Tryb składania i wzór wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzór umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.270.2682

Akt utracił moc
Wersja od: 24 czerwca 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 15 listopada 2004 r.
w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006

Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa tryb składania i wzór wniosku o dofinansowanie realizacji projektów oraz wzór umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1742), zwanego dalej "Programem".
1.
Ubiegający się o dofinansowanie składa do instytucji zarządzającej Programem wniosek o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Programu, na piśmie jako wydruk z programu komputerowego i na nośniku elektronicznym sporządzanym przy użyciu programu komputerowego udostępnionego przez instytucję płatniczą.
2.
Wniosek o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Programu sporządzony w innej formie nie podlega rozpatrzeniu.
Osoba upoważniona przez instytucję zarządzającą Programem potwierdza złożenie przez ubiegającego się o dofinansowanie wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 1.
Wzór wniosku o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Programu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Wzór umowy o dofinansowanie projektów w ramach Programu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Wnioski o dofinansowanie realizacji projektów złożone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia podlegają rozpatrzeniu, jeżeli spełniają wymogi w nim określone.
2.
Jeżeli wnioski, o których mowa w ust. 1, nie spełniają wszystkich wymogów określonych w rozporządzeniu, właściwa instytucja wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia lub poprawy, wyznaczając termin nie krótszy niż 7 dni.
3.
Wnioski nieuzupełnione lub niepoprawione w terminie, o którym mowa w ust. 2, nie podlegają rozpatrzeniu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek o dofinansowanie realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego

Pomoc Techniczna 2004-2006

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2 1

WZÓR

Umowa nr .......

wzór

o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006

Priorytet .......................1

Działanie ........................2

zawarta w .................... w dniu .......................

pomiędzy:

Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Pomoc Techniczna

2004-2006, zwaną dalej "Instytucją", reprezentowaną przez:

..................................... na podstawie załączonego

do umowy pełnomocnictwa / upoważnienia z dnia ................

a

............................................................3,

zwanym dalej "Beneficjentem",

reprezentowanym przez:

................................................. na podstawie

załączonego do umowy pełnomocnictwa z dnia ................. .

Działając na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy z dnia

20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116,

poz. 1206, z późn. zm.) Strony postanawiają, co następuje:

§ 1

Ilekroć w niniejszej umowie jest mowa o:

1) Programie - należy przez to rozumieć Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2004-2006, zatwierdzony decyzją Komisji z dnia 29 czerwca 2004 r., będący częścią Podstaw Wsparcia Wspólnoty dla pomocy strukturalnej Wspólnoty w ramach Celu 1 w Rzeczypospolitej Polskiej, a następnie przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1742);

2) Uzupełnieniu Programu - należy przez to rozumieć Uzupełnienie Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006, przyjęte rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 223, poz. 2259, z późn. zm.);

3) Priorytecie - należy przez to rozumieć .................;4

4) Działaniu - należy przez to rozumieć ...................;5

5) Funduszu - należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;

6) dofinansowaniu - należy przez to rozumieć środki pochodzące z Funduszu przekazywane przez Instytucję na rachunek bankowy Beneficjenta;

7) rachunku bankowym Beneficjenta - należy przez to rozumieć wyodrębniony rachunek bankowy nr: .....................................................,

prowadzony w banku ......................................,

którego posiadaczem jest ...............................;6

8) rachunku bankowym Instytucji - należy przez to rozumieć wyodrębniony rachunek Instytucji nr: ..........................................................,

prowadzony w Narodowym Banku Polskim, na którym są gromadzone środki Funduszu, przekazywane przez Instytucję Płatniczą na podstawie porozumienia z dnia ............... zawartego między Instytucją Płatniczą a Instytucją;

9) wydatkach kwalifikowalnych - należy przez to rozumieć wydatki uznane za kwalifikowalne zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 193 z 29.07.2000; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 122) oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działania współfinansowane z funduszy strukturalnych, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. UE L 72 z 11.03.2004; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 2, str. 3) oraz zgodnie z Uzupełnieniem Programu;

10) rezultatach realizacji projektu - należy przez to rozumieć wskaźniki produktu i rezultatu oraz ich wartości docelowe, zawarte we wniosku o dofinansowanie;

11) wniosku o dofinansowanie - należy przez to rozumieć wniosek o dofinansowanie nr .............................;

12) wniosku o płatność - należy przez to rozumieć wniosek Beneficjenta o płatność, przygotowany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz. 2206, z późn. zm.);

13) sprzęcie ruchomym - należy przez to rozumieć sprzęt, którego zakup stanowi koszt kwalifikowalny zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006.

