Rozdział 3 - Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy  - Warunki eksploatacji lotnisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1014 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 maja 2023 r.

Rozdział  3

Warunki eksploatacji lotnisk, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji, o której mowa w art. 59a ust. 2 ustawy 

§  22. 
Zarządzający lotniskiem ustanawia i utrzymuje na lotnisku SMS spełniający wymagania określone w § 3.
§  23. 
W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji lotniska zarządzający lotniskiem opracowuje i wdraża na lotnisku procedury operacyjne, które określają sposób postępowania w zakresie:
1)
zgłaszania informacji do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy;
2)
inspekcji PRN;
3)
ruch pojazdów i osób na lotnisku;
4)
zarządzania płytą postojową;
5)
bezpieczeństwa na płycie postojowej;
6)
eksploatacji i utrzymania nawierzchni PRN;
7)
eksploatacji pomocy wzrokowych i systemu zasilania elektrycznego;
8)
odśnieżania PRN, jeżeli lotnisko jest użytkowane w zimie;
9)
bezpieczeństwa operacji lotniskowych w czasie wykonywania prac na lotnisku;
10)
kontroli przeszkód lotniczych;
11)
przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt;
12)
udzielania pomocy statkom powietrznym, które znalazły się w niebezpieczeństwie na lotnisku lub w jego pobliżu;
13)
usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN;
14)
kontroli dostępu do PRN.
§  24. 
1. 
Inspekcje PRN powinny być prowadzone co najmniej raz dziennie przed rozpoczęciem operacji lotniskowych, a dodatkowo także po przejściu wichury lub burzy, po zaistnieniu incydentu lub wypadku lotniczego w PRN lub pojawieniu się innych zagrożeń dla operacji lotniskowych.
2. 
Inspekcje PRN obejmują sprawdzenie co najmniej stanu technicznego nawierzchni dróg startowych i dróg kołowania, w tym obecności śniegu, lodu lub obcych przedmiotów, sprawności pomocy wzrokowych oraz obecności przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego otoczeniu, w tym zwłaszcza na podejściu do lądowania.
3. 
Wyniki inspekcji PRN i podjęte działania naprawcze powinny być dokumentowane i przechowywane przez okres 3 lat.
§  25. 
1.  3
 Dostęp do PRN powinny mieć wyłącznie osoby i pojazdy, których obecność jest niezbędna do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem lotniska.
2. 
Osoby poruszające się w PRN używają kamizelek ostrzegawczych lub ubioru z elementami odblaskowymi.
§  25a. 
Kierowca pojazdu poruszającego się po lotnisku powinien posiadać prawo jazdy kategorii odpowiedniej dla danego pojazdu.
§  26. 
1. 
Procedury dotyczące ruchu pojazdów na lotnisku powinny określać w szczególności dozwolone prędkości jazdy.
2. 
Pojazd na lotnisku powinien zachować odległość nie mniejszą niż 3 m od nieruchomego statku powietrznego z niepracującymi silnikami, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest to konieczne do obsługi tego statku powietrznego.
3. 
Pojazd ratowniczy biorący udział w akcji ratowniczej ma pierwszeństwo przed innymi uczestnikami ruchu na lotnisku.
4. 
Pojazd poruszający się w PRN ustępuje pierwszeństwa statkowi powietrznemu.
5. 
Pojazd, z wyłączeniem oznakowanego pojazdu służb państwowych i pojazdu ratowniczego, znajdujący się w polu manewrowym lotniska porusza się z włączonymi lampami ostrzegawczymi, błyskowymi koloru żółtego.
6. 
Na lotnisku kontrolowanym pojazd poruszający się w PRN powinien posiadać środki łączności zapewniające dwukierunkową łączność radiową, z wyjątkiem sytuacji, gdy temu pojazdowi towarzyszy inny pojazd wyposażony w takie środki łączności.
§  27. 
Procedury zarządzania płytą postojową powinny określać:
