Tryb otwierania niedoręczalnych listów i sposób postępowania z nimi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.1.7

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 1996 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 12 grudnia 1995 r.
w sprawie trybu otwierania niedoręczalnych listów i sposobu postępowania z nimi.

Na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564) zarządza się, co następuje:
1.
List, którego nie można doręczyć adresatowi ani zwrócić nadawcy z powodu braku informacji ich identyfikujących, a także oznaczenia tych danych w sposób błędny lub niepełny, uważa się za list niedoręczalny.
2.
W celu uzyskania informacji identyfikującej adresata lub nadawcę listu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się jego otwarcia.
1.
Otwarcia listu dokonuje komisja powoływana przez kierownika jednostki organizacyjnej, wyznaczonej przez dyrektora państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska, spośród pracowników tej jednostki.
2.
Otwarcie listu powinno być dokonane w sposób zapewniający jak najmniejsze uszkodzenie jego opakowania.
3.
Po otwarciu listu komisja dokonuje sprawdzenia, czy na wewnętrznej stronie opakowania nie został umieszczony adres nadawcy lub adresata.
4.
W razie braku adresów na wewnętrznej stronie opakowania listu, komisja dokonuje oględzin jego zawartości.
5.
Czynności, o których mowa w ust. 2-4, powinny być wykonywane w taki sposób, aby zapewniły zachowanie tajemnicy korespondencji.
W razie ustalenia przez komisję, w trakcie czynności, o którym mowa w § 2, adresu nadawcy lub adresata, list - po odpowiednim zabezpieczeniu i umieszczeniu adnotacji na opakowaniu o komisyjnym otwarciu - jest doręczany przez Pocztę Polską.
1.
Jeżeli otwarcie listu nie doprowadziło do ustalenia adresów nadawcy lub adresata, Poczta Polska zobowiązana jest do przechowania listów poleconych i listów wartościowych przez 15 miesięcy, a listów zwykłych przez 3 miesiące, licząc od dnia nadania danego listu, oczekując na ewentualne żądanie jego zwrotu.
2.
Żądanie, o którym mowa w ust. 1, adresat lub nadawca powinien złożyć w placówce podmiotu, któremu zlecił wykonanie usługi. Placówka podmiotu przyjmująca żądanie przesyła je bezzwłocznie do jednostki organizacyjnej wyznaczonej przez dyrektora Poczty Polskiej.
3.
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, i niezgłoszeniu żądania na zasadach określonych w ust. 2 list:
1)
nie zawierający pieniędzy, dokumentów lub rzeczy mających wartość rynkową jest komisyjnie niszczony,
2)
zawierający dokumenty osobiste traktowany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198),
3)
zawierający pieniądze, dokumenty lub rzeczy mające wartość rynkową traktowany jest zgodnie z przepisami dekretu z dnia 18 września 1954 r. o likwidacji nie podjętych depozytów i nie odebranych rzeczy (Dz. U. Nr 41, poz. 184 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) przy uwzględnieniu przepisów art. 47 ustawy o łączności.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.