Oddział 5 - Organizowanie alternatywnego systemu obrotu - Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 5 stycznia 2006 r.

Oddział  5

Organizowanie alternatywnego systemu obrotu

§  64.
1.
W rozumieniu przepisów niniejszego oddziału przez instrumenty rozumie się papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego.
2.
Przepisy niniejszego oddziału dotyczące trybu postępowania firmy inwestycyjnej w stosunku do emitenta stosuje się odpowiednio do trybu postępowania firmy inwestycyjnej w stosunku do wystawcy instrumentów rynku pieniężnego.
§  65.
1.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zapewnia:
1)
koncentrację podaży i popytu na instrumenty będące przedmiotem obrotu w tym systemie;
2)
bezpieczne i sprawne zawieranie oraz rozliczanie transakcji zawieranych w tym systemie przez jego uczestników;
3)
upowszechnianie jednolitych informacji o kursach lub cenach instrumentów;
4)
upowszechnianie jednolitych informacji o transakcjach zawieranych w tym systemie.
2.
Zapewnienie bezpiecznego i sprawnego zawierania transakcji w alternatywnym systemie obrotu następuje w szczególności poprzez:
1)
ustalenie i wdrożenie procedur regulujących tryb i warunki zawierania transakcji;
2)
ustalenie i wdrożenie procedur regulujących tryb i warunki anulowania transakcji;
3)
sprawowanie ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników danego systemu procedur, o których mowa w pkt 1 i 2.
3.
Zapewnienie bezpiecznego i sprawnego rozliczania transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu następuje w szczególności poprzez:
1)
utworzenie funkcjonującego w ramach danego alternatywnego systemu obrotu systemu rozliczeń i rozrachunku w instrumentach lub podjęcie współpracy z podmiotem uprawnionym do dokonywania rozliczeń i rozrachunku w instrumentach;
2)
ustalenie i wdrożenie procedur regulujących rozliczanie i rozrachunek w instrumentach w zakresie transakcji zawieranych w danym alternatywnym systemie obrotu - w przypadku gdy rozliczanie i rozrachunek nie są dokonywane przez odrębny podmiot;
3)
sprawowanie ciągłego nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników danego systemu procedur, o których mowa w pkt 2.
§  66.
1.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu ustala przejrzyste reguły uczestnictwa w tym systemie, oparte na obiektywnych kryteriach, w tym zasady naliczania i pobierania opłat.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, powinny w szczególności dotyczyć:
1)
sytuacji finansowej;
2)
wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania na rynku instrumentów, w tym zatrudniania osób dysponujących taką wiedzą i doświadczeniem.
3.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu sprawuje ciągły nadzór nad przestrzeganiem przez uczestników tego systemu regulacji dotyczących obrotu dokonywanego w tym alternatywnym systemie obrotu.
4.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zobowiązana jest do zarządzania ryzykiem operacyjnym, na które narażony jest prowadzony przez nią alternatywny system obrotu, a w szczególności do:
1)
opracowania zasad identyfikacji i szacowania poziomu istotnych rodzajów tego ryzyka;
2)
zastosowania środków ograniczających to ryzyko.
5.
W celu właściwego zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 1, firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu ustala i wdraża pisemne procedury dotyczące:
1)
zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych alternatywnego systemu obrotu;
2)
bezpieczeństwa dostępu do systemów informatycznych alternatywnego systemu obrotu przez członków oraz zasad nadzoru sprawowanego przez firmę inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu nad ich przestrzeganiem;
3)
planów awaryjnych i zasad zachowania ciągłości działania w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.
§  67.
1.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu dopuszcza do obrotu w tym systemie instrumenty, z zastrzeżeniem ust. 2, pod warunkiem że:
1)
spełnione zostały w odniesieniu do tych instrumentów wymogi wynikające z ustawy o ofercie publicznej;
2)
zbywalność tych instrumentów nie jest ograniczona;
3)
wszystkie wyemitowane lub wystawione w ramach danej emisji lub serii instrumenty tego samego rodzaju zostały objęte wnioskiem emitenta do firmy inwestycyjnej o dopuszczenie ich do alternatywnego systemu obrotu;
4)
iloczyn liczby i prognozowanej ceny rynkowej instrumentów objętych wnioskiem, a w przypadku gdy określenie tej ceny nie jest możliwe - kapitały własne emitenta, wynoszą równowartość w złotych co najmniej 125.000 euro, obliczoną przy zastosowaniu średniego kursu euro ustalanego przez Narodowy Bank Polski na dzień złożenia wniosku;
5)
