Rozdział 3 - Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji - Tryb i warunki postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.163.1159

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1998 r.

Rozdział  III

Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji

§  55.
Dom maklerski przechowuje przez okres co najmniej 5 lat formularze złożonych przez klientów zleceń i zapisów, zawartych z klientami umów o świadczenie usług brokerskich i innych umów w zakresie usług świadczonych przez dom maklerski, dokumentów udzielonych pełnomocnictw, potwierdzeń zawartych transakcji oraz rejestrów sesji.
§  56.
1.
Dom maklerski prowadzi ewidencje wszystkich transakcji zawieranych w obrocie papierami wartościowymi.
2.
W celu ewidencji transakcji dom maklerski sporządza następujące dokumenty:
1)
zestawienie zawartych w danym dniu transakcji, z wyszczególnieniem, czy transakcja była zawarta na rachunek:
a)
klienta,
b)
klienta, ale poza sesją,
c)
własny,
d)
własny, ale w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 37 ust. 1,
e)
własny w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 37 ust. 1, ale bezpośrednio z dającym zlecenie,
2)
dzienne zestawienie zleceń przyjętych od klientów,
3)
kopie dokumentów potwierdzających zawarcie i rozliczenie transakcji.
3.
Dom maklerski prowadzi odrębne rejestry:
1)
zleceń zawierających klauzulę umożliwiającą wystawianie na ich podstawie więcej niż jednego zlecenia brokerskiego,
2)
ofert złożonych na rynku na rachunek własny, ale w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w § 37 ust. 1.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, dom maklerski przechowuje przez okres co najmniej 5 lat. Dokumenty te mogą być przechowywane na magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji.
5.
Dom maklerski jest obowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 2 i 3, w szczególności zabezpieczenia ich przed dostępem osób niepowołanych.
§  57.
Dom maklerski utrwala dyspozycje, o których mowa w § 22 ust. 1, na magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji. Nośniki te przechowywane są przez okres co najmniej 5 lat.
§  58.
Bank prowadzący rachunki papierów wartościowych przechowuje przez okres co najmniej 5 lat formularze umów zawartych z klientami, dokumenty pełnomocnictw oraz innych umów.
§  59.
W przypadku umów oraz dokumentów pełnomocnictw, o których mowa w rozdziale niniejszym, okres 5 lat biegnie od dnia rozwiązania umowy lub ustania pełnomocnictwa.