Udzielenie koncesji, zawierającej zmiany i uzupełnienia ustawy (koncesji) Towarzystwa Warszawskich Kolei Dojazdowych S.A., zatwierdzonej dnia 20 czerwca 1911 r. (Nr 120 Dz. II Zbioru Praw i Rozporządzeń b. Rządu Rosyjskiego za 1911 r. art. 751).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1935.51.338

Akt indywidualny
Wersja od: 15 czerwca 1938 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia ó lipca 1935 r.
w sprawie udzielenia koncesji, zawierającej zmiany i uzupełnienia ustawy (koncesji) Towarzystwa Warszawskich Kolei Dojazdowych S. A., zatwierdzonej dnia 20 czerwca 1911 r. (Nr. 120 Dz. II Zbioru Praw i Rozporządzeń b. Rządu Rosyjskiego za 1911 r. art. 751).

Na podstawie art. 6 i art. 15 ustęp 1 ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 391) nadaję Towarzystwu Warszawskich Kolei Dojazdowych S. A. następującą koncesję, zawierającą zmiany i uzupełnienia jego ustawy (koncesji) z dnia 20 czerwca 1911, ogłoszonej w Nr. 120 Dz. II Zbioru Praw i Rozporządzeń b. Rządu Rosyjskiego za rok 1911 art. 751.
Towarzystwo Warszawskich Kolei Dojazdowych jest obowiązane:

I. Zmienić na wszystkich linjach kolejowych T-wa w ruchu osobowym, a na odcinkach, położonych w granicach W. Warszawy linij, wymienionych niżej w pkt. b) i c), również w ruchu towarowym, trakcję parową na trakcję motorową z zastosowaniem w składach pociągów osobowych zespolonych hamulców, w terminach niżej wskazanych:

a)
na wąskotorowej kolei Grójeckiej i na połączonym z nią odcinku wąskotorowej kolei Wilanowskiej, wymienionym niżej w p. III w terminie do dnia 1 września 1936 roku;
b)
na wąskotorowej kolei Warszawa Grochów-Karczew, w terminie do dnia 1 października 1939 r.;
c)
na wąskotorowej kolei Jabłonna-Warszawa Grochów, w terminie do dnia 1 października 1939 r.

Towarzystwo będzie miało jednak prawo zrzec się koncesji na odcinki, wymienione wyżej pod b) i c) lub na jeden z nich i w tym wypadku obowiązane jest uprzedzić o tem Ministerstwo Komunikacji w terminie 6-cio miesięcznym, poprzedzającym wyżej wymienione daty.

W razie zrzeczenia się koncesji na dwa odcinki lub jeden z nich Towarzystwo oddaje na własność Skarbu Państwa bez odszkodowania grunty, urządzenia kolejowe i tabor, przypadający na odnośny odcinek, za wyjątkiem odcinków (z urządzeniami kolejowemi), o których mowa niżej w p. VIII niniejszego § 1.

W wyjątkowych przypadkach wzmożonego ruchu na powyższych linjach i odcinkach (naprz. w dniach przedświątecznych i świątecznych) Towarzystwo będzie miało prawo uruchamiać dodatkowe pociągi z trakcją parową za zgodą Ministerstwa Komunikacji.

II. Rozebrać:

a)
odcinek wąskotorowej kolei Grójeckiej na ul. Puławskiej od pl. Unji Lubelskiej do miejsca, położonego w pobliżu granicy m. Warszawy, gdzie będzie wybudowana przez Towarzystwo stacja początkowa kolei Grójeckiej. Miejsce to zostanie ściśle określone przez Zarząd Miejski m. Warszawy w porozumieniu z Towarzystwem, jeśli to miejsce będzie leżało w obrębie miasta Warszawy.

Odcinek od ul. Odyńca do tej stacji powinien jednak pozostać prowizorycznie do czasu urządzenia przez Zarząd Miejski połączenia tramwajowego z nową stacją Warszawa Grójecka.

Na odcinku od ul. Odyńca do nowej stacji Warszawa Grójecka nich pociągów będzie wstrzymany od następnego dnia po otwarciu zastępczej linji tramwajowej, a w ciągu jednego miesiąca od tej daty wspomniany odcinek będzie rozebrany całkowicie.