§ 2

1. Na podstawie rekomendacji z dnia ................, podjętej przez Komitet Sterujący powołany dla Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, Instytucja przyznaje Beneficjentowi na realizację projektu, szczegółowo określonego we wniosku o dofinansowanie, dofinansowanie w maksymalnej kwocie: .................... PLN (słownie: ......................................................................... złotych), co stanowi ............% wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu.

2. Całkowita wartość projektu wynosi: ........... PLN (słownie: ........................złotych).

3. Całkowite wydatki kwalifikowalne w ramach projektu wynoszą: .......... PLN (słownie: ..................................... złotych).

4. Beneficjent zobowiązuje się do wydatkowania na realizację projektu wkładu własnego w wysokości ............% kosztów kwalifikowalnych projektu, tj. w maksymalnej kwocie: .................... PLN (słownie: .................................. złotych).

5. Beneficjent zobowiązuje się pokryć ze środków własnych wszelkie wydatki niekwalifikowalne w ramach projektu.

§ 3

1. Okres realizacji projektu ustala się następująco:

1) rozpoczęcie realizacji: ...............................;

2) zakończenie realizacji: ............................... .

2. Termin zakończenia realizacji projektu, określony w ust. 1 pkt 2, może zostać przedłużony na uzasadniony wniosek Beneficjenta, złożony zgodnie z § 13 ust. 2.

3. Wydatki poniesione poza okresem realizacji projektu określonym w ust. 1 lub wydatki poniesione poza harmonogramem rzeczowym nie podlegają dofinansowaniu, o którym mowa w § 2.

§ 4

Projekt będzie realizowany zgodnie z zakresem przedmiotowym projektu określonym we wniosku o dofinansowanie.

§ 5

Beneficjent ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją projektu, chyba że przyczyny powstania szkody leżą po stronie Instytucji.

§ 6

1. Dofinansowanie jest przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję w formie refundacji wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez Beneficjenta na realizację projektu.

2. Refundacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest Beneficjentowi w formie płatności okresowych i płatności końcowej. Płatność końcowa dokonywana jest w wysokości co najmniej 10 % całkowitej wartości wydatków, o których mowa w § 2 ust. 3.

3. Beneficjent składa wniosek o płatność nie częściej niż raz w miesiącu i nie rzadziej niż raz na kwartał, do 15. dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału (jeżeli w danym kwartale poniósł jakiekolwiek wydatki), pisemnie i na nośniku elektronicznym.

4. Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest:

1) przestrzeganie przez Benficjenta zasad dotyczących formy, sposobu przygotowywania i trybu przekazywania wniosku o płatność, określonych w szczególności w § 31-35 rozporządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 12;

2) dostępność środków na rachunku Instytucji.

5. Przekazanie płatności okresowych następuje w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia przez Beneficjenta do Instytucji poprawnie przygotowanego wniosku o płatność.

6. W przypadku stwierdzenia braków formalno-rachunkowych w złożonym wniosku o płatność Instytucja wzywa Beneficjenta do jego uzupełnienia, poprawienia lub złożenia dodatkowych wyjaśnień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni. Nie stanowi podstawy do podjęcia powyższych działań umieszczenie we wniosku o płatność danych innych niż we wniosku o dofinansowanie w odniesieniu do numeru telefonu, faksu i adresu e-mail Beneficjenta lub danych osoby do kontaktu.

7. Niezłożenie przez Beneficjenta żądanych wyjaśnień lub nieusunięcie braków formalno-rachunkowych w wyznaczonym terminie powoduje wstrzymanie dofinansowania.

8. Dofinansowanie jest przekazywane w wysokości procentowego udziału w wydatkach kwalifikowalnych, określonego w § 2 ust. 1.

§ 7

1. Beneficjent oświadcza, że w przypadku projektu nie następuje nakładanie się pomocy z funduszy pomocowych Unii Europejskiej.

2. W przypadku zakupu sprzętu ruchomego Beneficjent oświadcza, że sprzęt ten będzie użytkowany zgodnie z celem określonym we wniosku o dofinansowanie.

