Rozdział 1 - POSTANOWIENIA ZMIENIAJĄCE TRAKTAT USTANAWIAJĄCY EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĘ WĘGLA I STALI - Traktat zmieniający niektóre postanowienia budżetowe traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich. Luksemburg.1970.04.22.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.90.864/6

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 kwietnia 2004 r.

Rozdział  I

POSTANOWIENIA ZMIENIAJĄCE TRAKTAT USTANAWIAJĄCY EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĘ WĘGLA I STALI

Artykuł 78 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 78

1. Rok budżetowy rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.

Wydatki administracyjne Wspólnoty obejmują wydatki Wysokiej Władzy, wraz z tymi związanymi z funkcjonowaniem Komitetu Konsultacyjnego, Trybunału, Zgromadzenia i Rady.

2. Każda instytucja Wspólnoty sporządza przed 1 lipca preliminarz wydatków administracyjnych. Wysoka Władza łączy te preliminarze we wstępny projekt budżetu administracyjnego. Dołącza do tego opinię, która może zawierać różne warianty preliminarzy.

Wstępny projekt budżetu obejmuje prognozę dochodów i wydatków.

3. Wysoka Władza przedkłada wstępny projekt budżetu administracyjnego Radzie najpóźniej 1 września roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Rada konsultuje Wysoką Władzę i, w stosownych przypadkach, inne zainteresowane instytucje za każdym razem, kiedy zamierza odstąpić od wstępnego projektu budżetu.

Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, uchwala projekt budżetu administracyjnego i przekazuje go do Zgromadzenia.

4. Projekt budżetu administracyjnego jest przedkładany Zgromadzeniu najpóźniej 5 października roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Zgromadzenie ma prawo, stanowiąc większością głosów swoich członków, zmienić projekt budżetu administracyjnego i zaproponować Radzie, stanowiąc bezwzględną większością oddanych głosów, poprawki do projektu co do wydatków wynikających obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych zgodnie z nim.

Jeśli w terminie 45 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu administracyjnego Zgromadzenie wyrazi swoją zgodę, budżet administracyjny jest ostatecznie uchwalony. Jeśli w tym terminie Zgromadzenie nie zmieniło projektu budżetu administracyjnego, ani nie zaproponowało do niego poprawek, budżet uważa się za ostatecznie uchwalony.

Jeśli w tym terminie Zgromadzenie przyjęło zmiany lub zaproponowało poprawki, projekt budżetu administracyjnego ze zmianami lub proponowanymi poprawkami jest przekazywany do Rady.

5. Po rozważeniu projektu budżetu administracyjnego z Wysoką Władzą i, w odpowiednim przypadku, z innymi zainteresowanymi instytucjami, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, może zmodyfikować każdą ze zmian przyjętych przez Zgromadzenie oraz wypowiada się, także stan większością kwalifikowaną, w sprawie poprawek zaproponowanych przez Zgromadzenie. Projekt budżetu administracyjnego jest zmieniany stosownie do proponowanych poprawek zaakceptowanych przez Radę.

Jeśli, w terminie 15 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu administracyjnego, Rada nie zmodyfikowała żadnej ze zmian przyjętych przez Zgromadzenie i jeśli proponowane poprawki przez nie przedstawione zostały zaakceptowane, budżet administracyjny uważa się za ostatecznie uchwalony. Rada informuje Zgromadzenie, że nie zmodyfikowała żadnej ze zmian i że proponowane poprawki zostały zaakceptowane.

Jeśli w tym terminie Rada zmodyfikowała jedną lub więcej zmian przyjętych przez Zgromadzenie lub jeśli proponowane poprawki przez nie przedstawione nie zostały przyjęte projekt budżetu jest ponownie przekazywany do Zgromadzenia. Rada przedstawia Zgromadzeniu wynik swoich obrad.

6. W terminie 15 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu administracyjnego, Zgromadzenie, poinformowane o biegu nadanym proponowanym przez nie poprawkom może, stanowiąc większością głosów swoich członków i trzech piątych oddanych głosów, zmieniać lub odrzucać poprawki do jego zmian dokonane przez Radę i, w konsekwencji, uchwala budżet. Jeśli w tym terminie Zgromadzenie nie podjęło uchwały, budżet administracyjny uważa się za ostatecznie uchwalony.

7. Gdy procedura przewidziana w niniejszym artykule została zakończona, przewodniczący Zgromadzenia stwierdza, że budżet administracyjny jest ostatecznie uchwalony.

8. Dla całości wydatków innych niż wynikające obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych zgodnie z nim, maksymalna stopa wzrostu w stosunku do wydatków tej samej natury wykonywanych w bieżącym roku budżetowym jest ustalana corocznie.

Wysoka Władza, po konsultacji z Komitetem Polityki Koniunkturalnej i Komitetem Polityki Budżetowej, ustala maksymalną stopę, biorąc pod uwagę:

- tendencję wielkości produktu narodowego brutto we Wspólnocie,

- średnie zmiany budżetów Państw Członkowskich

oraz

- tendencję kosztów utrzymania w poprzednim roku budżetowym.

Maksymalna stopa jest komunikowana przed 1 maja wszystkim instytucjom Wspólnoty. Zobowiązane są one do jej poszanowania w trakcie procedury budżetowej, z zastrzeżeniem postanowień czwartego i piątego akapitu niniejszego ustępu.

Jeśli, w odniesieniu do wydatków innych niż wynikające obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych na jego mocy, rzeczywista stopa wzrostu w projekcie budżetu administracyjnego przyjętym przez Radę jest wyższa od połowy maksymalnej stopy, Zgromadzenie w wykonaniu swojego prawa wnoszenia zmian, może zwiększyć jeszcze całkowitą kwotę tych wydatków do wysokości nie przekraczającej połowy maksymalnej stopy.

