Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Transport morski materiałów niebezpiecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1974.9.55

Akt utracił moc
Wersja od: 8 listopada 1984 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy rozporządzenia określają wymagania w zakresie bezpieczeństwa transportu morskiego materiałów niebezpiecznych, a w szczególności opakowania, oznaczania, składowania, przeładunku, przewozu w porcie, sztauowania i przewozu morskiego tych materiałów.
§  2.
W rozumieniu rozporządzenia:
1)
materiałami niebezpiecznymi są materiały, które mogą same przez się lub pod wpływem okoliczności zewnętrznych spowodować zagrożenie życia ludzkiego, zdrowia lub mienia. Za materiały takie uważa się:
a)
materiały niebezpieczne, wymienione w rozporządzeniu i przepisach szczegółowych, wydanych na jego podstawie,
b)
materiały nie wymienione w przepisach, o których mowa pod lit. a), zakwalifikowane przez rzeczoznawcę jako niebezpieczne,
c)
materiały nie wymienione w przepisach, o których mowa pod lit. a):
-
zgłoszone jako niebezpieczne w dokumentach, związanych z transportem morskim lub
-
oznaczone jako niebezpieczne na opakowaniach albo
-
znajdujące się w opakowaniach, których sam wygląd i forma wskazują na niebezpieczny charakter ich zawartości,

