Rozdział 3 - Wprowadzanie materiałów niebezpiecznych do portu, przeładunek oraz inne czynności manipulacyjne. - Transport morski materiałów niebezpiecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1974.9.55

Akt utracił moc
Wersja od: 8 listopada 1984 r.

Rozdział  3

Wprowadzanie materiałów niebezpiecznych do portu, przeładunek oraz inne czynności manipulacyjne.

§  15.
1.
Materiały niebezpieczne kategorii O mogą być wprowadzone do portu tylko na czas niezbędny do wykonania czynności przeładunkowych oraz innych manipulacji związanych z przeładunkiem, z zastrzeżeniem przepisu § 17 ust. 2 i 3.
2.
Materiały niebezpieczne, z wyjątkiem kategorii S, mogą być wprowadzone do portu w ilości przekraczającej przesyłkę jednowagonową jedynie za zgodą zarządu portu, wyrażoną w miarę możliwości manipulacyjnych i składowych.
3.
Kapitan portu może po zasięgnięciu opinii rzeczoznawcy wyrazić zgodę na wprowadzenie do portu statku przewożącego materiały wybuchowe, nie przeznaczone do manipulacji w tym porcie; w takim wypadku ustala niezbędne środki ostrożności, jakie należy zachować.
4.
Przed wprowadzeniem do portu statku, przewożącego materiały niebezpieczne, z wyjątkiem kategorii S, armator lub jego przedstawiciel powinien zgłosić kapitanowi portu i głównemu dyspozytorowi portu:
1)
nazwę statku,
2)
nazwę, ilość i określenie właściwości materiału niebezpiecznego,
3)
proponowane miejsce podstawienia statku w porcie.

Zgłoszenie powinno nastąpić nie później niż 24 godziny przed wejściem statku do portu lub 8 godzin, jeśli podróż statku trwała krócej.

5.
Przed wprowadzeniem do portu środków transportu lądowego lub wodnego śródlądowego, przewożących materiały niebezpieczne, z wyjątkiem kategorii S, spedytor powinien zgłosić kapitanowi portu i głównemu dyspozytorowi portu:
1)
numer środka transportowego,
2)
nazwę, ilość i określenie właściwości materiału niebezpiecznego,
3)
uzgodnione miejsce podstawienia środka transportowego w porcie.
§  16.
1.
Przez przeładunek materiałów niebezpiecznych rozumie się ich przemieszczanie ze środka transportowego na skład lub odwrotnie albo z takiego środka na inny środek transportowy.
2.
Przeładunek materiałów niebezpiecznych kategorii O - poza wymienionymi w § 17 ust. 2 - jest dozwolony tylko ze środka transportowego na inny środek transportowy.
§  17.
1.
Przeładunek materiałów niebezpiecznych klasy 1 jest dozwolony tylko w miejscach oraz ilościach, które ustali Minister Żeglugi.
2.
Przeładunek materiałów niebezpiecznych klasy 1 następujących rodzajów oraz w maksymalnych ilościach wagi netto:
1) 1
80 ton amunicji myśliwskiej, sportowej i małokalibrowej, naboi bezpiecznych oraz lontów należących do podklas 1.3. i 1.4.,
2)
2,5 tony materiałów należących do podklas 1.3 i 1.4., innych niż lonty, oraz lontów należących do podklasy 1.2.,
3)
100 kg materiałów nie wymienionych w pkt 1 i 2 - po każdorazowym uzyskaniu zezwolenia urzędu morskiego

może być dokonywany na dowolnym nabrzeżu pod warunkiem zachowania niezbędnych środków ostrożności.

3.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor urzędu morskiego może zezwolić na przeładunek, o którym mowa w ust. 2, w ilościach większych najwyżej o połowę.
4.
Dokonanie przeładunku, o którym mowa w ust. 2, jednocześnie nie więcej niż jeden statek w porcie może nastąpić jedynie za zgodą kapitana portu.
5.
Przeładunek materiałów klasy 1 na redzie portu może odbywać się tylko przy zachowaniu wymagań, które ustali w każdym wypadku kapitan portu, określając:
1)
miejsce zakotwiczenia statku,
2)
odległość statku od innych statków i obiektów portowych (promień bezpieczeństwa),
3)
warunki nawigacyjne, a zwłaszcza stan morza oraz siłę i kierunek wiatru,
4)
inne istotne wymagania.
6.
Przeładunek pozostałych materiałów niebezpiecznmych może odbywać się w dowolnych miejscach oraz ilościach pod warunkiem zachowania niezbędnych środków ostrożności.
§  18.
1.
Przeładunek oraz inne manipulacje, dotyczące:
1)
materiałów niebezpiecznych klasy 1 - z wyjątkiem wymienionych w § 17 ust. 2,
2)
materiałów niebezpiecznych kategorii O,

