§ 1. - Ulgi w zakresie opłat stemplowych od pism, stwierdzających czynności prawne, związane z portami polskiego obszaru celnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.105.937

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 1935 r.
§  1.
Wolne są od opłat stemplowych:
1)
pisma, stwierdzające bądź zawarcie bądź wykonanie umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług, jeżeli kontrahentem jest przedsiębiorca okrętowy i umowa ma na celu przewóz towarów drogą morską lub zaopatrzenie statku w rzeczy ruchome, potrzebne do utrzymania go w stanie prawidłowym (np. w węgiel, żywność, artykuły techniczne) lub wykonanie robót na statku albo w bezpośrednim związku z nim (np. zbudowanie statku; naprawy; załadowanie, wyładowanie, ułożenie towarów; cumowanie, holowanie; ratownictwo; pomiary; ekspertyza co do stanu faktycznego statku lub ładunku) i jeżeli zarazem umowa ma być wykonana lub została wykonana: a) w czasie pobytu statku (polskiego lub zagranicznego) w porcie polskiego obszaru celnego lub b) w czasie pobytu poza wymienionym portem statku, zapisanego do polskiego rejestru statków handlowych; co do pisma, wydanego z księgi grzbietowej z pozostawieniem talonu lub kopji (art. 26 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych, Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 41, poz. 413 oraz §§ 48 i 49 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 10 października 1932 r. zawierającego przepisy wykonawcze do ustawy o opłatach stemplowych, Dz. U. R. P. Nr. 99, poz. 842), uwolnienie, określone w niniejszym punkcie 1, służy tylko w razie załączenia do księgi grzbietowej i trwałego przechowywania przy niej: zamówienia (zapotrzebowania), którego wykonanie stwierdza pismo, wydane z księgi grzbietowej, jeżeli z treści zamówienia wynika istnienie warunków uwolnienia;
2)
pisma, stwierdzające bądź zawarcie bądź wykonanie umowy, na mocy której makler okrętowy zobowiązuje się do usług w zakresie swej działalności zawodowej na korzyść przedsiębiorcy okrętowego - jeżeli makler ma siedzibę w porcie polskiego obszaru celnego lub jeżeli (bez względu na to, gdzie makler ma siedzibę) usługi, będące przedmiotem umowy, wiążą się z pobytem w innym porcie statku, zapisanego do polskiego rejestru statków handlowych;
3)
pisma, stwierdzające zawarcie lub wykonanie umowy, na mocy której ekspedytor, mający siedzibę w porcie polskiego obszaru celnego, podejmuje się bądź przesłania rzeczy: a) z portu polskiego obszaru celnego drogą morską do innego portu lub b) drogą morską do portu polskiego obszaru celnego lub c) częściowo drogą morską a częściowo drogą lądową przez port polskiego obszaru celnego, bądź przeładunku w porcie polskiego obszaru celnego; nie wyłącza uwolnienia wymienienie w piśmie, stwierdzającem wykonanie umowy, należności za przechowanie, ważenie, liczenie, opakowanie, przepakowanie lub sortowanie rzeczy, których przesłania lub przeładunku ekspedytor się podjął;
4)
podania, wnoszone do Urzędu Celnego w Gdyni i świadectwa przezeń wydawane oraz te podania, wnoszone do Dyrekcji Ceł i do Ministerstwa Skarbu, które dotyczą postępowania celnego, przeprowadzanego przez urzędy celne, mające siedzibę w portach polskiego obszaru celnego; nie są jednak wolne od opłaty świadectwa, stwierdzające okoliczności faktyczne, ustalone w toku postępowania celnego (np. zaświadczenie o wadze towaru, o stanie, w jakim przybył, o zaniechaniu oclenia z powodu zwrócenia towaru zagranicę) ani też podania o wydanie takich świadectw;
5)
podania, wnoszone do Urzędu Morskiego i świadectwa przezeń wydawane;
6) 1
pisma, stwierdzające: a) zawarcie umowy, na mocy której przedsiębiorca składowy zobowiązuje się do przechowania rzeczy ruchomych w składzie, znajdującym się w porcie polskiego obszaru celnego, b) należność przedsiębiorcy składowego tytułem wynagrodzenia za przewóz do składu lub ze składu, dokonany na obszarze owego portu, c) uiszczenie należności z tytułu składowego, zwrotu wydatków i kosztów, wiążących się z umową, wymienioną pod a), zaliczek, udzielonych składającemu oraz należności, wymienionych pod b).
1 § 1 pkt 6 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 października 1935 r. (Dz.U.35.78.486) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1935 r.