§ 8

1. Beneficjent jest zobowiązany do:

1) niezwłocznego informowania Instytucji o zaistniałych nieprawidłowościach lub o zamiarze zaprzestania realizacji projektu;

2) pomiaru wskaźników produktów i rezultatów osiągniętych dzięki realizacji projektu, zgodnie ze wskaźnikami monitoringowymi zamieszczonymi we wniosku o dofinansowanie;

3) sporządzania i przekazywania sprawozdań z realizacji projektu zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 1 pkt 12, oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie wzorów sprawozdań sporządzanych w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2004-2006 (Dz. U. Nr 58, poz. 403);

4) przekazywania Instytucji wszystkich dokumentów i informacji związanych z realizacją projektu, których Instytucja zażąda w czasie obowiązywania niniejszej umowy.

2. W przypadku stwierdzenia braków formalnych lub nieprawidłowości w przekazanych Instytucji sprawozdaniach, Beneficjent jest zobowiązany do przesłania uzupełnionych sprawozdań w terminie wyznaczonym przez Instytucję, nie krótszym niż 7 dni.

§ 9

1. Beneficjent jest zobowiązany poddać się kontroli w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez Instytucję oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia.

2. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie Beneficjenta lub w miejscu realizacji Projektu.

3. Beneficjent jest zobowiązany do przeprowadzenia audytu zewnętrznego projektu w przypadku, gdy całkowita wartość projektu, określona w § 2 ust. 2, przekracza równowartość w złotych 6.000.000 euro7. Koszt przeprowadzenia audytu zewnętrznego jest kosztem kwalifikowalnym.

§ 10

1. Beneficjent jest zobowiązany do przechowywania kompletnej dokumentacji związanej z realizacją projektu do dnia 31 grudnia 2013 r.

2. Instytucja może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, informując o tym Beneficjenta na piśmie przed upływem tego terminu.

§ 11

1. Beneficjent jest zobowiązany do:

1) przekazywania Instytucji informacji o wszczynanych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego8, treści ogłoszenia o zamówieniu publicznym, a także, na pisemne żądanie Instytucji, specyfikacji istotnych warunków zamówienia w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym jest ona sporządzana;

2) udostępniania na żądanie Instytucji lub innych upoważnionych organów dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz regulaminu komisji przetargowej;

3) udostępniania na żądanie Instytucji lub innych upoważnionych organów projektu umowy i projektów aneksów do umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą;

4) przekazywania Instytucji informacji o wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed zawarciem umowy z wykonawcą8;

5) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności dokumentów, o których mowa w pkt 1, z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku o dofinansowanie;

6) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą oraz zgodności aneksów do umowy, ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym jest ona sporządzana;

7) stosowania się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji dotyczącej zgodności umowy zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą oraz zgodności aneksów do umowy, z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku o dofinansowanie w przypadku zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w którym specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie jest sporządzana.

2. Beneficjent ma obowiązek dostarczyć Instytucji dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w terminach umożliwiających sporządzenie opinii i zastosowanie się do zaleceń zawartych w opinii.

3. W przypadku gdy wartość zamówienia na roboty budowlane przekracza równowartość w złotych 10.000.000 euro7 lub gdy wartość zamówienia na dostawy lub usługi przekracza równowartość w złotych 5.000.000 euro7, Beneficjent jest zobowiązany do przekazania Instytucji informacji o wynikach kontroli oraz zaleceniach pokontrolnych Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

4. Instytucja jest uprawniona do opiniowania:

1) dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie zgodności podmiotowej i przedmiotowej z wnioskiem o dofinansowanie, w terminie umożliwiającym wniesienie zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia9;

2) projektu umowy, przed jej podpisaniem, zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą8;

3) aneksów do umowy, o której mowa w pkt 2.

5. W przypadku negatywnej opinii, o której mowa w ust. 4, Instytucja wstrzymuje dofinansowanie do czasu usunięcia przez Beneficjenta stwierdzonych niezgodności.

§ 12

Beneficjent jest zobowiązany do:

1) zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji projektu przez Unię Europejską, zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1159/2000 z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie prowadzenia przez Państwa Członkowskie działań informacyjnych i reklamowych dotyczących pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 130 z 30.05.2000; Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 115), oraz z wytycznymi Instytucji;

2) zamieszczenia we wszystkich umowach, które zawiera w związku z realizacją projektu, informacji o udziale Funduszu we współfinansowaniu projektu, flagi Unii Europejskiej oraz logo Programu.

