
W przenośnikach bez kabiny sterowniczej gaśnica, o której mowa w ust. 4 pkt 1, powinna znajdować się w miejscu sterowania przenośnika.