Termin wykonania rozbiórki odcinka kolejowego od pl. Unji Lubelskiej do ul. Odyńca upływa dnia 1 sierpnia 1935 roku;

b)
odcinek wąskotorowej kolei Wilanowskiej, położony od stacji Wilanowskiej przy pl. Unji Lubelskiej do stacji Jeziorna.

Rozbiórka poszczególnych części tego odcinka powinna nastąpić w terminach:

1) od pl. Unji Lubelskiej do dawnej rogatki Belwederskiej - do dnia 1 września 1935 r.,

2) od dawnej rogatki Belwederskiej do st. Klarysew - do dnia 1 listopada 1939 r.,

3) od st. Klarysew do st. Jeziorna - do dnia 1 listopada 1939 r.

W zależności od podanych wyżej terminów rozbiórki poszczególnych części linii Wilanowskiej zaprzestanie ruchu na nich nastąpi: na odcinku od dawnej rogatki Belwederskiej przez Klarysew do st. Jeziorna - w dniu 1 października 1939 r.

W razie jednak stwierdzenia przed 1 grudnia 1935 r., iż potrzeby komunikacyjne przyległych terenów wymagają innego uregulowania terminów i granic rozbieranych -odcinków, Ministerstwo Komunikacji podda rewizji wyżej przytoczone (§ 1 pkt. II b) postanowienia.

Ruch na linji Wilanowskiej może być utrzymywany zapomocą trakcji parowej do dnia 1 września 1936 r. (§ 1 pkt. 1 ust. a).

Zaprzestanie eksploatacji wąskotorowej linji przeładunkowej od st. P. K. P. Warszawa Główna Towarowa do pl. Unji Lubelskiej ma nastąpić w terminie 5 (pięciu) dni po ogłoszeniu niniejszej koncesji w Dzienniku Ustaw R. P.

c)
odcinek wąskotorowej kolei Warszawa Most - Karczew od dawnej rogatki moskiewskiej do stacji Warszawa Grochów, znajdującej się przy zbiegu ulicy Grochowskiej z aleją Waszyngtona.

Rozbiórka tego odcinka powinna nastąpić do dnia 1 listopada 1939 r.

III. Poszerzyć tor odcinka wąskotorowej kolei Wilanowskiej od stacji Klarysew do stacji Piaseczno z 0,8 m na 1,0 m oraz wybudować połączenie z wąskotorową koleją Grójecką w Piasecznie w terminie do dnia 1 listopada 1935 r.

IV. Wybudować w terminie do dnia 1 października 1935 r. linję przeładunkową od stacji Piaseczno wąskotorowej do stacji Piaseczno normalnotorowej P. K. P. oraz wybudować warsztaty i inne potrzebne urządzenia trakcyjno-gospodarcze, tudzież budynki etc. w Piasecznie lub w innem miejscu na linji Warszawa Grójecka - Piaseczno poza granicami m. Warszawy lub w granicach miasta Warszawy w miejscu, uzgodnionem z Zarządem Miejskim m. Warszawy.

V. Przenieść na żądanie Zarządu Miejskiego m. st. Warszawy w terminie sześciomiesięcznym, licząc od daty tego żądania, budynek stacji Warszawa Most na inne miejsce, wyznaczone przez ten Zarząd za zgodą Ministerstwa Komunikacji po drugiej stronie mostu Kierbedzia.

VI. Odgrodzić kolejowy tor na odcinku kolei Grójeckiej od Warszawy (ul. Odyńca) do Piaseczna od jezdni szosowej oraz zainstalować w miejscach skrzyżowania się tej kolei z szosą Puławską w jednym poziomie, sygnalizację świetlną i dźwiękową według projektów, zatwierdzonych przez Ministerstwo Komunikacji oraz, o ile tego będą wymagały w przyszłości wydane przepisy, inne środki ochronne.