do chwili orzeczenia rzeczoznawcy,

2)
transportem morskim jest przewóz morski materiałów niebezpiecznych, stanowiących ładunek statku, oraz czynności manipulacyjne tymi materiałami w portach morskich.
§  3.
1.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
przewozu morskiego:
a)
materiałów niebezpiecznych, przewożonych statkami specjalnie zbudowanymi lub w całości przystosowanymi do przewozu tych materiałów,
b)
cieczy palnych przewożonych zbiornikowcami,
c)
materiałów niebezpiecznych luzem - z wyjątkiem wypadków przewidzianych w przepisach szczegółowych,
2)
przewozu morskiego materiałów niebezpiecznych, stanowiących zapasy okrętowe i własne wyposażenie statku.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio w portach morskich do statków żeglugi śródlądowej, jeżeli przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej nie stanowią inaczej.
3.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do statków obcych w polskich portach morskich, na polskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym - w zakresie manipulacji materiałami niebezpiecznymi na statku.
4.
Manipulacja materiałami niebezpiecznymi na statku, w wypadkach, o których mowa w ust. 3, może nastąpić w sposób odmienny od przewidzianego w rozporządzeniu - na wniosek kapitana statku za zgodą urzędu morskiego.
§  4.
1.
W czasie pobytu statku polskiego w porcie zagranicznym kapitan statku jest obowiązany stosować przepisy rozporządzenia w zakresie manipulacji materiałami niebezpiecznymi na statku.
2.
Jeżeli przepisy miejscowe nakazują inny sposób manipulacji materiałami niebezpiecznymi na statku, kapitan może zastosować przepisy miejscowe wówczas, gdy nie pogorszy to w istotny sposób stanu bezpieczeństwa statku, a zastosowanie przepisu miejscowego jest warunkiem wykonania zadań statku w porcie zagranicznym.
§  5.
1.
Jeżeli przepisy rozporządzenia wymagają udziału lub opinii rzeczoznawcy, dysponent ładunku materiałów niebezpiecznych jest obowiązany powołać rzeczoznawcę i ponieść związane z tym koszty.
2.
Rzeczoznawcą powinien być biegły sądowy albo ekspert Polskiej Izby Handlu Zagranicznego lub przedsiębiorstwa, powołanego do zawodowego świadczenia usług w zakresie rzeczoznawstwa. W razie niemożności powołania takich rzeczoznawców - rzeczoznawcą może być osoba posiadająca równorzędne kwalifikacje w tym zakresie, a za granicą - ekspert miejscowy.
§  6.
Nadzór nad bezpieczeństwem transportu morskiego materiałów niebezpiecznych sprawują urzędy morskie.
§  7.
1.
Materiały niebezpieczne dzielą się - ze względu na charakter niebezpieczeństwa - na następujące klasy i podklasy:
1)
klasa 1 - materiały wybuchowe:
a)
podklasa 1.1. - materiały wybuchowe przedstawiające niebezpieczeństwo masowego wybuchu,
b)
podklasa 1.2. - materiały wybuchowe nie przedstawiające niebezpieczeństwa masowego wybuchu, lecz niebezpieczeństwo rozrzutu - z mniejszymi efektami wybuchowymi,
c)
podklasa 1.3. - materiały wybuchowe nie przedstawiające niebezpieczeństwa masowego wybuchu, lecz niebezpieczeństwo pożaru - z mniejszymi efektami wybuchowymi lub bez tych efektów,
d)
podklasa 1.4. - materiały wybuchowe nie przedstawiające znacznego niebezpieczeństwa,
2)
klasa 2 - gazy:
a)
gazy trwałe,
b)
gazy skroplone,
c)
gazy rozpuszczone pod ciśnieniem,
d)
gazy głęboko schłodzone,
3)
klasa 3 - ciecze łatwo palne:
a)
podklasa 3.1. - ciecze łatwo palne o niskiej temperaturze zapłonu,
b)
podklasa 3.2. - ciecze łatwo palne o średniej temperaturze zapłonu,
c)
podklasa 3.3. - ciecze łatwo palne o wysokiej temperaturze zapłonu,
4)
klasa 4 - materiały łatwo palne:
a)
podklasa 4.1. - materiały stałe łatwo palne,
b)
podklasa 4.2. - materiały samozapalne,
c)
podklasa 4.3. - materiały wydzielające łatwo palne gazy w wilgoci,
5)
klasa 5 - materiały utleniające i nadtlenki organiczne:
a)
podklasa 5.1. - materiały utleniające,
b)
podklasa 5.2. - nadtlenki organiczne,
6)
klasa 6 - materiały trujące i zakaźne:
a)
podklasa 6.1. - materiały trujące,
b)
podklasa 6.2. - materiały zakaźne,
7)
klasa 7 - materiały promieniotwórcze,
8)
klasa 8 - materiały żrące,
9)
klasa 9 - inne materiały niebezpieczne.
2.
Klasyfikację podaną w ust. 1 stosuje się we wszystkich wypadkach, w których jest wymagane określenie w transporcie morskim właściwości materiałów niebezpiecznych.
§  8.
Materiały niebezpieczne wszystkich klas dzielą się - ze względu na wymagany sposób postępowania w transporcie morskim - na następujące kategorie:
1)
kategoria W - materiały niebezpieczne, których transport morski jest zabroniony,
2)
kategoria O - materiały szczególnie niebezpieczne, których składowanie w portach morskich jest zabronione,
3)
kategoria A - materiały szczególnie niebezpieczne, dopuszczone do transportu morskiego - pod warunkiem przestrzegania szczególnych środków ostrożności,
4)
kategoria B - materiały niebezpieczne, dopuszczone do transportu morskiego - pod warunkiem zachowania zwykłych środków ostrożności,
5)
kategoria S - materiały niebezpieczne, dopuszczone do składowania w magazynach ogólnego użytku.
§  9.
1.
Materiały niebezpieczne nie wyszczególnione w wykazie, ustalonym w przepisach szczegółowych, powinny być - w razie ich transportu morskiego - zaliczone przez rzeczoznawcę do określonej klasy, zgodnie z § 7 - na podstawie podobieństwa ich właściwości do materiałów niebezpiecznych objętych wykazem.
2.
W razie sporu co do zaliczenia przez rzeczoznawcę materiałów, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. b) i c), do określonej klasy - decyzję podejmuje każdorazowo urząd morski.
§  10.
1.
Jeżeli istnieją wątpliwości co do zgodności dokumentacji, stanu lub właściwości opakowania albo oznaczenia materiałów niebezpiecznych z przepisami rozporządzenia lub przepisami szczegółowymi, decyzję w sprawie dopuszczenia tych materiałów do transportu morskiego wydaje urząd morski po zasięgnięciu opinii rzeczoznawcy i wysłuchaniu zainteresowanych.
2.
Materiały niebezpieczne, co do których właściwości brak jest dostatecznych informacji w dokumentach, powinny być traktowane jako materiały kategorii A do chwili ustalenia ich właściwości.
3.
W wypadkach wymienionych w § 2 pkt 1 lit. c) należy - do czasu orzeczenia rzeczoznawcy - postąpić zgodnie ze zgłoszeniem oznaczeniem lub wyglądem i formą opakowania.