Rozdział 2 - Przejazd pojazdów po drogach publicznych - Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych oraz pojazdów używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej oraz pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych, a także warunki przewozu osób pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży pożarnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.201.1454

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2011 r.

Rozdział  2

Przejazd pojazdów po drogach publicznych

§  3.
Ruch pojazdów specjalnych nienormatywnych odbywa się po zgłoszeniu przejazdu przez organizatora transportu:
1)
w Siłach Zbrojnych - właściwej terytorialnie wojskowej komendzie transportu;
2)
w Policji - komendantom wojewódzkim Policji właściwym ze względu na trasę przejazdu;
3)
w Straży Granicznej - kierownikom komórek organizacyjnych do spraw transportu właściwym ze względu na trasę przejazdu.
§  4.
1.
Termin, trasę i warunki przejazdu określa:
1)
w Siłach Zbrojnych:
a) 3
Szef komórki organizacyjnej właściwej do spraw transportu i ruchu wojsk podległej Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w przypadku przejazdów między regionalnymi bazami logistycznymi i przejazdów międzynarodowych,
b) 4
szefowie komórek organizacyjnych właściwych do spraw transportu i ruchu wojsk jednostek organizacyjnych Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w systemie zabezpieczenia logistycznego wojsk, w przypadku przejazdów na obszarze tych jednostek,
c)
komendanci wojskowych komend transportu, w przypadku przejazdów na obszarze odpowiedzialności dla pojazdów niewymagających pilotowania;
2)
w Policji - kierownik komórki organizacyjnej do spraw transportu komendy wojewódzkiej Policji właściwej ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu;
3)
w Straży Granicznej - kierownik komórki organizacyjnej do spraw transportu właściwej ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu.
2.
Kierownik jednostki (komórki) organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, wstrzymuje wykonanie przejazdu w przypadku, kiedy spowodowałby on istotne utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa.
§  5.
1.
Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu - 23 m,
2)
szerokość pojazdu - 3,20 m,
3)
wysokość pojazdu - 4,50 m

- powinien być pilotowany przez jeden pojazd.

2.
Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu - 28 m,
2)
szerokość pojazdu - 3,60 m,
3)
wysokość pojazdu - 4,70 m

- powinien być pilotowany przez dwa pojazdy poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu.

3.
Kolumna pojazdów specjalnych nienormatywnych licząca sześć i więcej pojazdów podlega pilotowaniu przez dwa pojazdy poruszające się z przodu i z tyłu kolumny.
4.
Pilotowaniu podlega również:
1)
pojazd gąsienicowy, z wyjątkiem pojazdów na gąsienicach gumowych;
2)
pojazd wyposażony tylko w jedno światło drogowe lub mijania, w światło obrysowe lub odblaskowe, niebędący pojazdem jednośladowym, poruszający się w warunkach niedostatecznej widoczności.
§  6.
W okresie stanu wyjątkowego, stanu klęski żywiołowej, a także w czasie prowadzenia akcji ratowniczej lub akcji związanej z przywracaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego przepisów § 3-5 nie stosuje się.
§  7.
Pilotowanie pojazdów, o których mowa w § 5, wykonują:
1)
Żandarmeria Wojskowa;
2)
pododdziały regulacji ruchu Sił Zbrojnych;
3)
jednostki organizacyjne Policji i Straży Granicznej, do których należą pilotowane pojazdy.
§  8.
1.
O potrzebie pilotowania przez Żandarmerię Wojskową jednostka (komórka) organizacyjna, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, zawiadamia:
1)
komendanta oddziału Żandarmerii Wojskowej, właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia pilotowania, gdy trasa przejazdu przebiega tylko przez obszar jego właściwości,
2)
Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, gdy trasa przejazdu przebiega przez obszary właściwości co najmniej dwóch oddziałów Żandarmerii Wojskowej

- w terminie nie krótszym niż siedem dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu.

2.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno mieć formę pisemną i zawierać w szczególności:
1)
nazwę, adres, numer telefonu i faksu jednostki organizacyjnej, do której należą pojazdy, które będą pilotowane;
2)
liczbę pojazdów;
3)
numery rejestracyjne pojazdów;
4)
rodzaj przewożonych ładunków;
5)
gabaryty pojazdów nienormatywnych;
6)
harmonogram przejazdu, zawierający w szczególności:
a)
miejsca, adresy, daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia pilotowania,
b)
numery dróg oraz nazwy ulic w miastach, po których będzie odbywał się przejazd,
c)
godziny przejazdu przez miasta większe niż mające pięćdziesiąt tysięcy mieszkańców i przez granice województw,
d)
miejsca i czas planowanych postojów.
§  9.
Pojazdem pilotującym powinien być oznakowany pojazd samochodowy:
1)
Żandarmerii Wojskowej lub pododdziału regulacji ruchu Sił Zbrojnych;
2)
Policji lub Straży Granicznej.
§  10.
1.
Pilotowanie jako zespół czynności wykonywanych na drodze ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu podczas trwania przejazdu pojazdu lub kolumny pojazdów.
2.
Pilot jest osobą upoważnioną do wydawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego, bezpośrednio odpowiedzialną za zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację utrudnień w ruchu drogowym w czasie przejazdu pojazdu.
3.
Zadania, o których mowa w ust. 1, pilot realizuje w szczególności przez:
1)
właściwą organizację przejazdu;
2)
bezpośredni nadzór nad pojazdami w czasie ich przejazdu i postoju;
3)
kierowanie ruchem drogowym według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  11.
W sytuacji, kiedy zaistnieje nieprzewidziane, istotne utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, pilotowanie pojazdów należy przerwać. Decyzję o przerwaniu i wznowieniu pilotowania pojazdów podejmuje pilot.
§  12.
Postój pojazdów specjalnych nienormatywnych odbywa się poza jezdnią i poboczem drogi oraz poza terenem zabudowanym (z wyjątkiem kompleksów wojskowych, policyjnych i Straży Granicznej).
3 § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 2011 r. (Dz.U.11.243.1448) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 2011 r.
4 § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 2011 r. (Dz.U.11.243.1448) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 2011 r.