§ 9. - Warunki dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.107.737

Akt utracił moc
Wersja od: 13 września 2008 r.
§  9.
1.
Do kalkulacji stawek przyjmuje się:
1)
koszty stałe obejmujące:
a)
amortyzację,
b)
koszt utrzymania bieżącego linii kolejowych,
c)
koszt prowadzenia ruchu;
2)
koszty zmienne;
3)
koszt obsługi kredytów;
4)
narzut naprawczo-utrzymaniowy.
2.
Koszt jednostkowy obsługi kredytów jest ilorazem kosztu obsługi kredytów zaciągniętych przez zarządcę na rozwój i modernizację infrastruktury i liczby pociągokilometrów planowanych do wykonania na sieci zarządcy.
3.
Narzut naprawczo-utrzymaniowy nie może być większy niż 0,9 % sumy kosztów stałych i kosztów zmiennych. Jednostkowy narzut naprawczo-utrzymaniowy jest ilorazem niezbędnych nakładów zarządcy infrastruktury na rozwój własnego potencjału naprawczego i utrzymaniowego w zakresie bieżącego utrzymania i prowadzenia ruchu oraz liczby pociągokilometrów planowanych do wykonania na sieci zarządcy.
4. 7
Jednostkowy koszt stały jednego pociągokilometra przyjęty do obliczania stawki, o której mowa w § 8 ust. 2, różnicuje się zależnie od standardu odcinka określonej kategorii linii kolejowej, wyrażonego dopuszczalną prędkością techniczną tego odcinka z uwzględnieniem ograniczeń stałych; koszty jednostkowe rosną wraz ze wzrostem standardu linii lub jej odcinka.
5. 8
Jednostkowy koszt zmienny jednego pociągokilometra, o którym mowa w § 8 ust. 2, przyjęty do obliczania stawek, różnicuje się zależnie od całkowitej masy brutto pociągu oraz od dopuszczalnych prędkości technicznych dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych.
6. 9
Stawki jednostkowe opłaty podstawowej przedstawia się w zestawieniu, podając w poszczególnych jego wierszach całkowite masy brutto pociągów, a w poszczególnych jego kolumnach dopuszczalne prędkości techniczne dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych, odrębnie dla pociągów, o których mowa w § 8 ust. 1; przedziały różnicujące dopuszczalną prędkość techniczną odcinków linii kolejowej oraz masę brutto pociągu dla obliczania jednostkowego kosztu zmiennego określa zarządca infrastruktury w przedziałach wartości.
7.
Zarządca może wobec przewoźników kolejowych świadczących usługi publiczne stosować minimalną stawkę jednostkową opłaty podstawowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej związane z działalnością wykonywaną zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych w zakresie przewozu osób, która nie może być niższa niż koszty zmienne ponoszone przez zarządcę w związku z przejazdem określonego pociągu.
8.
Stawka dostępu za jeden pociągokilometr dla całopociągowych przewozów intermodalnych jest sumą jednostkowych kosztów zmiennych, kosztu jednostkowego obsługi kredytów i jednostkowego narzutu naprawczo-utrzymaniowego.
7 § 9 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.552) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
8 § 9 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.552) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
9 § 9 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.552) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.