§ 101. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1934.37.335
Akt utracił moc Wersja od: 7 maja 1934 r.
§ 101.
(1)
Kierownicy statków, łodzi i tratew powinni przy zbliżaniu się statków, łodzi i tratew do śluz zachować należytą ostrożność oraz szybkość najwyżej 4 km na godzinę, a kierownicy żaglowców ponadto w odległości co najmniej 200 m przed śluzą opuścić lub zwinąć żagle.(2)
Nie wolno statkom, łodziom i tratwom bez zgody organów nadzorczych zbliżać się do śluz na bliższą odległość niż na 50 m ani ustawiać się w sposób, utrudniający wyjazd innych statków, łodzi i tratew ze śluzy.(3)
Organa nadzorcze decydują o tem, kiedy statek, łódź lub tratwa, może wjechać w śluzę. Statki, łodzie lub tratwy powinny wjeżdżać w śluzę niezwłocznie po otrzymaniu sygnału od organów nadzorczych, w przeciwnym razie tracą swoją kolejność.(4)
Przed wjazdem w śluzę powinny być usunięte wszelkie przedmioty, wystające poza burtą statku lub łodzi, bądź poza tratwę, mianowicie kotwice, wiosła, szreki, pomosty do schodzenia.(5)
Nie powinny być wpuszczane do śluz statki, łodzie i tratwy o nieodpowiednich wymiarach lub zbyt wielkiem zanurzeniu, statki i łodzie drewniane z wystającemi ponad zewnętrzną powierzchnią burt częściami żelaznemi, jak również statki i łodzie żelazne, nie posiadające drewnianych burtochronów. Organa nadzorcze mogą zezwolić na wjazd w śluzę statkom i łodziom z burtochronami żelaznemi lub drewnianemi obitemi żelazem, o ile takie statki i łodzie zostaną zaopatrzone zewnątrz obu burt w podłużne liny, o dostatecznej mocy lub w odbijaki z drzewa, korka lub lin, wywieszone co 8 m.