1)
zasady przydzielania stanowisk postojowych i sposób ustawiania statków powietrznych;
2)
standardowe drogi kołowania;
3)
zadania i obowiązki koordynatora ruchu naziemnego, jeżeli taka służba lotniskowa istnieje na danym lotnisku.
§  28. 
Procedury bezpieczeństwa na płycie postojowej zapewniające bezpieczeństwo dla znajdujących się na niej osób, statków powietrznych, pojazdów oraz urządzeń dotyczą:
1)
zachowania się w strefach niebezpiecznych wokół statku powietrznego;
2)
ruchu pojazdów na płycie postojowej;
3)
wykonywania prac związanych z obsługą naziemną, w tym tankowania statków powietrznych;
4)
sprzątania zanieczyszczeń stałych i płynnych;
5)
poruszania się pieszych.
§  29. 
Lotnisko użytkowane w zimie powinno być wyposażone w sprzęt i środki techniczne niezbędne do usuwania śniegu, lodu i błota pośniegowego z powierzchni PRN.
§  30. 
Zarządzający lotniskiem ustanawia i wdraża procedury, o których mowa w § 17, spełniające wymagania w nim określone.
§  31. 
1. 
Zarządzający lotniskiem monitoruje i kontroluje obecność zwierząt występujących na lotnisku, które mogą stanowić zagrożenie dla operacji lotniskowych.
2. 
Inspekcje terenu lotniska obejmują:
1)
ocenę stanu ogrodzenia lotniska, jeżeli lotnisko jest ogrodzone;
2)
obecność zwierząt na terenie lotniska;
3)
miejsca zlokalizowane na terenie lotniska mogące sprzyjać żerowaniu ptaków lub stanowić dla nich miejsce lęgów, schronienia lub odpoczynku.
3. 
Procedury przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt powinny określać:
1)
czynności dotyczące identyfikacji zagrożeń ze strony zwierząt dla operacji lotniskowych;
2)
działania dotyczące identyfikacji stref zlokalizowanych w otoczeniu lotniska, w których mogą występować potencjalne zagrożenia dla operacji lotniskowych ze strony ptaków;
3)
środki i metody stosowane przez zarządzającego lotniskiem w celu kontrolowania, eliminowania lub minimalizowania zagrożeń ze strony zwierząt, w tym wnioskowanie o dokonanie redukcyjnego odstrzału zwierzyny, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 6 ustawy, oraz o wydanie zezwoleń z zakresu ochrony gatunkowej;
4)
czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia zderzenia statku powietrznego ze zwierzęciem;
5)
sposób sporządzania oceny skuteczności czynności podejmowanych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom ze strony zwierząt.
§  31a. 
Zarządzający lotniskiem zapewnia w terminach i godzinach otwarcia lotniska udzielenie pierwszej pomocy na lotnisku oraz możliwość wezwania zespołu ratownictwa medycznego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 ustawy o PRM.
§  31b. 
Procedury usuwania statków powietrznych unieruchomionych w PRN określają co najmniej:
1)
dane kontaktowe zawierające numer telefonu lub faksu lub adres email podmiotów, z którymi zawarto umowę lub porozumienie dotyczące usuwania unieruchomionych statków powietrznych, oraz osób odpowiedzialnych za koordynację tych działań;
2)
zasady powiadamiania i uzgadniania z właścicielem lub użytkownikiem unieruchomionego statku powietrznego sposobu i czasu usunięcia tego statku powietrznego oraz warunków jego zabezpieczenia;
3)
zasady dokumentowania przebiegu usuwania unieruchomionego statku powietrznego;
4)
warunki konieczne do spełnienia przed przystąpieniem do usuwania unieruchomionego statku powietrznego, w tym dotyczące działania lotniskowych służb ratowniczo-gaśniczych, właściwej komisji badania wypadków lotniczych, prokuratora lub Policji.
3 § 25 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2022 r. (Dz.U.2023.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2023 r.