VII. Przebudować;

a)
odcinek kolei wąskotorowej Warszawa Most - Jabłonna, przenosząc według wyboru Zarządu Miejskiego m. st. Warszawy bądź część trasy tego odcinka od państwowej linii kolejowej do Pelcowizny pod wał Golędzinowski bądź część trasy tego odcinka wzdłuż państwowej linii kolejowej na stronę północną tej linii. Przeniesienie powinno nastąpić po upływie pięciu lat od daty zawarcia umowy z wymienionym Zarządem (p. VIII);
b)
po dniu 1 czerwca 1941 r. całkowicie lub częściowo swoje tory i budynki, położone w granicach Wielkiej Warszawy, przenosząc je na żądanie Zarządu Miejskiego m. st. Warszawy na inne ulice i miejsca, wyznaczone przez ten Zarząd za zgodą Ministerstwa Komunikacji; początkowe punkty kolei nie będą mogły ulec zmianie, a nowe trasy nie mogą przynieść uszczerbku dla ruchu i dochodowości przedsiębiorstwa. Gmina m. st. Warszawy zwróci Towarzystwu Warszawskich Kolei Dojazdowych rzeczywiste koszty przeniesienia.

VIII. Zawrzeć z Zarządem Miejskim m. Warszawy - z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Ministerstwo Komunikacji - umowę na eksploatację miejskich odcinków kolejowych, położonych na prawym brzegu Wisły między dawnemi rogatkami Moskiewską i Petersburską, które to odcinki były przedmiotem koncesji na budowę i eksploatację, nadanej dnia 18/30 maja 1899 r. b. porucznikowi gwardji Kiersnowskiemu przez b. Magistrat m. Warszawy, a która to koncesja, przejęta przez ks. Stefana Lubomirskiego przeszła na mocy aktu rejentalnego z dnia 23 listopada 1928 r. Nr. 2480, zeznanego przed notarjuszem Wyganowskim w Warszawie, na Towarzystwo Warszawskich Kolei Dojazdowych, a następnie wygasła w dniu 1 czerwca 1930 r.

Towarzystwo Warszawskich Kolei Dojazdowych ma prawo:
1)
eksploatować przebudowane w sposób wyżej wskazany wszystkie linje kolejowe Towarzystwa łącznie z nowozbudowanemi odcinkami, potrzebnemi dla połączenia w Piasecznie kolei Wilanowskiej z Grójecką i tej ostatniej ze stacją kolei normalnotorowej Polskich Kolei Państwowych, na zasadach, ustalonych w niniejszej koncesji oraz w ustawie (koncesji) Towarzystwa z dnia 20 czerwca 1911 r.;
2)
pierwszeństwa do dnia 1 września 1938 r. na otrzymanie koncesji na budowę i eksploatację linji kolejowej od st. Warszawa-Grójecka do st. Jeziorna o szerokości 1,00 mtr, przyczem w przypadku zbudowania tej linji nie będą zastosowane na niej żadne skrzyżowania kolei z szosą w jednym poziomie.
Termin, wymieniony w § 48 ustawy (koncesji) Towarzystwa z 20 czerwca 1911 r., po upływie którego Rząd ma prawo w każdym czasie wykupić wszystkie linie kolejowe i odnogi Towarzystwa - z wyjątkiem odcinków, o których mowa w § 1 pkt VIII niniejszej koncesji oraz odcinka od dawnej rogatki moskiewskiej do stacji Warszawa Grochów - i wejść w posiadanie całego przedsiębiorstwa kolejowego wraz ze wszystkimi jego prawami i obowiązkami, określa się na dzień 1 lipca 1955 r. Termin ten jednak upada automatycznie i nie będzie obowiązywał, jeżeli w przypadkach, przewidzianych w § 46 ustawy (koncesji) Towarzystwa z dnia 20 czerwca 1911 r., Minister Komunikacji zastosuje rygory, określone w wymienionym § 46.
Towarzystwo będzie wykonywało budowę i przebudowę swych linii kolejowych pod ogólnym nadzorem organów Ministerstwa Komunikacji według planów, projektów i kosztorysów oraz według szczegółowych warunków technicznych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Komunikacji.
W czasie eksploatacji linij kolejowych Towarzystwo jest obowiązane płacić co roku na pokrycie kosztów nadzoru państwowego 1/2% od dochodu brutto całego przedsiębiorstwa kolejowego Towarzystwa.

W czasie budowy nowych odcinków kolei lub przebudowy istniejących, Towarzystwo płaci za nadzór budowlany sumę, przewidzianą w kosztorysie.

Jednocześnie § 18 ustawy Towarzystwa z dnia 20 czerwca 1911 r. przestaje obowiązywać.

