Rozdział 2 - Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania pomocy - Udzielanie pomocy przez fundusze pożyczkowe i poręczeniowe w ramach regionalnych programów operacyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.105.874

Akt utracił moc
Wersja od: 29 września 2010 r.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania pomocy

§  10.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana na realizację nowych inwestycji w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym.
2.
Nowa inwestycja obejmuje:
1)
inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:
a)
utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,
b)
rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa,
c)
dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów lub
d)
zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie;
2)
nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki nabywane są przez inwestora niezależnego od zbywcy.
3.
Nową inwestycją nie jest:
1)
inwestycja prowadząca wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych;
2)
nabycie udziałów lub akcji przedsiębiorstwa.
§  11.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach nowej inwestycji zalicza się niezbędne do jej realizacji wydatki poniesione na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;
2)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości zabudowanej;
3)
nabycie lub wytworzenie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu inwestycyjnego objętego pomocą,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego dla prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z nową inwestycją, w szczególności drogi wewnętrznej, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
4)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w ramach przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie może sprawować kontroli nad sprzedawcą, a sprzedawca nad kupującym w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40),
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy przez co najmniej 3 lata.
2.
Nabycie środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, może nastąpić również w drodze umowy leasingu.
3.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing ruchomych środków trwałych, powinna ona zawierać zobowiązanie do przeniesienia własności tych środków na beneficjenta pomocy po zakończeniu trwania umowy.
4.
W przypadku gdy przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 2, jest leasing nieruchomości, powinien on trwać przez okres co najmniej 3 lat od przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji.
5.
W przypadku beneficjenta pomocy prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu do wydatków kwalifikowalnych nie zalicza się wydatków na zakup środków transportu.
6.
Pomoc na pokrycie wydatków na prace związane z przygotowaniem nowej inwestycji oraz usług doradczych z nią związanych może być udzielana zgodnie z art. 26 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
7.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 6, wynosi 50 % wydatków kwalifikowalnych.
8.
Usługi doradcze, o których mowa w ust. 6, świadczone przez doradców zewnętrznych, kwalifikują się do pomocy pod warunkiem, że usługi takie nie mają charakteru ciągłego ani okresowego, ani nie są związane ze zwykłymi wydatkami operacyjnymi, w szczególności rutynowymi usługami doradztwa podatkowego, regularnymi usługami prawniczymi lub reklamowymi.
9.
Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami o rachunkowości.
§  12.
1.
Maksymalna intensywność pomocy liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem § 11 ust. 7, wynosi:
1)
50 % - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2)
40 % - na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3)
30 % - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
Z wyłączeniem beneficjentów pomocy prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu oraz z wyłączeniem pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może ulec zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wartość pomocy udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie ze wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
§  13.
Regionalna pomoc inwestycyjna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej:
1)
jeżeli łączna wartość pomocy ze wszystkich źródeł, jakiej można udzielić na rzecz dużego projektu inwestycyjnego, przekracza 75 % maksymalnej kwoty pomocy przyznanej na inwestycję o wydatkach kwalifikowalnych stanowiących równowartość 100 mln euro, z uwzględnieniem zasad stosowanych przy obliczaniu pomocy dla dużych projektów inwestycyjnych zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 12 ust. 3;
2)
w przypadku prac i usług, o których mowa w § 11 ust. 6, jeżeli wielkość pomocy przekracza 2 mln euro dla jednego beneficjenta pomocy na jeden projekt.
§  14.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielona beneficjentowi pomocy, który zobowiąże się do:
1)
utrzymania inwestycji w regionie przez okres co najmniej 3 lat od dnia zakończenia projektu, przy czym nie jest niezgodna z warunkiem utrzymania inwestycji wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny stają się przestarzałe w tym okresie, pod warunkiem że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danym regionie przez minimalny wymagany okres;
2)
wniesienia wkładu własnego odpowiadającego co najmniej 25 % wydatków kwalifikowanych, pochodzących ze źródeł własnych lub z zewnętrznych źródeł finansowania, w formie pozbawionej wsparcia ze środków publicznych.
§  15.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy, o której mowa w § 3 pkt 2, zalicza się wydatki na sfinansowanie usług prawnych i doradczych oraz wydatki administracyjne bezpośrednio związane z utworzeniem przedsiębiorcy.
2.
Wydatkami kwalifikowalnymi są także:
1)
odsetki od środków pochodzących z zewnętrznych źródeł finansowania oraz dywidenda z kapitału własnego zainwestowanego według stopy nieprzekraczającej stopy referencyjnej,
2)
opłaty z tytułu najmu lub dzierżawy maszyn i urządzeń produkcyjnych,
3)
wartość odpisów amortyzacyjnych, opłaty z tytułu leasingu maszyn i urządzeń produkcyjnych,
4)
koszty zużycia energii, wody, ogrzewania,
5)
podatki, z wyłączeniem podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego, a także opłaty administracyjne,
6)
koszty wynagrodzenia pracowników, pod warunkiem że beneficjentowi pomocy nie została udzielona pomoc na inwestycje, z którymi związane jest zatrudnienie tych pracowników, na tworzenie miejsc pracy lub rekrutację tych pracowników

