§ 101. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.37.335

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 1934 r.
§  101.
(1)
Kierownicy statków, łodzi i tratew powinni przy zbliżaniu się statków, łodzi i tratew do śluz zachować należytą ostrożność oraz szybkość najwyżej 4 km na godzinę, a kierownicy żaglowców ponadto w odległości co najmniej 200 m przed śluzą opuścić lub zwinąć żagle.
(2)
Nie wolno statkom, łodziom i tratwom bez zgody organów nadzorczych zbliżać się do śluz na bliższą odległość niż na 50 m ani ustawiać się w sposób, utrudniający wyjazd innych statków, łodzi i tratew ze śluzy.
(3)
Organa nadzorcze decydują o tem, kiedy statek, łódź lub tratwa, może wjechać w śluzę. Statki, łodzie lub tratwy powinny wjeżdżać w śluzę niezwłocznie po otrzymaniu sygnału od organów nadzorczych, w przeciwnym razie tracą swoją kolejność.
(4)
Przed wjazdem w śluzę powinny być usunięte wszelkie przedmioty, wystające poza burtą statku lub łodzi, bądź poza tratwę, mianowicie kotwice, wiosła, szreki, pomosty do schodzenia.
(5)
Nie powinny być wpuszczane do śluz statki, łodzie i tratwy o nieodpowiednich wymiarach lub zbyt wielkiem zanurzeniu, statki i łodzie drewniane z wystającemi ponad zewnętrzną powierzchnią burt częściami żelaznemi, jak również statki i łodzie żelazne, nie posiadające drewnianych burtochronów. Organa nadzorcze mogą zezwolić na wjazd w śluzę statkom i łodziom z burtochronami żelaznemi lub drewnianemi obitemi żelazem, o ile takie statki i łodzie zostaną zaopatrzone zewnątrz obu burt w podłużne liny, o dostatecznej mocy lub w odbijaki z drzewa, korka lub lin, wywieszone co 8 m.