§ 3. - Warunki eksploatacji lotnisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1014 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 maja 2023 r.
§  3. 
1. 
System zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach, o którym mowa w art. 68 ust. 3 pkt 3 ustawy, zwany dalej "SMS", spełnia wymagania określone w pkt 4.1.1 lit. b i 4.1.9 w rozdziale 4 Załącznika 19 "Zarządzanie bezpieczeństwem" do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 10 stycznia 2020 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 2).
2. 
SMS określa się w instrukcji operacyjnej lotniska i uwzględnia on co najmniej:
1)
politykę bezpieczeństwa i jej cele, uwzględniającą:
a)
zaangażowanie i odpowiedzialność zarządzającego lotniskiem lub osoby przez niego upoważnionej do zarządzania lotniskiem,
b)
określenie odpowiedzialności i obowiązków personelu lotniska w zakresie bezpieczeństwa,
c)
koordynację planowania działań w sytuacjach awaryjnych na lotnisku, w tym sytuacji zagrożenia z udziałem statków powietrznych,
d)
opis systemu zgłaszania informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym zdarzeń z udziałem statków powietrznych;
2)
proces zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa, obejmujący:
a)
identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa,
b)
analizę ryzyka,
c)
ewaluację ryzyka, w tym określenie poziomu akceptowalności ryzyka,
d)
postępowanie z ryzykiem, w tym sposoby obniżania poziomu ryzyka dotyczącego bezpieczeństwa;
3)
sposób zapewniania bezpieczeństwa, obejmujący:
a)
monitorowanie i mierzenie poziomu bezpieczeństwa,
b)
zarządzanie zmianami wprowadzanymi na lotnisku, w tym przeprowadzanie analizy bezpieczeństwa, przed dokonaniem istotnej zmiany eksploatacyjnej i technicznej cech lotniska, o której mowa w art. 61 ust. 1 ustawy,
c)
ciągłe doskonalenie SMS oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa;
4)
opis działań związanych z promowaniem bezpieczeństwa realizowanych przez:
a)
zapewnianie szkoleń dla personelu lotniska z zakresu SMS,
b)
wdrożenie skutecznego systemu komunikowania się i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa wśród personelu lotniska,
c)
rozpowszechnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa dla potrzeb zainteresowanych podmiotów prowadzących działalność na lotnisku oraz operatorów statków powietrznych korzystających z lotniska.
3. 
Analiza bezpieczeństwa, o której mowa w ust. 2 pkt 3 lit. b:
1)
obejmuje:
a)
identyfikację zakresu zmiany,
b)
identyfikację zagrożeń,
c)
określenie kryteriów bezpieczeństwa stosowanych do zmiany,
d)
analizę ryzyka w odniesieniu do szkodliwych skutków lub poprawy bezpieczeństwa związanego ze zmianą,
e)
ocenę ryzyka oraz, w razie potrzeby, łagodzenie ryzyka dla zmiany w celu spełnienia kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku,
f)
sposób weryfikacji zgodności wprowadzanej do stosowania zmiany z zakresem, który był przedmiotem oceny bezpieczeństwa, oraz spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, przed wprowadzeniem zmiany do stosowania,
g)
określenie wymogów w zakresie monitorowania spełniania kryteriów bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku, po wprowadzeniu zmiany do stosowania;
2)
uwzględnia:
a)
specyfikę lotniska, warunki jego eksploatacji, sposób jego zarządzania oraz czynniki ludzkie ulegające zmianie,
b)
powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a resztą systemu,
c)
powiązania i wzajemne oddziaływanie między elementami podlegającymi zmianie a otaczającym środowiskiem, w którym mają działać,
d)
pełny cykl wprowadzania zmiany od momentu jej zdefiniowania do praktycznego stosowania.
4. 
Zarządzający lotniskiem wyznacza osobę posiadającą doświadczenie i wiedzę specjalistyczną w zakresie operacji lotniskowych lub obsługi technicznej lotniska, która pełni funkcję kierownika do spraw bezpieczeństwa, odpowiedzialnego za wdrożenie SMS oraz kierowanie, nadzór i właściwe działanie SMS.