§ 13

1. Zmiany w umowie wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności, z zastrzeżeniem ust. 5.

2. Beneficjent może zgłosić Instytucji zmiany dotyczące realizacji projektu przed ich wprowadzeniem, wyłącznie przed planowanym zakończeniem realizacji projektu i tylko wtedy, gdy nie zachodzą jakiekolwiek nieusunięte braki lub opóźnienia odnośnie do wymaganej sprawozdawczości, z zastrzeżeniem ust. 5.

3. Jeżeli wartość projektu ulegnie zmniejszeniu w stosunku do całkowitej wartości projektu, określonej w § 2 ust. 2, wysokość dofinansowania ulega odpowiedniemu zmniejszeniu z zachowaniem udziału procentowego dofinansowania w wydatkach kwalifikowalnych, określonego w § 2 ust. 1.

4. Jeżeli całkowita wartość projektu ulegnie zwiększeniu w stosunku do całkowitej wartości projektu określonej w § 2 ust. 2, wysokość dofinansowania określona w § 2 ust. 1 nie ulega zmianie.

5. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków, dokonywane jeden lub więcej razy w trakcie realizacji projektu, które odnośnie do danego rezultatu lub kategorii wydatku łącznie nie przekroczą 10 % wartości danego rezultatu realizacji projektu lub kategorii wydatku ustalonej we wniosku o dofinansowanie, mogą być dokonane bez zgody Instytucji.

6. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków, które przekraczają łącznie 10 %, a nie przekraczają 25 % wartości ustalonej we wniosku o dofinansowanie, wymagają uprzedniej pisemnej zgody Instytucji.

7. Zmiany zakładanych rezultatów realizacji projektu lub przesunięcia dotyczące kategorii wydatków przekraczające 25 % wartości ustalonej we wniosku o dofinansowanie mogą być dokonane po uzyskaniu ponownej rekomendacji projektu przez Komitet Sterujący.

8. W przypadku wystąpienia niezależnych od Beneficjenta okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian do projektu, wymagających modyfikacji zapisów niniejszej umowy, strony uzgadniają w umowie zakres zmian, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowej realizacji projektu.

9. Beneficjent jest zobowiązany zwrócić dofinansowanie zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Instytucję (wraz z odsetkami naliczonymi jak dla zaległości podatkowych) w przypadku, gdy w okresie pięciu lat od dnia podpisania umowy projekt ulegnie znaczącej modyfikacji, o której mowa w art. 30 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 21.06.1999; Polskie wydanie specjalne, t. 14, rozdz. 1, str. 31), zgodnie z poleceniem zwrotu i w terminie wyznaczonym przez Instytucję.

§ 14

1. Niniejsza umowa może zostać rozwiązana w wyniku zgodnej woli Stron.

2. Umowa może zostać rozwiązana na wniosek Beneficjenta, jeżeli zwróci on otrzymane dofinansowanie wraz z odsetkami w wysokości jak dla zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia przekazania dofinansowania, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o rozwiązanie umowy. Do zwrotu dofinansowania stosuje się przepisy o finansach publicznych dotyczące zwrotu dotacji.

3. W przypadku gdy wykonanie przez Beneficjenta obowiązków wynikających z umowy jest niemożliwe w wyniku powstania okoliczności, za które Beneficjent nie ponosi odpowiedzialności, umowa niniejsza ulega rozwiązaniu z dniem zaistnienia powyższych okoliczności, chyba że strony dokonały zmian, o których mowa w § 13 ust. 8. W razie wystąpienia powyższych okoliczności powodujących rozwiązanie umowy Beneficjent jest zobowiązany do bezzwłocznego poinformowania o nich Instytucji na piśmie oraz do ich udokumentowania. Rozwiązanie umowy nie zwalnia Beneficjenta z obowiązku zwrotu kwoty otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych, jeżeli środki te zostały wydatkowane przez niego niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub też pobrane w sposób nienależyty albo w nadmiernej wysokości, jak również w innych przypadkach wskazanych w umowie.