liczba instrumentów objętych wnioskiem oraz sposób przeprowadzenia ich subskrypcji lub sprzedaży pozwala uznać, że obrót tymi instrumentami w alternatywnym systemie obrotu uzyska wielkość zapewniającą płynność oraz zapewni prawidłowy przebieg zawieranych transakcji.
2.
W przypadku instrumentów dopuszczonych do obrotu na krajowym rynku regulowanym wymogi określone w ust. 1 uważa się za spełnione.
3.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu ustala zakres, tryb i terminy upowszechniania, przez emitentów instrumentów dopuszczonych do alternatywnego systemu obrotu, informacji dotyczących sytuacji finansowej lub prawnej emitenta. Firma inwestycyjna ustala również sposób postępowania w przypadku, gdy emitent nie wykonuje nałożonych na niego obowiązków w zakresie upowszechniania informacji.
4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do emitentów instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
§  68.
1.
Dopuszczenie instrumentów do alternatywnego systemu obrotu może nastąpić, jeżeli emitent tych instrumentów ogłaszał, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, sprawozdania finansowe wraz z opinią podmiotu uprawnionego do ich badania co najmniej przez trzy kolejne lata obrotowe poprzedzające złożenie wniosku o to dopuszczenie.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy przemawia za tym uzasadniony interes tego emitenta lub inwestorów, a emitent podał do publicznej wiadomości, w sposób określony w odrębnych przepisach, informacje umożliwiające inwestorom ocenę jego sytuacji finansowej i gospodarczej oraz ryzyka związanego z nabywaniem instrumentów objętych wnioskiem o dopuszczenie do alternatywnego systemu obrotu.
§  69.
Przepisy § 67 i 68 nie wyłączają uprawnień firmy inwestycyjnej, organizującej alternatywny system obrotu, do określenia w regulaminie tego systemu ostrzejszych kryteriów i warunków dopuszczania instrumentów do tego alternatywnego systemu obrotu.
§  70.
Firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu zapewnia upowszechnianie informacji dotyczących transakcji zawieranych w tym systemie, zawierających co najmniej:
1)
pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży w stosunku do ofert zamieszczonych w arkuszu zleceń - z wyszczególnieniem liczby zleceń i łącznego wolumenu zleceń dla każdego z poziomów cenowych;
2)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej na sesji;
3)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej poza sesją, jeżeli takie transakcje, zgodnie z regulaminem alternatywnego systemu obrotu, mogą być zawierane;
4)
kursy otwarcia i zamknięcia, kursy minimalny i maksymalny oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów notowanych w systemie notowań ciągłych;
5)
kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów notowanych w systemie notowań jednolitych.
§  71.
Upowszechnienie informacji, o których mowa w § 70 w:
1)
pkt 1 - następuje w czasie rzeczywistym;
2)
pkt 2 - następuje niezwłocznie po zawarciu transakcji;
3)
pkt 3 - następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesji;
4)
pkt 4 i 5 - następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji, z zastrzeżeniem że kurs otwarcia jest upowszechniany niezwłocznie po jego ustaleniu.
§  72.
1.
Informacje, o których mowa w § 70, z zastrzeżeniem ust. 2, są upowszechniane w formie przekazu elektronicznego, w tym przekazywane do agencji informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy firma inwestycyjna, organizująca alternatywny system obrotu, przekazuje informacje, o których mowa w § 70, w trybie i na warunkach określonych w regulaminie tego alternatywnego systemu obrotu, spółce prowadzącej krajowy rynek regulowany, na którym dane instrumenty są dopuszczone do obrotu, w celu ich publikacji zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy.
§  73.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników, firma inwestycyjna organizująca alternatywny system obrotu może podjąć decyzję o opóźnieniu lub zawieszeniu upowszechniania informacji, o których mowa w § 70, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie tego alternatywnego systemu obrotu.
§  74.
1.
W przypadku stwierdzenia przez firmę inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu, że instrumenty dopuszczone do tego alternatywnego systemu obrotu lub emitenci takich instrumentów przestali spełniać:
1)
warunki, o których mowa w § 67 ust. 1 pkt 1 lub 2 - firma inwestycyjna podejmuje decyzję o wykluczeniu tych instrumentów z alternatywnego systemu obrotu;
2)
pozostałe warunki i kryteria będące podstawą dopuszczenia - firma inwestycyjna może podjąć decyzję o wykluczeniu tych instrumentów z alternatywnego systemu obrotu.
2.
Podjęcie decyzji, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie i na warunkach określonych w regulaminie alternatywnego systemu obrotu.