Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Tryb przeprowadzania kontroli jednostek organizacyjnych Służby Więziennej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.151.1470

Akt utracił moc
Wersja od: 17 kwietnia 2009 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 1
 
1.
Działalność każdej jednostki organizacyjnej Służby Więziennej podlega kontroli zewnętrznej i wewnętrznej.
2.
Kontrolę przeprowadza się pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
3.
Legalność obejmuje badanie zgodności działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, aktami stanowienia prawa o charakterze wewnętrznym oraz innymi rozstrzygnięciami podjętymi przez uprawnione podmioty.
4.
Gospodarność obejmuje badanie oszczędnego i wydajnego wykorzystania środków, tj. uzyskania właściwej relacji nakładów do efektów, jak też wykorzystania możliwości zapobieżenia lub ograniczenia wysokości zaistniałych szkód.
5.
Celowość obejmuje badanie zapewnienia zgodności działań kontrolowanej jednostki z celami dla niej określonymi oraz poziomu skuteczności tego działania.
6.
Rzetelność obejmuje badanie:
1)
wypełniania obowiązków z należytą starannością i we właściwym czasie;
2)
wypełniania zobowiązań zgodnie z ich treścią;
3)
przestrzegania wewnętrznych reguł funkcjonowania danej jednostki, w szczególności, określonego dla poszczególnych komórek i osób, zakresu obowiązków;
4)
dokumentowania określonych działań lub stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach, bez pomijania określonych faktów i okoliczności.
§  2.
1.
Celem kontroli jednostek organizacyjnych Służby Więziennej jest sprawdzenie prawidłowości wykonywania przez nie ustawowo określonych zadań.
2.
Kontrola ma na celu w szczególności:
1)
badanie zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa;
2) 2
 badanie i ocenę prawidłowości wykonywania tymczasowego aresztowania oraz kar i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności;
3)
badanie i ocenę działalności gospodarczej i finansowej;
4)
ujawnianie niewykorzystanych rezerw, wykrywanie nieprawidłowości w wykonywaniu zadań, niegospodarności, marnotrawstwa mienia i nadużyć;
5)
zbieranie informacji służących jednostkom organizacyjnym Służby Więziennej do doskonalenia ich działalności;
6) 3
 ustalenie przyczyn oraz skutków stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, jak również osób za nie odpowiedzialnych;
7)
wskazywanie sposobów i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz uchybień.
§  3.
Kontrolę prowadzi się w sposób umożliwiający:
1)
obiektywne stwierdzenie stanu faktycznego badanej sprawy;
2)
dostarczenie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji;
3)
zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności jednostek organizacyjnych Służby Więziennej;
4)
inicjowanie kierunków prawidłowego działania.
§  4.
1.
Kontrole prowadzi się w sposób planowy i skoordynowany.
2.
W Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, zwanym dalej "Centralnym Zarządem", i w okręgowych inspektoratach Służby Więziennej, zwanych dalej "okręgowymi inspektoratami", opracowuje się roczne plany kontroli kompleksowych i kontroli finansowych oraz okresowe plany kontroli problemowych, które zatwierdzane są przez osoby uprawnione do ich zarządzenia.
3. 4
 Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, zwany dalej "dyrektorem okręgowym" - w terminie do dnia 15 listopada - przesyła do Centralnego Zarządu plany kontroli kompleksowych i finansowych podległych jednostek organizacyjnych Służby Więziennej na rok następny oraz na bieżąco, w formie pisemnej, informacje do Centralnego Zarządu o wszelkich zmianach dokonanych w tych planach.
4.
Dyrektor Generalny Służby Więziennej, zwany dalej "Dyrektorem Generalnym", lub upoważniony przez niego kierownik komórki organizacyjnej Centralnego Zarządu może polecić dyrektorom okręgowym wprowadzenie do planów kontroli, przed ich sporządzeniem, określonego rodzaju kontroli lub, w uzasadnionych przypadkach, wprowadzenie zmian do planów już zatwierdzonych, a także zlecić przeprowadzenie, poza planem, kontroli w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej we wskazanym zakresie.
§  5.
1.
Dyrektor okręgowy po zakończeniu każdego roku kalendarzowego przedstawia Dyrektorowi Generalnemu, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego, informację dotyczącą działalności kontrolnej okręgowego inspektoratu.
2.
Dyrektor Generalny może określić zakres tematyczny i rodzaj danych, jakie powinna zawierać informacja, o której mowa w ust. 1.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 marca 2009 r. (Dz.U.09.54.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2009 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 23 marca 2009 r. (Dz.U.09.54.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2009 r.
3 § 2 ust. 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 marca 2009 r. (Dz.U.09.54.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2009 r.
4 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 marca 2009 r. (Dz.U.09.54.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2009 r.