4. Instytucja może rozwiązać niniejszą umowę z zachowaniem jednomiesięcznego terminu wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent:

1) nie rozpoczął realizacji projektu w terminie 3 miesięcy od ustalonego w § 3 ust. 1 pkt 1 dnia rozpoczęcia realizacji projektu, z przyczyn przez siebie zawinionych;

2) zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową;

3) odmówił poddania się kontroli lub audytowi uprawnionych instytucji lub też uniemożliwił bądź utrudniał ich przeprowadzenie;

4) przedstawił sprawozdania, które nie odpowiadają stanowi faktycznemu;

5) w związku z realizacją niniejszej umowy naruszył przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.) w przypadku, gdy stosowanie tych przepisów jest obowiązkowe;

6) dopuścił się nieprawidłowości finansowych oraz nie usunął ich przyczyn i skutków;

7) w celu uzyskania dofinansowania przedstawił fałszywe lub niepełne oświadczenia lub dokumenty;

8) nie poinformował Instytucji o zaistnieniu okoliczności, o których Instytucja ta powinna być informowana przez Beneficjenta zgodnie z treścią umowy.

5. Instytucja może rozwiązać niniejszą umowę bez wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent:

1) w terminie określonym przez Instytucję nie usunął stwierdzonych nieprawidłowości;

2) nie dopełnił co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 i 4, ust. 2 i § 11 ust. 1 i 2;

3) nie dopełnił, pomimo pisemnego wezwania przez Instytucję, obowiązku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 3;

4) nie usunął, po powtórnym wezwaniu Instytucji, niezgodności, które były przyczyną negatywnej opinii Instytucji, o której mowa w § 11 ust. 5.

6. W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn, o których mowa w ust. 4 i 5, Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania dofinansowania do dnia jego zwrotu w terminie wyznaczonym przez Instytucję na rachunek przez nią wskazany.

7. Niezależnie od przyczyny rozwiązania umowy Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia sprawozdania końcowego z realizacji projektu oraz do archiwizowania dokumentacji związanej z jego realizacją, zgodnie z § 10.

§ 15

1. W celu rozstrzygnięcia sporów strony powołują Komisję Arbitrażową.

2. Komisja Arbitrażowa składa się z trzech członków. Każda ze stron umowy wyznacza po jednym członku, a następnie wybrani członkowie Komisji Arbitrażowej wybierają wspólnie trzeciego arbitra, który przewodniczy Komisji.

3. Komisja Arbitrażowa podejmuje postanowienia w drodze uchwały większością głosów w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia jej powołania.

4. Strony zobowiązują się przestrzegać postanowień Komisji Arbitrażowej.

§ 16

Wszelka korespondencja pomiędzy Stronami powinna być przesyłana na poniższe adresy:

Instytucja:

..............................................................

Beneficjent:

..............................................................

§ 17

Niniejsza umowa została sporządzona w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Beneficjent, a dwa Instytucja.

§ 18

Załącznikami do umowy są:

1) wniosek o dofinansowanie;

2) potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia upoważnienia/pełnomocnictwa do reprezentowania Instytucji;

3) potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia upoważnienia/pełnomocnictwa do reprezentowania Beneficjenta.

Instytucja Beneficjent

.......................... .......................

(podpis osoby (podpis osoby

reprezentującej, data) reprezentującej, data)

______

1 Należy wpisać numer i nazwę Priorytetu.

2 Należy wpisać numer i nazwę Działania.

3 Należy wpisać nazwę Beneficjenta.

4 Należy wpisać nazwę i numer Priorytetu.

5 Należy wpisać nazwę i numer Działania.

6 W pkt 7 można wpisać więcej niż jeden rachunek bankowy; w takim przypadku dane dotyczące poszczególnych rachunków wpisuje się po myślnikach, łączy się słowem "lub", a na koniec punktu dodaje się sformułowanie: "- w zależności od tego, które z nich zostaną wskazane we wniosku Beneficjenta o płatność jako rachunki właściwe do dokonania refundacji;".

7 Do przeliczenia tej kwoty stosuje się kurs NBP z dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.

8 Nie dotyczy przypadku, gdy postępowanie zostało rozstrzygnięte przed datą podpisania niniejszej umowy.

9 Nie dotyczy przypadku, gdy termin składania ofert upłynął przed datą podpisania niniejszej umowy.

1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 24 maja 2006 r. (Dz.U.06.98.685) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2006 r.