Rozdział 5 - Inne przepisy szczególne, przepisy przejściowe i końcowe - Ustrój miasta stołecznego Warszawy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.48.195

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 2001 r.

Rozdział  5

Inne przepisy szczególne, przepisy przejściowe i końcowe

1.
Znosi się dotychczasowe dzielnice-gminy m. st. Warszawy, zwane dalej "dzielnicami-gminami", oraz dotychczasowy Związek dzielnic-gmin Warszawy, zwany dalej "Związkiem".
2.
Tworzy się gminy, o których mowa w art. 1 ust. 2.
3.
Z dniem wejścia w życie ustawy obszary dotychczasowych dzielnic-gmin, położone w granicach nowo utworzonej gminy Warszawa-Centrum, stają się obszarami dzielnic tej gminy o dotychczasowych nazwach.
1.
Z zastrzeżeniem przepisów ust. 4 i 5, mienie należące do dzielnic-gmin przekazuje się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy właściwym gminom warszawskim według miejsca położenia, chyba że zainteresowane gminy w drodze porozumienia postanowią inaczej.
2.
W przypadku braku porozumienia, o przekazaniu mienia rozstrzyga w drodze decyzji wojewoda.
3.
Od decyzji wojewody, o której mowa w ust. 2, służy odwołanie do Prezesa Rady Ministrów.
4.
Przejęcie składników mienia komunalnego następuje łącznie ze środkami finansowymi przewidzianymi na ich utrzymanie.
5.
Należące do dzielnicy-gminy udziały w spółkach i spółdzielniach oraz papiery wartościowe dzieli się między gminy warszawskie według liczby mieszkańców na podzielonych obszarach dzielnicy-gminy.
6.
Ustalenie subwencji dla gmin warszawskich do końca 1994 r. następuje, jak dla gmin nowych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600).
7.
Zobowiązania i wierzytelności dzielnic-gmin stają się zobowiązaniami i wierzytelnościami właściwych gmin warszawskich. Jeżeli ustalenie właściwej gminy nie jest możliwe, zobowiązania i wierzytelności przejmują solidarnie gminy powstałe na obszarze dotychczasowej dzielnicy-gminy.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2-5, mienie należące do Związku staje się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy mieniem m. st. Warszawy.
2.
Niepodzielne składniki mienia należącego do Związku, które służą realizacji zadań więcej niż jednej gminy, a w szczególności - realizacji zadań publicznych o charakterze infrastrukturalnym mających znaczenie dla całego miasta lub kilku gmin, stają się wspólną własnością właściwych gmin. W braku porozumienia do ustalenia udziałów we współwłasności właściwa jest droga sądowa.
3.
Przejęcie składników mienia komunalnego następuje łącznie ze środkami finansowymi przewidzianymi na ich utrzymanie.
4.
Do czasu utworzenia związków komunalnych dobrowolnych lub w trybie art. 6 ust. 3, przedsiębiorstwa, zakłady lub inne jednostki organizacyjne Związku są podporządkowane i nadzorowane przez Zarząd m. st. Warszawy. W takim przypadku nie stosuje się przepisu ust. 3.
5.
Należące do Związku udziały w spółkach, których działalność ma charakter użyteczności publicznej, i spółdzielniach oraz papiery wartościowe dzieli się między gminy warszawskie według liczby mieszkańców.
6.
Zobowiązania i wierzytelności Związku stają się z dniem wejścia w życie ustawy zobowiązaniami i wierzytelnościami m. st. Warszawy, chyba że związane są z zadaniami publicznymi wykonywanymi dotychczas przez Związek lub mieniem Związku, przyjętymi przez gminy w trybie i na zasadach określonych w ust. 2-5. Przepis art. 36 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
1.
Przekazanie mienia komunalnego gminom warszawskim na podstawie art. 36 i 37 następuje nieodpłatnie.
2.
Porozumienie gmin, a w razie jego braku prawomocna decyzja wojewody, o której mowa w art. 36 ust. 2, lub orzeczenie sądu, w przypadku określonym w art. 37 ust. 2, stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej.
3.
Porozumienie lub decyzję, o których mowa w ust. 2, przesyła się w terminie 30 dni do właściwego sądu. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat.
4.
Do czasu ujawnienia w księgach wieczystych zmian wynikających z przekazania mienia nowo utworzonym gminom, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 1995 r., czynności prawne mające za przedmiot mienie komunalne są, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu cywilnego oraz przepisów o księgach wieczystych, ważne, jeżeli gmina warszawska dokonująca danej czynności złoży w formie przewidzianej dla tej czynności oświadczenie, że jest gminą właściwą w rozumieniu art. 36 ust. 1.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się również do czynności prawnych dokonywanych przez m. st. Warszawę.
6.
Do oświadczeń, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje się przepis art. 246 Kodeksu karnego.

Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów do Rady m. st. Warszawy, w tym wyborów uzupełniających, są pokrywane z budżetu państwa w ramach wydatków przeznaczonych na wybory do rad gmin.

W pierwszych wyborach do Rady m. st. Warszawy oraz do rad gmin warszawskich:

1)
obowiązki zarządów gmin, o których mowa w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, wypełniają odpowiednio dotychczasowy Zarząd Warszawy i zarządy dzielnic-gmin,
2)
obwody głosowania tworzą zarządy dzielnic-gmin,

stosownie do właściwości określonej w art. 42 niniejszej ustawy.

(skreślony).

1.
Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu wyboru Prezydenta m. st. Warszawy, dotychczasowy Prezydent Warszawy i Zarząd dotychczasowego Związku stają się organami wykonawczymi m. st. Warszawy i gminy Warszawa-Centrum.
2.
Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu wyboru organów dzielnic gminy Warszawa-Centrum, zarządy dzielnic-gmin w dotychczasowym składzie stają się zarządami dzielnic w gminie Warszawa-Centrum.
3.
Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu wyboru organów nowo utworzonych gmin warszawskich, poza gminą Warszawa-Centrum, zarządy dzielnic-gmin w dotychczasowym składzie stają się zarządami gmin powstałych na obszarze odpowiedniej dzielnicy-gminy, który nie wszedł do obszaru gminy Warszawa-Centrum.
4.
Z zastrzeżeniem ust. 5, do czasu uchwalenia statutów m. st. Warszawy i gmin warszawskich, dotychczasowe statuty Związku i dzielnic-gmin stosuje się odpowiednio do m. st. Warszawy i właściwych gmin warszawskich, w zakresie niesprzecznym z przepisami ustawy.
5.
Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu uchwalenia przez Radę gminy Warszawa-Centrum statutu tej gminy oraz statutów dzielnic, przepisy określające zadania i kompetencje dzielnic-gmin, w tym statuty tych dzielnic-gmin, mają zastosowanie do dzielnic gminy Warszawa-Centrum, z zastrzeżeniem art. 30.
6.
Z dniem wejścia w życie ustawy, do czasu wyboru organów m. st. Warszawy i gmin warszawskich oraz powołania organów wykonawczych dzielnic w gminie Warszawa-Centrum, dotychczasowe organy wykonawcze Związku i dzielnic-gmin mogą rozporządzać mieniem komunalnym wyłącznie w zakresie zwykłego zarządu. Wykonaniu podlegają jednak uchwały Rady Warszawy i rad dzielnic-gmin dotyczące konkretnych spraw majątkowych, podjęte przed dniem ogłoszenia ustawy.

Z dniem wejścia w życie ustawy:

1)
dotychczasowy urząd m. st. Warszawy staje się urzędem gminy Warszawa-Centrum obsługującym w dotychczasowym zakresie działania tę gminę oraz - do czasu utworzenia biura Zarządu m. st. Warszawy - Zarząd,
2)
dotychczasowy urząd dzielnicy-gminy Warszawa-Śródmieście obsługuje w dotychczasowym zakresie działania dzielnicę Warszawa-Śródmieście - do czasu utworzenia właściwego urzędu dzielnicy,
3)
dotychczasowe urzędy pozostałych dzielnic-gmin obsługują w dotychczasowym zakresie działania dzielnice gminy Warszawa-Centrum oraz gminy powstałe z podziału tych dzielnic-gmin - do czasu utworzenia właściwych urzędów.
1.
Z dniem wejścia w życie ustawy:
1)
pracownicy Związku, z zastrzeżeniem pkt 2, oraz pracownicy dzielnic-gmin stają się pracownikami gminy Warszawa-Centrum,
2)
pracownicy komunalnych jednostek organizacyjnych stają się pracownikami komunalnych jednostek organizacyjnych właściwych gmin warszawskich, z zastrzeżeniem przepisy art. 37 ust. 4.
2.
Przepisy art. 231 § 2 i 4 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
1.
Postępowanie administracyjne, które w dniu wejścia w życie ustawy prowadzone jest w pierwszej instancji przez organy Związku lub dzielnic-gmin, toczy się przed organami gmin warszawskich, których właściwość miejscową ustala się na zasadach ogólnych. Organ, który przejął sprawę, zawiadamia o tym strony w ciągu 21 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
2.
Postępowanie administracyjne, które w dniu wejścia w życie ustawy prowadzone jest w drugiej instancji, a także w trybie nadzoru pozainstancyjnego przez organy Związku, toczy się przed kolegium odwoławczym przy sejmiku samorządowym.
1.
W indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, należących do zadań własnych Związku lub gminy, rozpoczętych przed dniem wejścia w życie ustawy i nie zakończonych decyzją ostateczną, odwołanie służy do kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym.
2.
Nienaruszona pozostaje dotychczasowa właściwość kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym do prowadzenia postępowań w trybie nadzoru pozainstancyjnego.

