§ 98. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.37.335

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 1934 r.
§  98.
(1)
Otwory mostów, przeznaczone do przechodzenia statków i łodzi (żeglowne) nie powinny posiadać ani nad wodą ani pod wodą żadnej części stałej konstrukcji (nie wyłączając nitów, śrub, gwoździ i innych wystających części) lub części czasowo umieszczonych, któreby zmniejszały światło tych otworów. Boki stałych otworów żeglownych w ustrojach drewnianych powinny być przez administrację mostu oszalowane drzewem do wysokości, wskazanej przez organa nadzorcze. Organa nadzorcze mogą żądać oszalowania mostu istniejącego tylko w razie koniecznej potrzeby i tylko nad drogą wodną o stałym ruchu żeglownym.
(2)
Części konstrukcyjne mostu, położone nad przejściami dla statków, łodzi i tratew, powinny być umocowane w sposób wyłączający możliwość spadnięcia na statek, łódź lub tratwę podczas przejazdu pod mostem. Pod konstrukcją przęseł, przeznaczonych do żeglugi i spławu, nie powinny znajdować się żadne luźne przedmioty; kładki pod konstrukcją, przeznaczone do obsługi mostu, powinny być przymocowane do konstrukcji w sposób wyłączający możliwość oderwania się, osoby zaś, korzystające z tych kładek, powinny zawczasu usunąć się z nich na czas przejścia statków.
(3)
Wszelkie roboty, związane z naprawą konstrukcji mostu, filarów i malowaniem w przejściach, przeznaczonych do żeglugi i spławu, mogą być rozpoczęte tylko po uprzedniem porozumieniu się z organami nadzorczemi, które - zależnie od rodzaju robót-wydadzą stosowne zarządzenia, zabezpieczające żeglugę i spław.
(4)
Wojewódzkie władze administracji ogólnej mają prawo określania warunków przechodzenia statków, łodzi i tratew pod mostami na podległych im drogach wodnych lub ich odcinkach po porozumieniu się z właściwemi organami administracji drogowej i mostowej.