§ 4. - Warunki dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.788

Akt utracił moc
Wersja od: 28 października 2015 r.
§  4.
1.
We wniosku o przydzielenie trasy pociągu, zwanym dalej "wnioskiem", zawiera się w szczególności następujące informacje:
1)
rodzaj wykonywanych przewozów;
2)
czy pociąg ma kursować w ramach cyklicznego rozkładu jazdy;
3)
parametry pociągu:
a)
maksymalną prędkość pociągu wynikającą z parametrów taboru,
b)
masę pociągu,
c)
maksymalny nacisk osi,
d)
długość pociągu,
e)
sposób nastawienia hamulca.
2.
Zarządca rozpatruje tylko wnioski:
1)
złożone w terminie wymaganym ustawą bądź regulaminem, o którym mowa w art. 32 ustawy, zwanym dalej "regulaminem";
2)
w których zawarto informacje określone w ust. 1;
3)
w których zawarto informacje niezbędne do opracowania rozkładu jazdy pociągów określone przez zarządcę w regulaminie.
3.
Zarządca może odmówić rozpatrzenia wniosku w przypadku braku możliwości korzystania z infrastruktury kolejowej w wyniku:
1)
realizacji postanowień porozumień międzynarodowych zawieranych pomiędzy zarządcami w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową;
2)
wyłączenia z eksploatacji linii kolejowej lub jej części;
3)
wszczęcia procedury likwidacji linii kolejowej lub jej części, o której mowa w art. 9 ustawy.
4.
Wnioski niespełniające wymogów, o których mowa w ust. 2, oraz wnioski, o których mowa w ust. 3, niezwłocznie zwraca się przewoźnikowi wraz ze wskazaniem przyczyny zwrotu w celu umożliwienia przewoźnikowi naniesienia niezbędnych zmian w terminie określonym przez zarządcę w regulaminie.
5.
W przypadku wniosków dotyczących rocznego rozkładu jazdy:
1)
zarządca opracowuje projekt rocznego rozkładu jazdy, biorąc pod uwagę:
a)
obowiązek uwzględnienia zasad określonych w art. 30 ust. 2 ustawy,
b)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów zapewniających lepsze wykorzystanie zdolności przepustowej,
c)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów, dla których przewoźnik wskazał we wniosku, że mają kursować w ramach cyklicznego rozkładu jazdy,
d)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów, dla których przewidziano większą liczbę dni kursowania;
2)
zarządca w przypadku kolizji tras pociągów jest obowiązany zapewnić możliwie najlepszą realizację zgłoszonych potrzeb w drodze konsultacji z przewoźnikami, które obejmują:
a)
poinformowanie przewoźników, w postaci papierowej lub elektronicznej, o wystąpieniu kolizji tras niezwłocznie po jej ujawnieniu wraz z:
niezbędną informacją dotyczącą wnioskowanych tras kolizyjnych, bez ujawniania tożsamości pozostałych przewoźników, chyba że zainteresowani przewoźnicy wyrażą zgodę na takie ujawnienie,
przedstawieniem propozycji zarządcy rozwiązania sytuacji kolizyjnej, z uwzględnieniem pierwszeństwa w opracowaniu tras pociągów, o którym mowa w pkt 1, w tym propozycji tras alternatywnych, o ile są możliwe,
informacją na temat kryteriów uwzględnianych w ramach procesu przydzielania tras pociągów,
b)
akceptację ze strony przewoźników zaproponowanej propozycji bądź zgłoszenie uwag i przedstawienie przez przewoźników możliwych ustępstw w zakresie złożonych wniosków, przy czym brak odpowiedzi przewoźnika w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania informacji od zarządcy traktowany jest jako akceptacja przedstawionej propozycji;
3)
zarządca przekazuje przewoźnikom do uzgodnienia dotyczącą ich część projektu rocznego rozkładu jazdy nie później niż trzy miesiące po upływie określonego w regulaminie terminu składania wniosków;
4)
w terminie miesiąca od dnia otrzymania projektu, o którym mowa w pkt 3, przewoźnik akceptuje projekt albo zgłasza uwagi lub proponuje zmiany dotyczącej go części projektu w zakresie, w jakim nie spełnia ona wymagań ujętych w złożonych przez niego i przyjętych przez zarządcę wnioskach;
5)
zarządca, jeżeli nie może uwzględnić uwag lub zrealizować zmian, o których mowa w pkt 4, powiadamia o tym przewoźnika nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich zgłoszenia;
6)
przewoźnik w przypadku, o którym mowa w pkt 5, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia, ma możliwość wycofania wniosków, dla których projekt, o którym mowa w pkt 3, nie spełnia wymagań określonych we wniosku; w odniesieniu do wniosków, które nie zostały wycofane, zarządca przyjmuje, że przewoźnik zaakceptował projekt, o którym mowa w pkt 3;
7)
jeżeli jest możliwe uwzględnienie uwag i zrealizowanie zmian, o których mowa w pkt 4, zarządca uzgadnia z przewoźnikiem projekt rocznego rozkładu jazdy nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia przewoźnika w tej sprawie.
6.
W przypadku wniosków dotyczących zmian rocznego rozkładu jazdy, o których mowa w art. 30 ust. 5b ustawy:
1)
zarządca rozpatruje je, biorąc pod uwagę:
a)
pierwszeństwo wniosków, które stanowią korektę tras już przydzielonych,
b)
zasady określone w art. 30 ust. 2 ustawy,
c)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów zapewniających lepsze wykorzystanie zdolności przepustowej,
d)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów, dla których przewoźnik wskazał we wniosku, że mają kursować w ramach cyklicznego rozkładu jazdy,
e)
pierwszeństwo w opracowaniu tras pociągów, dla których przewidziano większą liczbę dni kursowania;
2)
zarządca, w terminie określonym w regulaminie, opracowuje projekt rozkładu jazdy i udostępnia przewoźnikowi do uzgodnienia dotyczącą go część albo informuje o braku zdolności przepustowej;
3)
przewoźnik, w terminie określonym w regulaminie, akceptuje dotyczącą go część projektu zmiany rocznego rozkładu jazdy albo zgłasza uwagi lub proponuje zmiany w zakresie, w jakim nie spełnia ona wymagań ujętych w złożonych przez niego i przyjętych przez zarządcę wnioskach;
4)
jeżeli zarządca nie może uwzględnić uwag lub zrealizować zmian, o których mowa w pkt 3, powiadamia o tym przewoźnika w terminie określonym w regulaminie;
5)
jeżeli jest możliwe uwzględnienie uwag lub zrealizowanie zmian, o których mowa w pkt 3, zarządca uzgadnia z przewoźnikiem projekt zmiany rocznego rozkładu jazdy, w terminie określonym w regulaminie.
7.
W przypadkach, o których mowa w ust. 5 i 6, na podstawie uzgodnionego projektu rozkładu jazdy zarządca opracowuje rozkład jazdy i udostępnia go przewoźnikowi.
8.
W przypadku wniosków dotyczących indywidualnego rozkładu jazdy zarządca rozpatruje je, biorąc pod uwagę planowany termin przejazdu oraz kolejność złożenia wniosków.