- w zakresie, w jakim zostały one poniesione w ciągu 5 lat od dnia utworzenia przedsiębiorcy.

3.
Kwota pomocy dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro, przy czym kwota pomocy dla jednego przedsiębiorcy w okresie roku nie może przekroczyć równowartości 660.000 euro.
4.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi:
1)
35 % wydatków kwalifikowalnych poniesionych w okresie 3 pierwszych lat od dnia utworzenia przedsiębiorcy oraz
2)
25 % wydatków kwalifikowalnych poniesionych w okresie kolejnych 2 lat.
§  16.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 3 pkt 3, wynosi 50 % wydatków kwalifikowalnych.
2.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki na sfinansowanie usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych.
3.
Pomoc, o której mowa w § 3 pkt 3, nie może być udzielana na usługi doradztwa stałego lub okresowego, związanego z bieżącą działalnością operacyjną przedsiębiorcy, w szczególności na doradztwo podatkowe, stałą obsługę prawną lub usługi reklamowe.
4.
Wielkość pomocy w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt.
§  17.
1.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w § 3 pkt 4, wynosi 50 % wydatków kwalifikowalnych, do których zalicza się wydatki dotyczące wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas pierwszego uczestnictwa przedsiębiorcy w jakichkolwiek targach lub wystawach.
2.
Wielkość pomocy w przeliczeniu na ekwiwalent dotacji brutto nie może przekroczyć równowartości 2 mln euro dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt.
§  18.
1. 3
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy de minimis zalicza się wszystkie wydatki spełniające kryteria kwalifikowalności wydatków, o których mowa w art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
Pomoc de minimis może być udzielana na pokrycie do 100 % wydatków kwalifikowalnych.
§  19.
1.
Wartość brutto pomocy de minimis, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzednich lat kalendarzowych nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 200.000 euro.
2.
Wartość brutto pomocy de minimis, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzednich lat kalendarzowych nie może przekroczyć kwoty stanowiącej równowartość 100.000 euro.
3.
Pomocy de minimis nie udziela się, jeżeli pomoc ta łącznie z inną pomocą udzieloną beneficjentowi w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy, określonej w przepisach mających zastosowanie przy udzielaniu pomocy innej niż de minimis.
§  20.
Wydatki, o których mowa w § 11 ust. 1 i 6, § 15 ust. 1 i 2, § 16 ust. 2, § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1, pomniejsza się o podatek od towarów i usług, chyba że zgodnie z odrębnymi przepisami beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo jego zwrotu lub odliczenia.
§  21.
1.
Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym z pomocą de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.
2.
Łączna wartość pomocy nie może przekroczyć maksymalnych pułapów intensywności pomocy określonych dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej.
3 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2010 r. (Dz.U.10.169.1142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 września 2010 r.