Rozdział 6 - Kontrola rodzaju używanego paliwa - Warunki, sposób i szczegółowy tryb wykonywania niektórych czynności przez inspektorów i pracowników kontroli skarbowej, sposób i tryb współpracy z Policją w zakresie wykonywanych czynności oraz wzory dokumentów stosowanych w sprawach zatrzymania osoby i kontroli rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu mechanicznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.152.899

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lipca 2011 r.

Rozdział  6

Kontrola rodzaju używanego paliwa

§  21. 
1. 
Inspektor przeprowadza kontrolę rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbki paliwa celem przeprowadzenia próby kwasowej albo przekazania jej do analizy dokonywanej przez laboratorium, o którym mowa w § 24.
2. 
W celu przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, inspektor w obecności kierującego pojazdem, a gdy jest to niemożliwe, w obecności przywołanego świadka, pobiera ze zbiornika kontrolowanego pojazdu próbkę paliwa w niezbędnej ilości, jednak nie większej niż 0,5 dm3.
3. 
Do pobrania próbki stosuje się urządzenie umożliwiające pobranie (zassanie) ze zbiornika pojazdu odpowiedniej ilości paliwa, a następnie przelanie go lub przetłoczenie do naczynia, w którym będzie poddane próbie kwasowej, lub do pojemników, w których zostanie przekazane do analizy, o której mowa w § 24 ust. 1.
4. 
Przed każdym pobraniem próbki urządzenie, o którym mowa w ust. 3, przepłukuje się paliwem pobranym ze zbiornika kontrolowanego pojazdu.
§  22. 
Do zatrzymania pojazdu lub innego środka przewozowego w celu przeprowadzenia kontroli rodzaju paliwa używanego do jego napędu stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 4 i 5.
§  23. 
1. 
Próbę kwasową, o której mowa w § 21 ust. 1, przeprowadza się przez dodanie odpowiedniej ilości próbki paliwa do naczynia, w którym znajduje się 18% wodny roztwór kwasu solnego, wymieszanie cieczy, a następnie pozostawienie mieszaniny przez okres 10 minut.
2. 
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od różowego do czerwonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
3. 
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od niebieskiego do zielonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych do celów żeglugi, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
§  24. 
1. 
W przypadku uzasadnionego zastrzeżenia co do wyników próby kwasowej, o której mowa w § 21 ust. 1, albo na żądanie kierującego pojazdem, dokonuje się analizy próbki paliwa przez wyspecjalizowane laboratorium, które uzyskało akredytację, na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości paliwa.
2. 
Pobrana do analizy próbka paliwa jest umieszczana w dwóch jednakowych szczelnie zamykanych pojemnikach, zabezpieczających paliwo przed zmianą jego cech charakterystycznych, oznaczonych w sposób zapewniający ustalenie pojazdu, z którego pobrano próbkę, kierującego tym pojazdem, daty i miejsca pobrania próbki i sposobu jej zabezpieczenia, oraz wyłączający zmianę ich zawartości w czasie przesyłki. W każdym z pojemników umieszcza się co najmniej 0,2 dm3 paliwa.
3. 
Próbkę paliwa umieszczoną w dwóch pojemnikach inspektor dostarcza niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od dnia pobrania próbki, do laboratorium, o którym mowa w ust. 1.
4. 
Paliwo zawarte w jednym z pojemników przeznacza się do badań, natomiast paliwo znajdujące się w drugim z pojemników stanowi zapas kontrolny laboratorium.
§  25. 
1. 
Z przeprowadzonej kontroli rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu mechanicznego sporządza się protokół, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
Jeżeli w wyniku kontroli, o której mowa w § 21 ust. 1, nie stwierdzono zastrzeżeń co do rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu mechanicznego, protokół sporządza się wyłącznie na żądanie kierującego kontrolowanym pojazdem, o czym należy go pouczyć.
3. 
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeżeli zachodzi konieczność przekazania próbki do analizy, o której mowa w § 24 ust. 1, sporządza się trzeci egzemplarz protokołu, który jest dołączany do przekazywanej próbki.
4. 
Egzemplarz protokołu otrzymuje kierujący kontrolowanym pojazdem.
§  26. 
Pozostałość pobranej próbki paliwa, niewykorzystaną do kontroli, przelewa się lub przetłacza z powrotem do zbiornika pojazdu, za zgodą kierującego pojazdem, a w przypadku braku zgody umieszcza się w pojemniku na zlewki.