Przy wszelkich robotach i dostawach Towarzystwo jest obowiązane uwzględniać krajową siłę roboczą i przemysł krajowy.

Tabor, szyny, urządzenia drogowe, warsztatowe, elektryczne, telegraficzne i telefoniczne, potrzebne do budowy, przebudowy i eksploatacji kolei, winny być wykonane w fabrykach krajowych i z materjałów krajowych, jeśli są one wyrabiane w kraju. Przywóz tych przedmiotów i urządzeń z zagranicy może nastąpić tylko za zezwoleniem Ministra Przemysłu i Handlu.

Termin koncesji dla wszystkich linij Towarzystwa upływa z dniem 20 czerwca 1971 r. Po upływie tego terminu całe przedsiębiorstwo Towarzystwa wraz z gruntami, budynkami, taborem, inwentarzem, zasobami i przynależnościami przechodzą natychmiast bez odszkodowania w stanie zupełnej sprawności na własność Skarbu Państwa, z wyjątkiem odcinków, o których mowa w § 1 p. VIII niniejszej koncesji.

Na czas ostatnich 5 lat trwania koncesji Ministerstwo Komunikacji wyznacza według uznania organa kontrolne celem czuwania, aby koleje Towarzystwa i wszelkie ich urządzenia znajdowały się w stanie zupełnej sprawności, oraz aby wszelkie nakłady pieniężne, niezbędne do utrzymania należytego stanu kolei i urządzeń do nich należących, były dokonywane we właściwym czasie.

Przy przebudowie kolei oraz w czasie eksploatacji wszystkich linij kolejowych Towarzystwa mają zastosowanie postanowienia art. 13 ustęp 3 i art. 46 ustęp 1, ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o koncesjach na koleje znaczenia miejscowego i koleje miejskie (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 391) oraz postanowienia niniejszej koncesji tudzież rozporządzenia i zarządzenia w sprawie budowy wąskotorowych kolei użytku publicznego i ich eksploatacji już obowiązujące i te, które w przyszłości będą wydane.

W sprawach, wymienionych w p.p. III, IV i VII a), b) § 1 niniejszej koncesji, tyczących się budowy nowych odcinków i przeniesienia części istniejących linij kolejowych w inne miejsce, mają zastosowanie postanowienia wspomnianej wyżej ustawy z 17 marca 1932 r.

Postanowienia ustawy (koncesji) Towarzystwa z dnia 20 czerwca 1911 r. mają zastosowanie o tyle, o ile nie są sprzeczne z postanowieniami koncesji niniejszej, przyczem:

a)
ostatni ustęp § 46 wymienionej ustawy (koncesji) Towarzystwa otrzymuje następujące brzmienie:

"W wypadkach wyjątkowych, kiedy udzielone ostrzeżenie zmierza do usunięcia nieprawidłowości w eksploatacji, które mają lub mogą mieć w swem następstwie zakłócenie prawidłowego, bezpiecznego i ciągłego ruchu, a także zmniejszenie lub zwolnienie biegu pociągów w wypadkach nadzwyczajnych (chociażby one nastąpiły po ostrzeżeniu), to Minister Komunikacji ma prawo wyznaczać krótsze terminy dla wykonania swych rozporządzeń lub nawet w wypadkach niecierpiących zwłoki, po porozumieniu się z Ministrem Skarbu, zarządzić natychmiastowe wprowadzenie w czyn jednego z wyżej wymienionych środków dla usunięcia uchybień Towarzystwa przy eksploatacji linij kolejowych i odnóg, należących do Towarzystwa.";

b)
drugie zdanie pierwszego ustępu § 48 wymienionej ustawy (koncesji) Towarzystwa otrzymuje następujące brzmienie:

"Skup ten następuje na zarządzenie Ministra Komunikacji, wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu".

1 § 1:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 14 czerwca 1937 r. (Dz.U.37.46.354) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1937 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 - 4 zarządzenia z dnia 14 czerwca 1937 r. (Dz.U.37.46.354) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1937 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1-4 zarządzenia z dnia 31 maja 1938 r. (Dz.U.38.41.344) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1938 r.

2 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 14 czerwca 1937 r. (Dz.U.37.46.354) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 1937 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 31 maja 1938 r. (Dz.U.38.41.344) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 czerwca 1938 r.