§ 2. - Warunki przewozu rzeczy, które ze względu na kształt, rozmiary lub masę albo drogę przewozu mogą powodować trudności transportowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.9.130

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lutego 2000 r.
§  2.
1.
Przesyłkę nadzwyczajną stanowią w szczególności:
1)
rzeczy:
a)
przekraczające określoną skrajnię ładunkową lub załadowane z przekroczeniem tej skrajni,
b)
wymagające specjalistycznego taboru, urządzeń zabezpieczenia bądź organizacji przewozu ze względu na położenie środka ciężkości lub inne przyczyny związane z bezpieczeństwem przewozu,
c)
wymagające przewozu w wagonach z zagłębioną podłogą,
d)
o masie jednej sztuki ponad 60 ton,
e)
powodujące obciążenie na oś wagonu lub metr bieżący toru większe od dopuszczalnego choćby w części drogi przewozu,
f)
wymagające załadowania co najmniej na dwa wagony z ławami pokrętnymi, nie połączone ze sobą sprzęgami wagonowymi lub wagonem pośrednim,
2)
szyny, pręty stalowe do zbrojenia betonu oraz metale giętkie o długości ponad 36 m, ładowane co najmniej na dwa wagony bez ław pokrętnych,
3)
tabor kolejowy toczący się na własnych kołach, nie oznaczony znakami RIV, RIC lub MC,
4)
specjalistyczny tabor kolejowy toczący się na własnych kołach, np. dźwigi, maszyny torowe i drogowe,
5)
wagony z kołami o średnicy mniejszej niż 840 mm, w tym również oznaczone znakami RIV, RIC, MC,
6)
tabor kolejowy o prześwicie toru 1.524 mm o skrajni 0 - WM i 1 - WM.
2.
Przewóz przesyłek nadzwyczajnych jest realizowany z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa ruchu, właściwości rzeczy i możliwości eksploatacyjnych kolei.