Rozdział 2 - Organizacja instytucji i placówek upowszechniania kultury. - Upowszechnianie kultury oraz prawa i obowiązki pracowników upowszechniania kultury.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.26.129

Akt utracił moc
Wersja od: 27 maja 1990 r.

Rozdział  2

Organizacja instytucji i placówek upowszechniania kultury.

 

1.
Instytucje i placówki upowszechniania kultury mogą być tworzone przez:
1)
naczelne i centralne organy administracji państwowej,
2) 4
terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej 5 , na podstawie uchwały właściwej rady narodowej,
3)
przedsiębiorstwa i inne państwowe jednostki organizacyjne,
4)
spółdzielnie i ich związki,
5)
związki zawodowe i organizacje społeczno-zawodowe rolników,
6)
organizacje samorządowe, społeczno-kulturalne, młodzieżowe i inne organizacje społeczne,
7)
spółki,
8)
inne osoby prawne,
9)
nie uspołecznione jednostki organizacyjne i osoby fizyczne.
2. 6
W drodze umów lub porozumień zawieranych przez jednostki określone w ust. 1 mogą być tworzone wspólne instytucje i placówki upowszechniania kultury.

 

1.
Jednostka tworząca instytucję lub placówkę upowszechniania kultury, zwana dalej "organizatorem", określa jej nazwę, siedzibę i przedmiot działania.
2.
Organizator zapewnia instytucji lub placówce upowszechniania kultury niezbędne wyposażenie materialne i techniczne oraz środki finansowe.
1. 8
Instytucja upowszechniania kultury działa na podstawie statutu, który nadaje jej organizator.
2.
Statut określa w szczególności przedmiot i zakres działania instytucji upowszechniania kultury, jej strukturę organizacyjną, organy zarządzające i nadzorujące, udział samorządu społecznego w zarządzaniu oraz źródła finansowania.
3.
Instytucja upowszechniania kultury może rozpocząć działalność po uzyskaniu wpisu do rejestru.
4. 9
Instytucje tworzone i prowadzone przez naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz przez gminy i wojewodowie są rejestrowane we właściwych rejestrach z urzędu.
5.
Pozostałe instytucje upowszechniania kultury są rejestrowane na wniosek organizatora po przedstawieniu statutu.
6.
Rejestr instytucji upowszechniania kultury o znaczeniu ogólnokrajowym prowadzi Minister Kultury i Sztuki.
7. 10
Rejestr instytucji upowszechniania kultury o zasięgu miejskim, gminnym i wojewódzkim prowadzi terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej w sprawach kultury i sztuki stopnia wojewódzkiego.
8.
Placówka upowszechniania kultury może rozpocząć działalność po zgłoszeniu do ewidencji.
9.
Wpis do ewidencji następuje na wniosek organizatora.
10.
Ewidencję prowadzi terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego 11 .
11.
Minister Kultury i Sztuki, w drodze rozporządzenia, określa zasady postępowania rejestrowego oraz prowadzenia rejestrów instytucji i ewidencji placówek upowszechniania kultury, a także określa wzorcowe statuty instytucji upowszechniania kultury.
1.
Organ rejestrujący, o którym mowa w art. 13, odmówi wpisu do rejestru instytucji upowszechniania kultury, jeżeli zamierzona działalność jest sprzeczna z celami upowszechniania kultury, określonymi w art. 1 i 2.
2.
Organ rejestrujący może wykreślić instytucję upowszechniania kultury z rejestru, w przypadkach gdy prowadzona przez nią działalność jest sprzeczna z przepisami ustawy, ze statutem lub narusza obowiązujący porządek prawny.
3. 12
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do placówek upowszechniania kultury.
4.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą instytucji i placówek upowszechniania kultury wpisanych do rejestru (ewidencji) z urzędu.
1.
Organizator nie może zlikwidować instytucji upowszechniania kultury bez uprzedniego uzyskania opinii organu administracji państwowej, który ją zarejestrował.
2.
Organizator ma obowiązek zawiadomić organ administracji państwowej o podjętym zamiarze co najmniej na 6 miesięcy przed wstrzymaniem działalności.
3.
Jeżeli dalsza działalność instytucji, o której mowa w ust. 1, jest celowa, organ, który dokonał rejestracji, może udzielić organizatorowi stosownej pomocy.
4.
W przypadku likwidacji instytucji jej aktywa i pasywa przejmuje organizator, który odpowiada za jej zobowiązania w stosunku do osób trzecich.