Gdy, w wyjątkowych przypadkach, Zgromadzenie, Rada lub Komisja uznają, że działania Wspólnot wymagają przekroczenia stopy ustalonej według procedury określonej w niniejszym ustępie, inna stopa może być ustalona w drodze porozumienia między Radą, stanowiącą większością kwalifikowaną, a Zgromadzeniem, stanowiącym większością głosów swoich członków i trzech piątych oddanych głosów.

9. Każda instytucja wykonuje uprawnienia, które są jej przyznane niniejszym artykułem, w poszanowaniu postanowień niniejszego Traktatu oraz aktów uchwalonych na jego mocy, zwłaszcza dotyczących zasobów własnych Wspólnot oraz równowagi dochodów i wydatków.

10. Ostateczne uchwalenie budżetu administracyjnego skutkuje upoważnieniem i zobowiązaniem Wysokiej Władzy do uzyskania odpowiednich dochodów zgodnie z postanowieniami artykułu 49".

Do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali dodaje się następujące postanowienia:

"Artykuł 78a

W drodze odstępstwa od postanowień artykułu 78, do budżetu na lata budżetowe poprzedzające rok 1975 mają zastosowanie następujące postanowienia

1. Rok budżetowy rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.

Wydatki administracyjne Wspólnoty obejmują wydatki Wysokiej Władzy, wraz z tymi związanymi z funkcjonowaniem Komitetu Konsultacyjnego, Trybunału, Zgromadzenia i Rady.

2. Każda instytucja Wspólnoty sporządza przed 1 lipca preliminarz wydatków administracyjnych. Wysoka Władza łączy te preliminarze we wstępny projekt budżetu administracyjnego. Dołącza do tego opinię, która może zawierać różne warianty preliminarzy.

Wstępny projekt budżetu obejmuje prognozę dochodów i wydatków.

3. Wysoka Władza przedkłada wstępny projekt budżetu administracyjnego Radzie najpóźniej 1 września roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Rada konsultuje Wysoką Władzę i, w stosownych przypadkach, inne zainteresowane instytucje za każdym razem, kiedy zamierza odstąpić od wstępnego projektu budżetu.

Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, uchwala projekt budżetu administracyjnego i przekazuje go do Zgromadzenia.

4. Projekt budżetu administracyjnego jest przedkładany Zgromadzeniu najpóźniej 5 października roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Zgromadzenie ma prawo do przedkładania Radzie propozycji poprawek do projektu budżetu.

Jeśli w terminie 45 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu administracyjnego Zgromadzenie wyrazi swoją zgodę lub nie zaproponuje żadnych poprawek do tego projektu, budżet administracyjny uważa się za ostatecznie uchwalony.

Jeśli w tym terminie Zgromadzenie zaproponowało poprawki, projekt budżetu administracyjnego z proponowanymi poprawkami jest przekazywany do Rady.

5. Po rozważeniu projektu budżetu z Wysoką Władzą i, w stosownych przypadkach, z innymi zainteresowanymi instytucjami, Rada w terminie 30 dni od przedłożenia jej projektu budżetu, uchwala budżet administracyjny zgodnie z następującymi warunkami.

Jeśli poprawka proponowana przez Zgromadzenie nie spowoduje zwiększenia ogólnej kwoty wydatków instytucji, zwłaszcza przez to, że zwiększenie wydatków byłoby wyraźnie wyrównane jedną lub większą liczbą proponowanych poprawek polegających na odpowiednim zmniejszeniu wydatków, Rada może, stanowiąc większością kwalifikowaną, odrzucić proponowaną poprawkę. W razie braku decyzji o jej odrzuceniu, proponowana poprawka zostaje przyjęta.

Jeśli poprawka proponowana przez Zgromadzenie powoduje zwiększenie ogólnej kwoty wydatków instytucji, przyjęcie jej wymaga akceptacji Rady, stanowiącej większością kwalifikowaną.

Jeśli, w zastosowaniu postanowień drugiego lub trzeciego akapitu niniejszego ustępu, Rada odrzuciła proponowaną poprawkę lub jej nie przyjęła, może ona, stanowiąc większością kwalifikowaną, bądź utrzymać kwotę znajdującą się w projekcie budżetu administracyjnego, bądź określić inną kwotę.

6. Gdy procedura przewidziana w niniejszym artykule została zakończona, przewodniczący Rady stwierdza, że budżet administracyjny jest ostatecznie uchwalony.

7. Każda instytucja wykonuje uprawnienia, które są jej przyznane niniejszym artykułem, w poszanowaniu postanowień niniejszego Traktatu oraz aktów uchwalonych na jego mocy, zwłaszcza dotyczących zasobów własnych Wspólnoty oraz równowagi dochodów i wydatków.

8. Ostateczne uchwalenie budżetu administracyjnego skutkuje upoważnieniem i zobowiązaniem Wysokiej Władzy do uzyskania odpowiednich dochodów zgodnie z postanowieniami artykułu 49."

Ostatni akapit artykułu 78d Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali otrzymuje brzmienie:

"Rada i Zgromadzenie udzielają Wysokiej Władzy absolutorium z wykonania budżetu administracyjnego. W tym celu, sprawozdanie Komisji Obrachunkowej jest kolejno sprawdzane przez Radę, stanowiącą kwalifikowaną większością i przez Zgromadzenie. Wysoka Władza otrzymuje absolutorium, tylko jeśli tak postanowiły Rada i Zgromadzenie."