Rozdział 3 - Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji - Tryb i warunki postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.165.1354
Akt utracił moc Wersja od: 4 października 2002 r.
Rozdział 3
Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji
Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji
§ 59.
1.
Dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat formularze złożonych przez klientów zleceń i zapisów, zawarte z klientami umowy o świadczenie usług brokerskich i inne umowy w zakresie usług świadczonych przez dom maklerski, dokumenty udzielonych pełnomocnictw, potwierdzenia zawartych transakcji oraz rejestry sesji, a także kopie świadectw depozytowych.2.
W przypadku prowadzenia przez dom maklerski działalności, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy, lub działalności, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy, dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat dokumenty związane z prowadzeniem tej działalności, a w szczególności umowy, pełnomocnictwa, zlecenia i analizy.3.
Dom maklerski utrwala i przechowuje przez okres co najmniej 5 lat dyspozycje, o których mowa w § 25.4.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1-3, dotyczy również dokumentów sporządzonych lub przekazanych do domu maklerskiego na elektronicznych nośnikach informacji.5.
Dokumenty określone w ust. 1-4 powinny być przechowywane na takim nośniku informacji, na jakim zostały sporządzone lub przekazane do domu maklerskiego, z zastrzeżeniem ust. 6.6.
Dokumenty sporządzone lub przekazane do domu maklerskiego na elektronicznych nośnikach informacji powinny być przechowywane na nośnikach elektronicznych o charakterze trwałym.§ 60.
1.
Dom maklerski prowadzi ewidencję wszystkich transakcji zawieranych w obrocie papierami wartościowymi, prawami majątkowymi na rynku regulowanym oraz prawami majątkowymi na giełdzie towarowej.2.
W celu ewidencji transakcji dom maklerski sporządza następujące dokumenty:1)
zestawienie zawartych w danym dniu transakcji, z wyszczególnieniem, czy transakcja była zawarta na rachunek:a)
klienta,b)
klienta, ale poza sesją,c)
własny,d)
własny, ale w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 39 ust. 1,e)
własny w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 39 ust. 1, ale bezpośrednio z dającym zlecenie,f)
klienta, w trybie określonym w art. 34a ustawy;2)
zestawienie dzienne zleceń przyjętych od klientów;3)
kopie dokumentów potwierdzających zawarcie i rozliczenie transakcji.3.
Dom maklerski prowadzi odrębne rejestry:1)
zleceń zawierających klauzulę umożliwiającą wystawianie na ich podstawie więcej niż jednego zlecenia brokerskiego;2)
ofert złożonych na rynku na rachunek własny, ale w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 39 ust. 1.4.
Dokumenty i rejestry, o których mowa w ust. 2 i 3, dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat. Dokumenty te mogą być przechowywane na magnetycznych, optycznych, magnetooptycznych lub innych elektronicznych nośnikach informacji.§ 61.
1.
Dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat następujące dane:1)
bieżącą wysokość kapitału netto;2)
bieżącą wysokość stopy zabezpieczenia;3)
bieżącą wielkość wskaźnika należności;4)
bieżącą wysokość maksymalnego i bieżącego poziomu zaangażowania oraz5)
bieżącą sumę przyznanych poszczególnym klientom limitów maksymalnej wysokości należności domu maklerskiego z tytułu zawartych transakcji- o których mowa w odrębnych przepisach dotyczących wielkości środków własnych domu maklerskiego w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do środków własnych, a także wysokości środków własnych przeznaczonych na prowadzenie przez bank działalności maklerskiej w zależności od rozmiarów wykonywanej działalności.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na magnetycznych, optycznych, magnetooptycznych lub innych elektronicznych nośnikach informacji.3.
Dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat wszystkie dokumenty, na podstawie których dokonuje obliczeń wskaźników zgodnie z przepisami określonymi w ust. 1.§ 62.
1.
Dokumenty oraz inne nośniki informacji zawierające dane, które dom maklerski ma obowiązek przechowywać i archiwizować zgodnie z § 59-61, powinny być przechowywane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieupoważnionych. W szczególności uniemożliwione powinno być nieuprawnione pobranie materiałów archiwalnych oraz dokonywanie modyfikacji ich treści.2.
Dom maklerski jest obowiązany zapewnić należyte zabezpieczenie pomieszczeń, w których jest prowadzone archiwum, prowadzenie ewidencji korzystania z archiwum oraz wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie archiwum.3.
Dom maklerski jest obowiązany zapewnić osobom upoważnionym niezwłoczny wgląd do dokumentów oraz danych, o których mowa w ust. 1.§ 63.
Bank prowadzący rachunki papierów wartościowych przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat formularze umów zawartych z klientami, dokumenty pełnomocnictw oraz innych umów, a także wszystkie inne dokumenty związane z zawieraniem transakcji, prowadzeniem rachunków papierów wartościowych oraz dokonywaniem rozliczeń. Przepisy § 59 ust. 4 i 5 oraz § 62 stosuje się odpowiednio.§ 64.
W przypadku umów oraz dokumentów pełnomocnictw określonych w niniejszym rozdziale, okres 5 lat biegnie od dnia rozwiązania umowy lub wygaśnięcia pełnomocnictwa.