Z dniem wejścia w życie ustawy:

1)
stronami w toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych w miejsce Związku i dzielnic-gmin stają się odpowiednio m. st. Warszawa lub właściwe gminy warszawskie, stosownie do przepisów art. 36-38 i art. 44,
2)
postępowania dyscyplinarne w sprawach pracowników Związku oraz dzielnic-gmin zawiesza się do czasu powołania komisji dyscyplinarnych właściwych dla m. st. Warszawy i gmin warszawskich,
3)
z urzędu podlegają ujawnieniu, na podstawach określonych w art. 38 ust. 2, w księgach wieczystych istniejących lub założonych w tym celu, zmiany w odniesieniu do praw rzeczowych wynikające z przepisów ustawy, jak również inne prawa rzeczowe uzyskane z mocy prawa w stosunku do nieruchomości położonych na obszarze gmin warszawskich - przy czym sąd, w miarę potrzeby, zażąda przedłożenia niezbędnej dokumentacji geodezyjnej.

Jeżeli nie można ustalić właściwości organu, a w przepisach o postępowaniu cywilnym, administracyjnym lub karnym mowa jest o organach właściwych dla dzielnicy lub dzielnicy-gminy Warszawa-Śródmieście, oznacza to organy właściwe dla gminy Warszawa-Centrum.

1.
Jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy jako miejsce urodzenia osoby w dokumentach urzędowych przyjmowano określenie "m. st. Warszawę" lub "Warszawę", określenie to zachowuje się.
2.
Siedzibę podmiotu prawa znajdującą się na obszarze gmin warszawskich, jeżeli odrębne przepisy nie wymagają podania adresu, można określać jako "siedzibę w Warszawie".
1.
Wojewoda warszawski, Prezydent Warszawy i Zarząd Związku oraz burmistrzowie i zarządy dzielnic-gmin zapewniają nowo utworzonym gminom niezbędne warunki do podjęcia działalności ich organów. W przypadku rozbieżności w realizacji tych zadań - rozstrzyga wojewoda.
2.
Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej ustali budżety dla nowo utworzonych gmin zgodnie z art. 37 ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 11 ust. 3.
3. 28
Rada Ministrów zapewni niezbędne środki związane z wykonywaniem przez kolegium odwoławcze przy sejmiku samorządowym zadań, o których mowa w art. 45 ust. 2 i art. 46, w roku 1994.

Dostosowanie właściwości miejscowej organów administracji rządowej i organów wymiaru sprawiedliwości do granic gmin warszawskich nastąpi, na podstawie odrębnych przepisów, nie później niż do dnia 31 grudnia 1995 r.

Przepisów art. 42 ust. 2, 5 i 6, art. 43 pkt 3, art. 44 ust. 1 pkt 1 oraz art. 47 pkt 2 nie stosuje się do organów, pracowników oraz mienia dzielnicy-gminy Warszawa-Ursus.

Traci moc ustawa z dnia 18 maja 1990 r. o ustroju samorządu miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 34, poz. 200).

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia wyborów do rad gmin w 1994 r., z wyjątkiem:

1)
przepisów art. 7 ust. 2, art. 16, art. 27 ust. 2, art. 32-34 i art. 39-41, które mają moc od dnia zarządzenia wyborów do rad gmin,
2)
przepisów art. 42 ust. 6 oraz art. 50 i 52, które mają moc od dnia ogłoszenia ustawy.
27 Art. 41 skreślony przez art. 7 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1995 r. o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.95.124.601) z dniem 18 listopada 1995 r.
28 Art. 50 ust. 3 dodany przez art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o przedłużeniu kadencji kolegiów odwoławczych przy sejmikach samorządowych oraz o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz.U.94.86.396) z dniem 5 sierpnia 1994 r.