Rozdział 3 - Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy - Warunki eksploatacji lotnisk.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1014 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 26 maja 2023 r.
Rozdział 3
Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy
Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy
§ 22.
Zarządzający lotniskiem ustanawia i utrzymuje na lotnisku SMS spełniający wymagania określone w § 3.§ 23.
W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża na lotnisku procedury operacyjne, które określają sposób postępowania w zakresie:1)
zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;2)
inspekcji PRN;3)
ruch pojazdów i osób na lotnisku;4)
zarządzania płytą postojową;5)
bezpieczeństwa na płycie postojowej;6)
eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;7)
eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;8)
odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;9)
bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;10)
kontroli przeszkód lotniczych;11)
przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;12)
udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu;13)
usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN;14)
kontroli dostępu do PRN.§ 24.
1.
Inspekcje PRN powinny być prowadzone co najmniej raz dziennie przed rozpoczęciem operacji lotniskowych, a dodatkowo także po przejściu wichury lub burzy, po zaistnieniu incydentu lub wypadku lotniczego w PRN lub pojawieniu się innych zagrożeń dla operacji lotniskowych.2.
Inspekcje PRN obejmują sprawdzenie co najmniej stanu technicznego nawierzchni dróg startowych i dróg kołowania, w tym obecności śniegu, lodu lub obcych przedmiotów, sprawności pomocy wzrokowych oraz obecności przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego otoczeniu, w tym zwłaszcza na podejściu do lądowania.3.
Wyniki inspekcji PRN i podjęte działania naprawcze powinny być dokumentowane i przechowywane przez okres 3 lat.§ 25.
1. 3
Dostęp do PRN powinny mieć wyłącznie osoby i pojazdy, których obecność jest niezbędna do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem lotniska.2.
Osoby poruszające się w PRN używają kamizelek ostrzegawczych lub ubioru z elementami odblaskowymi.§ 25a.
Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien posiadać prawo jazdy kategorii odpowiedniej dla danego pojazdu.§ 26.
1.
Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku powinny określać w szczególności dozwolone prędkości jazdy.2.
Pojazd na lotnisku powinien zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne do obsługi tego statku powietrznego.3.
Pojazd ratowniczy biorący udział w akcji ratowniczej ma pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu na lotnisku.4.
Pojazd poruszający się w PRN ustępuje pierwszeństwa statkowi powietrznemu.5.
Pojazd, z wyłączeniem oznakowanego pojazdu służb państwowych i pojazdu ratowniczego, znajdujący się w polu manewrowym lotniska porusza się z włączonymi lampami ostrzegawczymi, błyskowymi koloru żółtego.6.
Na lotnisku kontrolowanym pojazd poruszający się w PRN powinien posiadać środki łączności zapewniające dwukierunkową łączność radiową, z wyjątkiem sytuacji, gdy temu pojazdowi towarzyszy inny pojazd wyposażony w takie środki łączności.§ 27.
Procedury zarządzania płytą postojową powinny określać:1)
zasady przydzielania stanowisk postojowych i sposób ustawiania statków powietrznych;2)
standardowe drogi kołowania;3)
zadania i obowiązki koordynatora ruchu naziemnego, jeżeli taka służba lotniskowa istnieje na danym lotnisku.§ 28.
Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej zapewniające bezpieczeństwo dla znajdujących się na niej osób, statków powietrznych, pojazdów oraz urządzeń dotyczą:1)
zachowania się w strefach niebezpiecznych wokół statku powietrznego;2)
ruchu pojazdów na płycie postojowej;3)
wykonywania prac związanych z obsługą naziemną, w tym tankowania statków powietrznych;4)
sprzątania zanieczyszczeń stałych i płynnych;5)
poruszania się pieszych.§ 29.
Lotnisko użytkowane w zimie powinno być wyposażone w sprzęt i środki techniczne niezbędne do usuwania śniegu, lodu i błota pośniegowego z powierzchni PRN.§ 30.
Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedury, o których mowa w § 17, spełniające wymagania w nim określone.§ 31.
1.
Zarządzający lotniskiem monitoruje i kontroluje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla operacji lotniskowych.2.
Inspekcje terenu lotniska obejmują:1)
ocenę stanu ogrodzenia lotniska, jeżeli lotnisko jest ogrodzone;2)
obecność zwierząt na terenie lotniska;3)
miejsca zlokalizowane na terenie lotniska mogące sprzyjać żerowaniu ptaków lub stanowić dla nich miejsce lęgów, schronienia lub odpoczynku.3.
Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:1)
czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;2)
działania dotyczące identyfikacji stref zlokalizowanych w otoczeniu lotniska, w których mogą występować potencjalne zagrożenia dla operacji lotniskowych ze strony ptaków;3)
środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;4)
czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia zderzenia statku powietrznego ze zwierzęciem;5)
sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.§ 31a.
Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM.§ 31b.
Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN określają co najmniej:1)
dane kontaktowe zawierające numer telefonu lub faksu lub adres email podmiotów, z którymi zawarto umowę lub porozumienie dotyczące usuwania unieruchomionych statków powietrznych, oraz osób odpowiedzialnych za koordynację tych działań;2)
zasady powiadamiania i uzgadniania z właścicielem lub użytkownikiem unieruchomionego statku powietrznego sposobu i czasu usunięcia tego statku powietrznego oraz warunków jego zabezpieczenia;3)
zasady dokumentowania przebiegu usuwania unieruchomionego statku powietrznego;4)
warunki konieczne do spełnienia przed przystąpieniem do usuwania unieruchomionego statku powietrznego, w tym dotyczące działania lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, właściwej komisji badania wypadków lotniczych, prokuratora lub Policji.3 § 25 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2022 r. (Dz.U.2023.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2023 r.