nie mogą odbywać się od zachodu do wschodu słońca. Nie dotyczy to przeładunku innych materiałów niebezpiecznych, pod warunkiem wystarczającego i bezpiecznego oświetlenia, z tym że przeładunek materiałów kategorii A wymaga każdorazowej zgody urzędu morskiego.

2.
Przeładunek materiałów niebezpiecznych w czasie burzy jest niedozwolony; luki statków powinny być wówczas zamknięte, a środki transportu lądowego odpowiednio zabezpieczone.
§  19.
1.
Przy przeładunku oraz innych manipulacjach materiałami niebezpiecznymi:
1)
klasy 1 - z wyjątkiem wymienionych w § 17 ust. 2,
2)
klasy 7,
3)
innych klas kategorii O i A

obowiązuje nadzór rzeczoznawcy i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.
Nadzór rzeczoznawcy i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązuje - bez względu na klasę i kategorię materiałów niebezpiecznych - w szczególnych wypadkach, zwłaszcza przy dużej ilości materiałów, a także w razie wątpliwości co do stanu opakowania lub stanu materiału.
§  20.
1.
Przy przeładunku oraz innych manipulacjach materiałami niebezpiecznymi klas 1, 2, 3, 4 i 5 obowiązuje nadzór i asysta straży pożarnej.
2.
Urząd morski może udzielić zwolnienia od obowiązku określonego w ust. 1 pod warunkiem niepogorszenia stanu bezpieczeństwa i zachowania należytej ostrożności.
3.
W czasie przeładunku materiałów niebezpiecznych klas 1, 2, 3, 4 i 5 niedozwolone jest używanie ognia i nie osłoniętego światła oraz palenie tytoniu na lądzie w odległości mniejszej niż 30 m od punktu przeładunku, o czym powinny informować tablice ostrzegawcze.
4.
W czasie przeładunku na statek materiałów niebezpiecznych klas 1, 2, 3, 4 i 5 jest zabronione jednoczesne wykonywanie bunkrowania statku węglem lub olejem pędnym.
5.
Przy przeładunku materiałów niebezpiecznych klasy 1 i 3 oraz podklas 4.2. i 4.3. kategorii A jest niedozwolone posiadanie przez osoby dokonujące przeładunku wszelkich przedmiotów mogących spowodować iskrzenie.
§  21.
1.
1. W czasie przerw w przeładunku luki ładowni statków, zawierających materiały niebezpieczne, powinny być zakryte.
2.
Otwieranie luków ładowni w celach innych niż wykonywanie prac przeładunkowych jest dozwolone tylko po uzyskaniu zezwolenia kapitana statku i pod nadzorem oficera.
§  22.
Przy wykonywaniu prac przeładunkowych należy w miarę możliwości stosować następujące zasady:
1)
przy wyładunku - materiały niebezpieczne, znajdujące się na statku, powinny być wyładowane w pierwszej kolejności,
2)
przy załadunku - materiały niebezpieczne powinny być umieszczone na statku w ostatniej kolejności.
§  23.
1.
1. Wszelkie czynności na lądzie, związane z otwieraniem opakowania zewnętrznego materiałów niebezpiecznych kategorii O i A oraz wszystkich materiałów klas 1 i 7, są dozwolone tylko w obecności rzeczoznawcy.
2.
Wykonywanie na lądzie napraw uszkodzonych opakowań materiałów niebezpiecznych jest dozwolone:
1)
przy materiałach klas 1 i 7 oraz przy materiałach innych klas kategorii O i A - pod nadzorem rzeczoznawcy i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy - w miejscu przez nich wyznaczonym,
2)
przy innych materiałach niebezpiecznych - pod nadzorem kierownika magazynu i przedstawiciela służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Otwieranie na statku opakowań z materiałami niebezpiecznymi z wyjątkiem klasy 1 oraz naprawianie na statku takich opakowań jest uzależnione od opinii rzeczoznawcy.
1 § 17 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 października 1984 r. (Dz.U.84.51.267) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 1984 r,