5. 13
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do placówek upowszechniania kultury.
1.
Organy kierujące instytucjami upowszechniania kultury, których organizatorami są naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz wojewódzkie rady narodowe, są powoływane przez organizatorów w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki.
2.
Organy kierujące pozostałymi instytucjami upowszechniania kultury są powoływane przez organizatorów w porozumieniu z organami właściwymi do ich rejestracji.
1. 14
Gminy i wojewodowie stosownie do swojej właściwości utrzymują oraz kontrolują działalność instytucji i placówek upowszechniania kultury, tworzonych na podstawie ich uchwał, nadzorują działalność instytucji i placówek upowszechniania kultury prowadzonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, jak też inne osoby prawne oraz osoby fizyczne na ich terenie.
2.
Organ prowadzący rejestr, o którym mowa w art. 13, może w szczególności:
1)
żądać od instytucji upowszechniania kultury informacji o realizacji jej statutowych zadań, a także rozliczeń ze środków pochodzących z Funduszu Rozwoju Kultury,
2)
wizytować instytucje upowszechniania kultury w zakresie działalności programowej oraz wydawać zalecenia powizytacyjne.
3.
Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do placówek upowszechniania kultury.
4.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 2, przysługują Ministrowi Kultury i Sztuki w stosunku do wszystkich instytucji i placówek upowszechniania kultury.
5. 15
Organy wizytujące przekazują organizatorom instytucji i placówek upowszechniania kultury oceny wraz z wnioskami w zakresie ich działalności programowej.
3 Zmiana art. 11 pkt 2 przez art. 32 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198) z dniem 27 maja 1990 r., nie została naniesiona ze względu na bezprzedmiotowość zmiany.
4 Art. 11 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 16 czerwca 1988 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady funkcjonowania terenowych organów władzy i administracji państwowej (Dz.U.88.19.132) z dniem 1 stycznia 1989 r.
5 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. c) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
6 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. c) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
7 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. c) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
8 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. d) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
9 Art. 13 ust. 4 zmieniony przez art. 32 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198) z dniem 27 maja 1990 r. Zmiany zostały naniesione zgodnie z brzmieniem przepisu zmieniającego, co doprowadziło do wadliwego brzmienia przepisu zmienianego.
10 Art. 13 ust. 7 zmieniony przez art. 10 pkt 2 ustawy z dnia 16 czerwca 1988 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady funkcjonowania terenowych organów władzy i administracji państwowej (Dz.U.88.19.132) z dniem 1 stycznia 1989 r.
11 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. e) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
12 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. f) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
13 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. g) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).
14 Art. 17 ust. 1:

- zmieniony przez art. 10 pkt 3 ustawy z dnia 16 czerwca 1988 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady funkcjonowania terenowych organów władzy i administracji państwowej (Dz.U.88.19.132) z dniem 1 stycznia 1989 r.

- zmieniony przez art. 32 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198) z dniem 27 maja 1990 r., zmiana wynikająca z art.1 pkt 23 lit. k) wyżej wymienionej ustawy zmieniającej jest bezprzedmiotowa.

15 Z dniem 27 maja 1990 r. do właściwości organów gminy przechodzą jako zadania własne, określone w ustawach zadania i odpowiadające im kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego na podstawie art. 1 pkt 23 lit. j) ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.90.34.198).