§ 7. - Warunki dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.83.768

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2004 r.
§  7.
1.
Opłata podstawowa jest ustalana jako iloczyn wykonanych pociągo-kilometrów i stawki jednostkowej właściwej dla określonej kategorii odcinka linii kolejowej i rodzaju pociągu. Opłata podstawowa za przejazd według przyznanej trasy jest sumą opłat za przejazd przez wszystkie odcinki linii na tej trasie.
2.
Opłata podstawowa jest pobierana za usługi polegające w szczególności na:
1)
umożliwieniu przejazdu pociągu przewoźnika po torach, rozjazdach linii i stacji kolejowych na przyznanej trasie pociągu albo trasie zastępczej wyznaczonej z uwagi na sytuację techniczno-eksploatacyjną na przyznanej trasie pociągu;
2)
udostępnieniu na przyznanej trasie pociągu i według ustalonego dla niej rozkładu jazdy pociągów, na stacjach kolejowych lub innych miejscach postoju pociągu przewoźnika, urządzeń i obiektów zarządcy, umożliwiających pełną obsługę techniczną i handlową tego pociągu, w tym dojście, wsiadanie i wysiadanie pasażerów;
3)
zapewnieniu dostępu do sieci trakcyjnej na trasie przejazdu pociągu przewoźnika, w tym podczas wykonywania prac manewrowych, rozrządczych i prac związanych z czynnościami przygotowania pociągu do przejazdu oraz jego zakończenia, według rozkładu jazdy pociągów;
4)
kierowaniu i prowadzeniu ruchu, a także zapewnieniu, na żądanie przewoźnika, informacji związanych z przejazdem pociągu dotyczących: godziny odjazdu ze stacji początkowej, godziny faktycznego przybycia na stację końcową lub pośrednią, na której według rozkładu jazdy pociągów jest dokonywane włączenie, wyłączenie wagonów lub zmiana lokomotywy, godziny wystąpienia awarii, wypadków i zakłóceń na drodze przejazdu, mających wpływ na przejazd pociągów przewoźnika.
3.
Opłata podstawowa może być pobierana również za następujące usługi, jeżeli zarządca posiada możliwości ich świadczenia:
1)
telekomunikacyjne, w zakresie niezbędnym dla prowadzenia ruchu;
2)
diagnozowanie stanu technicznego układu biegowego pojazdów kolejowych przewoźnika przy użyciu urządzeń zarządcy zabudowanych w torach;
3)
dostęp do urządzeń i obiektów zarządcy umożliwiających:
a)
zaopatrzenie w paliwo,
b)
pobór energii elektrycznej, wody, sprężonego powietrza,
c)
zrzut ścieków i zebranie nieczystości,
d)
zajęcie na stacjach kolejowych torów w celu odstawienia taboru uszkodzonego lub wyłączonego podczas przejazdu, na okres uzgodniony pomiędzy przewoźnikiem i zarządcą.